Longeren op stem zonder longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Longeren op stem zonder longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:05

Ik ben begonnen met longeren zonder longeerlijn, dus op stem commando's. (nu de 2e keer)
Cisco kent het al redelijk (let wel redelijk want HOOOO is nog moeilijk) en Sanne van 2 doet leuk mee :D
Nu gebruiken ze bepaalde termen/woorden om paarden duidelijk te maken voor de overgang van stap naar draf.
Zoiets als: nu....gaaaan....we....in.....DRAFFFFF
Het paard zou dan bij de eerste 2 woorden al begrijpen wat de bedoeling is en begint al te draven.
Heeft iemand andere voorbeelden voor mij wat je zou kunnen zeggen?
En nog tips voor halt te houden?
Aan de longeerlijn met Cisco lukt het ook niet goed (onder zadel heeft mijn draver er ook nog wel eens moeite mee)
Ik vind het overigens wel geweldig leuk :P
Ook de Shet jumpt over de balkjes heen :D
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 02-01-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Longeren op stem zonder longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:06

RT P -> GVL

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:07

Ik men met onze paarden, en longeer ze regelmatig. Als ik ze een commando ga geven, zeg ik altijd ''Kelsey let op! Benga! (=draf :+ ) Maar bij let op draaft ze al :P

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:10

Ik gebruik gewoon stap, draf, galop en ho maar.

Om ze iets sneller te laten lopen zeg ik komkom (van Piet Bakker)

Mijn haflinger bliijft in de bak los ook netjes rondjes om me heen lopen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

Loop er met een touwtje langs en pak een zweep, telkens als die zweep voor hem komt dan is het de bedoeling dat hij een tempo lager gaat, neem telkens meer afstand en hou zo - wanneer je wilt dat hij terug gaat in tempo- de zweep voor hem. Al loopt hij 10m van je vandaan, het feit dat de zweep voor hem komt moet hem dan afremmen. Zo oefen je zo veel mogelijk aan de lijn en uiteindelijk kan dat dus ook los, zweep voor hem is van draf naar stap, van stap naar halt houden en uiteindelijk ook van halt houden naar achterwaarts. Zweep achter hem is tempo versnellen maar dat zal hij vast al wel kennen.
Zo heb je geen stemhulpen maar doe je dus alles met je zweepje.

Je kunt ook je lichaam gebruiken, als jij meer naar de voorhand gaat staan moet hem dan afremmen en meer richting de achterhand moet hij versnellen. Dit kán moeilijker te begrijpen zijn voor hem vooral op lange afstand. Maar oefening baart kunst.

Uiteraard kun je ook het commando 'ho' er zo goed inbrengen dat hij terug gaat in tempo wanneer jij dat zegt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:15

xmarliez schreef:
Loop er met een touwtje langs en pak een zweep, telkens als die zweep voor hem komt dan is het de bedoeling dat hij een tempo lager gaat, neem telkens meer afstand en hou zo - wanneer je wilt dat hij terug gaat in tempo- de zweep voor hem. Al loopt hij 10m van je vandaan, het feit dat de zweep voor hem komt moet hem dan afremmen. Zo oefen je zo veel mogelijk aan de lijn en uiteindelijk kan dat dus ook los, zweep voor hem is van draf naar stap, van stap naar halt houden en uiteindelijk ook van halt houden naar achterwaarts. Zweep achter hem is tempo versnellen maar dat zal hij vast al wel kennen.
Zo heb je geen stemhulpen maar doe je dus alles met je zweepje.

Je kunt ook je lichaam gebruiken, als jij meer naar de voorhand gaat staan moet hem dan afremmen en meer richting de achterhand moet hij versnellen. Dit kán moeilijker te begrijpen zijn voor hem vooral op lange afstand. Maar oefening baart kunst.

Uiteraard kun je ook het commando 'ho' er zo goed inbrengen dat hij terug gaat in tempo wanneer jij dat zegt.

Met zweep voor hem gaat hij inderdaad wel van draf naar stap. Halt houden dan negeert hij me :o Dan ben ik niet meer leuk ;(
Ik ga er wel op oefenen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:22

Dat lukt ook niet binnen 1 dag, door veel oefeningen aan de lijn en in alle rust hebben ze op een gegeven moment door wat de bedoeling is. Mijn shetje vond dit in het begin helemaal niks en nu loopt ze zo achterwaarts de bak door.

