Inspiratie kwijt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Inspiratie kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:39

Ik ben al een tijd bezig met Parelli en VD met mijn pony, maar de laatste tijd kan ik de inspiratie niet echt meer vinden.
Ik weet geen kleine kunstjes meer die ik aan kan/wil leren, en de grotere dingen lopen we een beetje op vast. Liggen blíjft een probleem (ene keer gaat ze wel, andere keer niet), dus zitten en knielen kan ik ook nog niet gaan doen. Buiging vind ik heel lastig om 't goed aan te leren, compliment vind ze nog te eng. Jambette gaat goed, dus ik zou kunnen oefenen op de spaanse pas; maar als dat het enige is wat ik kan bedenken, heb ik er ook geen zin meer in. Iets vastpakken kan ze wel, iets vasthóuden wil er ook niet echt inkomen.

Ze kan heel netjes naast me meelopen, halthouden als ik stop, achterwaarts, draven; maar zodra we een langer stukje draven of galopperen gaat ze me áltijd voorbij, hoe vaak ik het ook lijk te oefenen. Halthouden snapt ze best, maar vaak wil ze tóch nog even 1-2 stappen extra maken. En op dat soort kleinere dingen gaat het vaak mis. En dat is niet erg, daar wil ik best aan werken; maar dan wel in combinatie met hele andere, nieuwe dingetjes. En die kan ik dus niet bedenken.

Ik ken de meeste VD-websites wel, maar weet iemand leuke kunstjes die daar níet op staan? Kleine dingetjes zodat ik (en zij) de lol er weer een beetje in krijg. Dan kan ik rustig werken aan de grotere oefeningen, maar het afwisselen met wat andere dingetjes, zodat het leuk blijft. Nu zitten we op een punt dat ze de simpele oefeningen (flemen, kusje geven, etc) wel kent en da's niet meer bijzonder, en de grotere oefeningen blijven lastig, dus is het voor mij vooral frustrerend en doe ik het maar niet, terwijl dat eigenlijk zonde is.

Amable

Re: Inspiratie kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:46

Welke kleine oefeningen kent ze allemaal al? Want om iets vernieuwends te roepen is het wel handig te weten wat ze al kan :)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:59

Ik weet misschien nog een paar kleine oefeningen (sommigen wat groter) die je kan leren (als ze die nog niet weet):
* Doek zwaaien
* Ja/nee Schudden
* Lachen (Flemmen met onderlip)
* Gapen
* Trappen (achterbeen naar achtere schoppen)
* Op het blok staan
* Berggeit (4 benen bij elkaar)

Ik heb echt geen idee hoe je deze dingen een paard leert, maar volgensmij staan ze wel op een aantal sites die hier bij bokt staan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt :D

Edit: Op het profiel van Amable staan wat plaatjes zag ik net. Sorry als jij hetzelfde wilde zeggen, Amable :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:29

Oh ja, dat helpt inderdaad :P

Jambette, flemen, kusje geven, hoofd schudden, achterwaarts volgen, gaat allemaal prima. Mond open/gapen kan ze ook nog wel, toucheren ook. En steigeren. Liggen dus half, snapt ze wel maar wil ze niet altijd..en het begin van de buiging.

Doek zwaaien - iets vast blijven houden wil ze niet, hier blijf ik wel mee oefenen maar ze laat het vaak te snel los. Een blok hebben we niet (en kan ik ook niet gemakkelijk zelf maken en ergens laten liggen), en berggeit zit er nu ook nog niet in.

Ik ben wel bezig met aanleren om haar benen op commando een voor een naar voren of naar achter te zetten, om dan vanuit daar naar de berggeit/spagaat toe te kunnen werken. Maar dat vind zij ook niet zo leuk, omdat het erg gecontroleerd is en ze er weinig energie in kwijt kan.

Naar achter trappen zou ze wel leuk vinden denk ik, en wil ik haar uiteindelijk ook wel aanleren, maar nu nog niet. Grotere oefeningen als de buiging en het compliment wil ik wel graag mee bezig, en zouden ook goed zijn omdat ze er bij na moet denken maar ook haar lichaam goed moet gebruiken, maar dat zijn ook oefeningen die ik zelf lastig vind om goed aan te leren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:07

Je loopt vast op je eigen trainingsmethoden. Tenminste dat haal ik uit je post. :o

Als je nieuwe kunstjes aan gaat leren, zul je daarbij tegen dezelfde frustratie lopen: dat je pony het nét niet goed genoeg doet.

