Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjolvir schreef:Wat is het opleidings niveau van je paard? En hoe oud is het?
Is er al vaak mee gelongeerd?
Loopt ze al onder het zadel? Heb je het probleem dan ook, dat ze aan moet rennen?
Doet ze behalve stap-draf en draf-stap ook netjes halthouden en weer wegstappen of draven?
Hoe geconcentreerd ben jij met het longeren? Hoe is je lichaamstaal?
Hoe longeer je? Waar longeer je? grote bak, of afgezet stukje?
Kan je haar raken met je slagje (is niet de bedoeling een flinke tik te geven, maar om haar aan te sporen) of loopt ze buiten het bereik?
En heeft ze het op commando galop geleerd of ander commando?
(de mijne galoppeerd op een ander commando, dat is haar ooit toen ze jong was zo geleerd en ik gebruik dat nog steeds)
Kortom, moeilijk voor ons om zo even een antwoord te geven.
Niet iemand bij jou op stal die je kan helpen? Of les kan geven met longeren?
Sjolvir schreef:paard van 20, hebben de vorige eigenaren haar wel laten galopperen aan de longe? Misschien hoefde ze daar alleen stap en draf?
Wat je met je zweep doet is je paard naar buiten drijven zodat hij op de circel blijft, valt hij echt naar binnen drijf je hem met je zweep naar buiten.
Als je paard niet luisterd naar je stemcommando en je bent duidelijk genoeg met je lichaamstaal (zul je iemand mee moeten laten kijken) en ze gaat niet op jouw stemcommando in galop, eerst van achter op drijvende beweging maken met je zweep,
werkt dat niet, met zo'n zelfde beweging keer aantikken.
(Dat is niet hetzelfde als mep geven, vaak is aanraken bij een paard met respect voor de zweep al voldoende. Ga er ook even van uit dat jouw paard niet bang is voor de zweep)
Heb je haar aan een hoofdstel? halster? Heb je haar op een of andere manier bijgezet, waarmee je het te moeilijk maakt voor haar?
Goed longeren blijft lastig..
Zou gewoon een keer iemand met verstand van zaken je goed longeerles laten geven.
touchofpink schreef:mang schreef:ophouding op de buitenteugel, buitenbeen een stukje naar achter en dan met je binnenbeen wegdrukken en als je wil gaaaaaaaloooop erbij zeggen
Lijkt me moeilijk als je er niet op zit
Nell_ schreef:Mijne reageerd al op 'Galop!'. Vaak klik ik er wel even bij met mijn tong. Van te voren geef ik al aan dat er wat gaat gebeuren door 'let op' te zeggen oid.
poes schreef:Je hoeft niet meteen een tikje te geven als je je daar niet goed bij voelt. Je kunt ook gewoon de zweep hoog heffen en het uiteinde op haar kont laten kriebelen, soms krijg je daar ook al fijne reactie op
Verder huppel ik het aanspringpasje wel eens mee, je staat versteld heo snel ze dat doorhebben.
Je kunt ook een vliegensvlug stapje naar haar achterhand nemen en kijken of ze daar voorwaarts op reageert?
Gewoon veel uitproberen welke hulpen ze op reageert, haar anderzijds ook leren reageren op lichte hulpen en veel oefenen en belonen.