Gelijk zonder lijn beginnen is ook niet verstandig, het is juist belangrijk voor je paard dat hij weet wat hij moet doen want anders gaat hij dingen doen die hij zelf leuk vindt (eten, negeren, andere kant heen lopen of gewoon helemaal niks meer doen) door een goede uitleg te geven en aantal keren aan de lijn heeft hij er vertrouwen in, weet hij wat de oefening is en doet het dan ook met plezier.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:28

Ik heb mijn Fries geleerd om op commando om te keren en ik gebruik hiervoor het commando KEEEEEER OM! Is heel simpel aan te leren. Ik ben in stap begonnen en daarna deed ze het automatisch ook in draf en galop. Op een gegeven moment deed mijn merrie het al zonder de zweep, ideaal! ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:00

Ik heb het zo gedaan:
Eerst met een halstertouw aan de hand oefenen:
halt, stap en naar achter.
In zoverre dat het paard op een gegeven moment direct stilstaat als jij halt zegt, direct doorstapt als je stap zegt en naar achter gaat wanneer je dit met je stem zegt.

Later herhaal je dit los in de bak terwijl je paard je los volgt.
Dan kan je ook een stukje van hem weglopen en hem stil laten staan en van een afstandje naar achter laten lopen. En hem van een afstandje bij je roepen bv"naam van het paard" kom!

Dan los in de bak stap, draf en galop, dat die commando's er echt goed inzitten. Ik deed de zweep voor hem en riep "annndere kant".

Mijn commando's nu:
Hooo stap
Drrrrafff
ja Galop
Annndere kant
Kom, dan komt hij naar me toe en zeg ik dat hij naar achter moet of knuffel ik hem even :P
naar achter
Ruuuussstiggg/ (verzamelen)
Door (versnellen)
Nee, voor als het niet de bedoeling is en daarachter aan aangeven wat wel de bedoeling is en daarna alsnog belonen.
En niet te vergeten: Goed hoor of juist!

Bij al deze commando's gebruik ik nu nog slechts een woord, en dit doet hij direct.
* Aan het begin wandel ik eerst een stuk over het terrein, dan mag hij de eerste minuten in de bak of longeerring even uitrazen en dan begiinnen we pas. Wat bij mij goed hielp is zelf stil blijven staan en niet meedraaien wanneer het paard niet wilde stappen. Halt houden aan de hand en los in bak terwijl hij me volgt gaat top, los in bak moeten de puntjes nog op de i worden gezet.

Ik vind het erg belangrijk om na iedere handeling altijd goed hoor of juist te zeggen.
Het gaat niet zo 123, wij zijn om dit te bereiken een half jaar bezig geweest (en dat is nog best snel :P ), bij mij ging het om een groen paard die dus nog geen andere ervaringen en gewoontes had dus het eigenlijk makkelijker aan te leren was! Wel weet ik dat je hiermee een enorme band opbouwd, al kunnen paarden niet praten je elkaar wel goed doorhebt en dingen kan overbrengen aan elkaar. Bv. Ik heb mijn paard het commando naar achter geleerd, tja als iemand dan terug zegt en hij doet dit niet, kan ze boos worden, maar mijn paard begrijpt niet wat hij moet doen. Wees heel duidelijk, heb geduld en vind een taal die jij en je paard beide begrijpen.

:o Sorry voor het lange verhaal...
Ik ben vast nog wat dingen vergeten...
Ik ga nu snel naar stal!
Succes

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:07

Je eigen commando's blijven gebruiken (even afspreken als er nog meerder mensen joo paard longeren, dat er elke keer hetzelfde gezegd/gedaan word)

Ik men, en heb dus verschillende commando's.

Zo heb ik wel gewoon stap, draf en galop.
Maar ook is rustig of voorwaarts. Als ik voorwaarts zeg in draf betekent hij dat hij moet verruimen, hetzelfde geld voor voorwaarts in stap en galop.
Let op is het commando voor het opletten }:0 Dan is er "iets". Vaak omdat er bijvoorbeeld een auto aankomt, of dat ik een hindernis in rijd.

Maar ook terug, om, en sta zijn een greep uit mijn basis commando's.

Geduld is hierbij heel belangrijk. En consequent blijven!