Als je inspiratie en nieuwe motivatie wil opdoen lijkt de oplossing te liggen in een keer begeleiding vragen van een ervaren iemand. Het zal jouw motivatie zeer zeker helpen als hij de dingen die hij nu 'half' kan, helemaal goed zal doen!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:16

Kan het misschien zijn dat je paard/pony het gewoon niet leuk vindt?

Ik heb met mijn pony eens wat geprobeerd op stal, omdat hij op boxrust moest en zich dan natuurlijk snel verveeld.

Hij snapte het heel snel, hij is niet dom. Maar hij vond er gewoon niks aan en deed het echt alleen maar voor de beloning. Zodra hij door had wat de bedoeling was raffelde hij het kunstje zo snel mogelijk af. Kreeg hij zijn beloning niet omdat hij niet genoeg zijn best deed, herhaalde hij de oefening wel iets beter maar toch duidelijk niet van harte. Ben er dus maar mee gestopt, daar hij zijn "gewone" werk altijd wel heel erg leuk vindt.

Hij zag er echt de lol niet van in en het enige dat hij er leuk aan vond was de beloning.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 15:28

Hippo - dat klopt niet helemaal, want bepaalde oefeningen gaan wél gewoon goed. En het is ook niet dat ik enorm ongeduldig ben; bij de jambette haar been langer hooghouden bijvoorbeeld vond ze heel lastig en ze leek het maar níet door te krijgen, maar dat ben ik blijven oefenen totdat het wel lukte.

Het is denk ik een combinatie van geen nieuwe oefeningen kunnen bedenken, én bij een aantal oefeningen niet weten hoe ik het goed kan doen/beter kan krijgen.

Sosha, ze vindt het wel leuk. Doet oefeningen ook als ik geen beloning bij me heb, en wil ze ook graag laten zien, ze heeft heel weinig aanmoediging nodig. En ze staat altijd los, dus ze kan gewoon weglopen als ze echt geen zin heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:32

DaniBanani schreef:
Hippo - dat klopt niet helemaal, want bepaalde oefeningen gaan wél gewoon goed. En het is ook niet dat ik enorm ongeduldig ben; bij de jambette haar been langer hooghouden bijvoorbeeld vond ze heel lastig en ze leek het maar níet door te krijgen, maar dat ben ik blijven oefenen totdat het wel lukte.

Het is denk ik een combinatie van geen nieuwe oefeningen kunnen bedenken, én bij een aantal oefeningen niet weten hoe ik het goed kan doen/beter kan krijgen.

Om oefeningen beter krijgen is het eenhandig hulpmiddel om jezelf te filmen of hulp te vragen.
Voor inspiratie kijk ik vaak op youtube. Ik zoek zelf op trefwoorden als "tricktraining", "clicker training", "natural horsemanship".

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:36

Ik vind dit een inspirerend forum. Op de afdeling grondwerk kun je een heleboel oefeningen vinden, met een duidelijke uitleg (in het Engels) hoe je moet beginnen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:01

Dat forum ken ik al, maar daar staat toch niet veel nieuws?
Een aantal oefeningen die ik al genoemd had, en nog een aantal die met mimicry/volgen te maken hebben (galopwissels, piaffe, etc), waar ik sowieso al aan werk..

Ik ben wel steeds bezig met grondwerk, alleen de echte VD verdwijnt een beetje uit het programma, en dat wil ik eigenlijk anders..

Youtube kan ik wel eens af gaan speuren, misschien dat ik daar wat ideetjes kan vinden..

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:30

TS: Op die site straat bijna alles wel, zoveel meer is er ook niet.
Ik denk dat je toch anders moet gaan aanpakken, ik weet niet of je het met clickertraining doet, maar ook op dit subforum staan veel filmpjes waarvan ik denk : Wow, ooit wil ik dat ook kunnen, hier wil ik naartoe werken.. Snap je?

Ga je anders eens verdiepen in de 7 games. friendly game, en nog een paar (ken ik niet uit m'n hoofd, maar friendly game is leuk en goed om te doen!)

