Wat is nou de beste manier om te longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Mattie__

Wat is nou de beste manier om te longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:54

Hallo,

Ik vraag me al heel lang af wat de best manier is om te longeren want,
Ik hoor verschillende verhalen dat je het gewoon simpel met een longeer touw moet doen
Of met 2 touwtjes die je vast hebt een het bit naar de singel en naar het zadel ofzo.
Ik snap er niks van kan iemand mij dit uitleggen?

mvg Juliette

Cassidy

Re: Wat is nou de beste manier om te longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:55

Ik longeer altijd los. Geen lijn dus, puur met je lichaam sturen. Kun je je paard ook niet scheef trekken...geen bitstukje wat het bit dwars door de mond heentrekt, geen eenzijdige druk op dat hoofd...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:57

Ligt eraan wat je ermee wilt bereiken? Wil je alleen beweging geven of wil je trainen? Los longeren is leuk voor de beweging, voor training zijn allerlei bijzetmogelijkheden. Welke je kiest is afhankelijk van je paard, de bouw van de paard en je trainingsdoel.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:58

Ik wil graag met hem trainen

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:59

Maar hoe doen jullie dat dan precies met die touwtjes?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:02

Ligt ook weer aan je doel. Paarden die makkelijk opgericht lopen die je wat meer over de rug wil leren te lopen, kun je longeren met touwtjes van de zijkant van de singel, door het bit en dan tussen de benen door terug naar de singel.
Paarden juist wat meer oprichting leren kan met touwtjes van de zijkant, via bit terug naar de zijkant van de singel.
Een pessoatuig kan helpen voor het versterken van de achterhand en met dubbele longe heb je meer dezelfde inwerking als dat je erop zit, maar vergt wel veel training.

Voor alle manieren geldt trouwens dat je moet samenwerken met een ervaren iemand, niet zomaar zelf iets proberen. Los longeren kun je wel zelf proberen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:04

Hangt er helemaal van af als je wil trainen. Zelfs als je eruitbent waarmee je wilt trainen, zul je nog moeten gaan kijken hoe je zo'n ding dan afstelt. En ik vind zelf dat je dat toch niet uit een boekje moet willen leren, maar gewoon met je instructeur of iemand anders die er verstand van heeft.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:05

Ja dus als ik in de dressuur zit hoe moet ik het dan doen heeft dat een bepaalde werking of is het gewoon allemaal hetzelfe nee toch?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:07

Het is zeker niet allemaal hetzelfde, daarom zijn er verschillende manieren voor verschillende doelen en verschillende paarden. Praat er eens over met iemand die er ervaring mee heeft en met je instructrice, die kunnen je adviseren wat voor jou en je paard het beste is.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:09

Oke bedankt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:10

Nou, het hangt van de bijv. de bouw van het paard af, zijn bespiering, en jou doel.

Niet alle longeertuigen (om het zo maar even te noemen) trainen dezelfde spieren. En sommige kun je ook nog van stand veranderen, dan is het ook weer anders.

Oftwel gewoon iets dat je echt even samen met een ervaren iemand moet uitpuzzelen. Het hangt er echt van af wat jou paard nodig heeft. Je kunt je eventueel vast oriënteren op de bokt wiki (denk dat er daar wel het een en ander over staat) maar dat is nog lang niet voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan. Je kunt een hoop verbeteren met GOED longeren (en zelfs als alle touwtjes goed zitten is longeren nog een kunst op zich) maar je kunt er ook veel mee verklöten.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:13

oke ik zal het met me instructrice bespreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:19

Heel verstandig om het met je instructie te bespreken. Als je hem gaat bijzetten, en verkeerd gaat bijzetten, kun je meer stuk maken dat je eigenlijk wilt.

Er is nog een andere hulpteugel die je kunt gebruiken bij het longeren, en dat is de pessoa. Ga maar even zoeken op de wiki. En ook hier een waarschuwing, een pessoa longeerhulp moet ook goed afgesteld worden wil hij correct werken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:00

RT--> GVL

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:28

Voor alle hulpteugels en manieren van longeren geld dat je wel een beetje moet weten waar je mee bezig bent! Ik vind het het fijnste om met dubbele lijnen te longeren! Wel even oefenen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt super leuk! Destijds heb ik er een cursus bij Annemarie van der Toorn voor gevolgd!!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:18

longeren met dubbele lijnen vind ik zelf erg fijn. Je kunt heel mooi het lichaam van je paard in de juiste positie plaatsen en zo loop je niet het risico dat hij zijn hoofd naar buiten kantelt. Ook deze techniek moet je zelf eerst leren, misschien kun je dit samen met je instructrice leren.

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:25

als je hem omlaag wil hebben zal ik het met bijzet doen
als je lang en laag wil zou je het met slof kunne doen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:28

kuifje01: beide houdingen kan met zowel bijzet als slof, het ligt er alleen aan hoe je het bevestigd.

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:50

het boek van lammert haanstra over longeren is heel mooi beschreven wat goede manieren zijn en waar je op moet letten.. je hebt er ook een dvd bij zodat het nog sprekender wordt..

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:57

ik deed bij ee jonge pony die nog gelongeert moest worden voor het rijden als tip voor mezelf toen longeer touw door het bit en vast aan het zadel zo dat hij de stelling zou leren ofsoo . . . :?
en als hij een vrij dagje had gwn lkkr los ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:04

padany schreef:
longeren met dubbele lijnen vind ik zelf erg fijn. Je kunt heel mooi het lichaam van je paard in de juiste positie plaatsen en zo loop je niet het risico dat hij zijn hoofd naar buiten kantelt. Ook deze techniek moet je zelf eerst leren, misschien kun je dit samen met je instructrice leren.

Dit vind ook ik de fijnste manier om een paard aan de longe te trainen :j
Op deze manier kan je het paard het fijnste gymnasticeren is mijn mening.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:10

Ik longeer ook bijna altijd met een dubbele longe.

midt_west

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:41

Hier longeer ik ook met een dubbele longe. Vind het erg fijn

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:25

Los licht bijgezet met alleen de teugels door de voorbenen naar de rug en anders tussen de dubbele longe, gevaar van enkele longe zonder ton vind ik het hangen aan de lijn waardoor de atlas te veel overbelast wordt.