Sucses!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:55

Ik longeer regelmatig zonder lijn, en gebruik gewoon; stap, draf, galop, hooo. Als ze harder moet draven: 'Kom' en klik ik even met mijn tong. Rustiger; ruuuustig.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:06

Ik doe dit regelmatig. Ik gebruik dan de volgende termen:
Drrrraf
Galop hup (Vaak gaan ze al bij galop)
Ho + nieuwe gang (Vanuit galop: Ho drrraf, en dat dus bij elke gang en ook vanuit stap naar stilstand. Dus ho is een gang terugschakelen. Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is :P )
Rustig (Langzamer in dezelfde gang)
Kleine beweging met mijn hand (Sneller in dezelfde gang)
Kom (Bij Mook om te komen)
Kom maar hier (Bij Sita om te komen)
Nee, het is niet logisch dat dat bij die 2 verschillend is, maar Sita komt niet zonder 'hier' erbij :P
Lange lijst :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:48

_Lente_ schreef:
Ik doe dit regelmatig. Ik gebruik dan de volgende termen:
Drrrraf
Galop hup (Vaak gaan ze al bij galop)
Ho + nieuwe gang (Vanuit galop: Ho drrraf, en dat dus bij elke gang en ook vanuit stap naar stilstand. Dus ho is een gang terugschakelen. Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is :P )
Rustig (Langzamer in dezelfde gang)
Kleine beweging met mijn hand (Sneller in dezelfde gang)
Kom (Bij Mook om te komen)
Kom maar hier (Bij Sita om te komen)
Nee, het is niet logisch dat dat bij die 2 verschillend is, maar Sita komt niet zonder 'hier' erbij :P
Lange lijst :P

Om apart te laten komen zoiets als: Sanne kom?
Lijkt me beter dan dat ze allebei elke keer voor mn neus staan :D

En belonen met snoepjes, is dat ok?
Ze tussendoor aaien was wel een goede bloning niet?
Dus even zweep neer en ze laten staan en er naartoe gaan om te aaien.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:56

Ik beloon sporadisch met snoepjes, eigenlijk alleen als ze iets nieuws aan het leren zijn krijgen ze af en toe een snoepje. Ik gebruik veel mijn stem en kriebelen als beloning. Of als ze iets moeilijks aan het leren zijn ze als beloning geven dat ze niet meer voor je hoeven te werken maar kunnen doen wat ze zelf willen, als je snapt wat ik bedoel :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:26

Omkeren ging perfect vandaag. Ik kwam met de zweep aan en beide begrepen het direct. Draven moest heel voorzichtig door de sneeuw.
Cisco had geen zin, die ging elke keer in het schuilhok staan. Daar ga ik iets voor maken.
Ook Sanne snapt het al redelijk. Stappen, draven.
Alleen galop aanleren gaan een probleem worden, dat doet Cisco niet zo gauw.
Ik heb ze wel beloond, het ging aardig tegen hun zin in vandaag. Ik heb het kort gehouden.
Nu moet ik nog balkjes gaan leggen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:31

Ik ''longeer'' me paard in de roundpen. Vaak voor het rijden even, voor de ergste energie (tja, jong paard he :o ) Ik heb het aangeleerd zonder longeerlijn en we zijn nu langzaam bezig met het te leren mét de longeerlijn. Ze snapt het wel, doordat ze het zonder ook kan ;), gaat al heel goed.

Ik gebruik vaak:
Ga maar stappen, drrraf, Galop (met harde G klank)
Voor langzamer gaan gebruik ik Eaaasy
En keren doet ze ook op commando

Halthouden gaat bij mij ook nog niet zo vlotjes, maar onder het zadel gaat het wel goed (zonder aan de teugels te zitten hea)
Ik gebruik whoo , zowel onder zadel als longeren. Als ik haar via de grond wil laten stoppen doe ik me armen wijd en zeg Whoo, daar reageert ze wel op ;)

Edit: Zonder longeerzweep, met klein zweepje(rijd ik ook altijd mee). Gebruik ik niet om aan te tikken hoor ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:55

Vandaag ga ik overslaan, lijkt me een beetje overkill om 4 dagen ineens achterheen te doen?
Ik ga het 3x per week proberen.

Dream_On

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:46

Met halt houden heeft mijn pony ook moeite en zo te zien ben ik gelukkig niet de enige...
Ze is af en toe wel een beetje oost indisch doof... dan zeg ik bijvoorbeeld "Janneke let op Draf!" en dan doet ze niets en dan moet ik er altijd nog bij zeggen "Janneke!" en dan gaat ze wel...
Dat is vooral onder de man.... Met Longeren luisterd ze beter..
Alleen stoppen is meestal wel een probleem...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:46

Ik denk ook dat bij een jong paard je beter zonder lijn kan beginnen dan met. De 1e keer deed ik met bij Sanne, ze vond het maar niks en trok continu het halster scheef. Nu begint ze de commando's te kennen en kan ik later de lijn er aan doen.