Dingen als chase the tiger ed. is ook leuk om te doen. zoek op YT maar eens op Art of natural dressage. Dan krijg je allemaal filmpjes met uitleg over verschillende spelletjes om te doen met je pony,.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Xx LeonieL

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:39

ik ben laatst begonnen aan de balancer, kunnen ze hun energie erg goed in kwijt gebaseerd op mimicry en clicker in mijn geval en ook weer een kwestie van voeten bewegen waar jij ze naar toe wilt, (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1223640 0:23 is Nevzorov maar het kan op elke methode en met welke instelling dan ook) pirouette in stap/draf/galop kan je ook doen als ze kan steigeren (zijwaardse beweging toevoegen) misschien ook laag steigeren (levade? of nouja, ik ben niet zo goed met het benoemen van die dingen hier zijn er mooie voorbeelden van http://www.youtube.com/watch?v=NqrLTPhYSIw rond 0:50) of euhm, lauf courbette (is dat de naam, nouja steigeren en dan 'lopen') Zitten op een hooiberg (ook wel erg geconcentreerd)

Even wat dingen om voort te borduren op het steigeren (als ik mij niet vergis vondt ze dat erg leuk? haha :D )

Even zo wat er random in mij op kwam.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:53

Ik ben ook een tijdje inspiratieloos geweest op het gebied van NH. Ondertussen weer helemaal de inspiratie terug gevonden en weer helemaal aan mijn horsemanship aan het werken met veel plezier.

Mij heeft het geholpen om even een tijdje niks met mijn paarden te doen.. Lekker in de wei laten staan en veel op internet zoeken (filmpjes kijken) en zoe zoeken waar ik heen wil. Ook een aantal nieuwe dvd boxen aangeschaft en lid geworden van de SC (was het niet helemaal voor mij dus ondertussen ook geen lid meer). Wel een aantal dingen gezien maar nog niet genoeg om de inspiratie weer terug te krijgen.
Toen heb ik besloten verder te gaan met kleine oefeningen en heel af en toe wat VD te doen. Kleine oefeningen, gebaseert op vertrouwen en rust en vanuit daar weer verder werken naar ons liberty.

Ondertussen nog steeds heerlijk bezig met onze kleine oefeningen en steeds moeilijkere uitdagingen vinden en nu hebben we heerlijk sessie's en alles loopt op rolletjes.

Wat dingen die ik nu vooral doe:
Ik ben heel erg bezig met onze draw, dus circling game, circling met wave ertussen door (slalom), achterwaarts en weer terug komen. Ook ben ik bezig met achterwaarts over balkjes, pionnen en een bergje, goed voor hun zelf vertrouwen want het is heel spannend om over iets te lopen terwijl je het niet kan zien ook werken we veel aan onze sideways (towards) en dat gaat super.

Dit is een kleine greep uit alles wat we doen en het zijn dingen waar ik mee gestart ben maar juist omdat ik zo naar die grote dingen toeleefde deed ik deze dingen niet meer, die juist zo belangrijk en leuk zijn. Nu ik me daar weer op concentreer en kijk naar wat mijn paard aangeeft en vooral het belangrijkste, onze relatie op nummer 1 zet gaat het stukken beter en maak ik van alles een spel.
Ik doe minder kwa VD, ik doe dat alleen als we niks te doen hebben en ze graag aandacht wil, ik hou het bij kleine kunstjes zoals kusje, flemen, jambette, mooi staan, trappen en ben nu bezig met de buiging. Ik heb daar geen doel in aangezien het dan weer moeten wordt in plaats van willen en dat wil ik juist niet, ze moeten dingen willen doen, meewerken en vooral er plezier in blijven houden (net als jij) en zo graag willen spelen en werken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 17:36

Steigeren vind ze geweldig ja :j Daar zou ik wel meer mee kunnen doen..moet ik wel even bedenken hoe ik dat kan gaan conditioneren, maar ik kan natuurlijk beginnen met duratie verhogen..dan oefent ze ook meteen stabiliteit, en kan ik van daaruit de hoogte wat meer gaan bepalen.

Als iemand trouwens advies heeft voor hoe ik bij het liggen kan zorgen dat ze het wél consequent doet, hoor ik het heel graag..want als dat goed gaat kan ik ook gaan oefenen met plat liggen, zitten, en knielen..

Oh - dat spelen doen we dus heel regelmatig :) Stukje circling game, sideways, naast me lopen, Parelli oefeningetjes..dat doe ik best vaak. En daar blijf ik ook mee oefenen, om dat steeds beter te krijgen. Maar dat is natuurlijk iets anders dan echt VD.

(oh..en je link naar die 'balancer' oefening is de verkeerde ;) )

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:54

Ik verwijs graag naar het topic zelf zo te zien...

hier alsnog http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE 0:28 eerst op de grond daarna onder het zadel.

Als je duratie opbouwt in een oefening helpt het, hoe stom het ook klinkt, om echt hardop te tellen, eerst tot 2 en dan uitbouwen, dat je paard ook beseft dat het een teken is om het vol te houden :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:34

Ooh, die oefening! Ja, die lijkt me heel gaaf om aan te leren! En met haar enthousiasme van de laatste tijd zou dat me ook wel moeten lukken. :j

En dat hardop tellen doe ik al :D Werkt inderdaad goed, doe het bij meerdere oefeningen dus ze heeft het principe inmiddels ook wel door.

Pirouette zou ook gááf zijn..zou dat dan rondje draaien + steigeren zijn, of kun je die ook in 1 keer aanleren? (want rondje draaien kan ze wel maar daar vind ze helemaal niks aan, dan raakt ze al haar enthousiasme meteen kwijt.)

Maar ik zou natuurlijk wel kunnen werken naar een soort levade, en vanuit daar de voorhand 'om' vragen.

Misschien moet ik me inderdaad maar wat meer gaan richten op de verschillende steiger-oefeningen, want daar kan ik nog heel veel mee, denk ik.

Oh ja! De suggestie over les/begeleiding..tsja. Er is niemand in mijn omgeving (tenminste, ik heb nog nooit iemand gevonden), en ik heb geen trailer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:32

Als je paard de jambette kan en je wilt Actie dan is de Spaanse draf heel spectaculair. Ik denk wel dat de Spaanse stap een goede voorbereiding is. Of kan jouw paard de SD al?
http://www.youtube.com/watch?v=1DiDHgrRcvA

@xmarliez: wat is SC?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:33

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:23

SD kent ze niet, is ook een goeie, inderdaad. Ik ben wel bezig met de Spaanse stap; alleen tilt ze steeds het been op aan de kant waar ik sta, en het buitenbeen doet ze dan niet, ook niet als ik 'm aantik - dus daar zijn we nog mee aan het oefenen :D

(als ik dat filmpje zie voel ik me trouwens weer hopeloos lomp, want ik heb toch echt grotere hulpen nodig om 't voor elkaar te krijgen; maar goed, die vrouw is vast al 1234324 jaar bezig, en ik net 6 maanden :P)

En die agility vind ik echt gewéldig!! :P Jammer alleen dat ik níet van knutselen houd (:+), en dat er bij ons niet echt de ruimte is om zoiets op te zetten, maar ik vind het wel Heel Erg Leuk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:36

En als je dat onder het zadel probeert?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:52

Dan doet ze 't wel. Tenminste, dan slaat ze het been uit wat ik aanraak. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om het vanuit het zadel aan te leren, maar dat zou ik wel kunnen proberen, misschien dat ze dan sneller de bedoeling doorkrijgt. Goed idee!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:02

vlolgens mij heb je weer inspiratie :D

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:04

mijn pony kan spaanse pas, buigen, kameel ( dat heb ik zelf verzonnen. dan doet ze haar hoofd helemaal omhoog en doet ze haar hoofd schuin. :P volgens mij heb ik er een foto van:

Afbeelding

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:07

HippoLogic schreef:
Horse agility, voor als je zelf van knutselen houdt. :+
http://www.youtube.com/watch?v=XqVLY8YfbEo

gaaf is dat zeg! ik denk dat ik dat ook is met mijn pony probeer, heb je nog ideeen hoe ik die materialen in elkaar kan knutselen op een veilige manier. :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:07

Nee geen idee. Er is inmiddels een heel topic gestart over horse agility. Misschien dat je je vraag daar kan stellen?
[GVL] Horse agility