Verzorgpaard gaat rennen aan de longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Verzorgpaard gaat rennen aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:31

Ik heb een verzorgpaard en ik zou hem graag vaker willen gaan longeren.
Maar als ik hem longeer gaat hij in draf steeds harder draven en daarna in snelle galop.
Hij reageert dan niet meer op mijn stemhulp.
Toen ik een keer de volte ging verkleinen zodat ie niet meer zo hard kon, gleed hij onderuit.
Wat kan ik doen zodat hij toch terug in draf gaat als ik het zeg.

Groetjes :)

joyciee86

Re: Verzorgpaard gaat rennen aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:43

Eerst gewoon lekker laten uitrennen, gewoon even zijn energie weg laten rennen. Daarna rustig oppakken, wanneer hij niet luisterd snij dan zijn pas af dan stopt hij van zelf

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:45

joyciee86 schreef:
Eerst gewoon lekker laten uitrennen, gewoon even zijn energie weg laten rennen. Daarna rustig oppakken, wanneer hij niet luisterd snij dan zijn pas af dan stopt hij van zelf

Hoop je. :Y)

Ik zou hem niet zijn pas afsnijden, als je pech hebt rent hij door.
Longeer je met hoofdstel?

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:45

Neem eens een longeerles!
Je kunt namelijk heel erg veel met een paard doen als je alleen je lichaam en je stem gebruikt.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:55

zodra hij gaat rennen de longe steeds iets korter maken ;)
zodra hij weer rustig is kan je de longe weer laten vieren en als hij weer gaat rennen weer steeds de longe korter maken
vanzelf heeft hij in de gaatte dat het niet handig is als hij gaat rennen en houd ie er vanzelf wel weer mee op :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:16

JUIST NIET zijn lijn korter maken!
Longeren is er toch om lekker los te gaan? Dat mag ie dan ook doen,
En als het niet van jou mag, moet je een oplossing gaan zoeken maar NIET de lijn korter maken. Met een beetje pech loopt ie gewoon door, en gaat hij onderuit, en of je daar nu blij van word?!

edit: Er zijn natuurlijk verschillende definities/redenen van en om te longeren. Dat kon ik niet helemaal uit de tekst halen. Ik longeer ook wel eens gewoon om z'n energie kwijt te kunnen ;) Dus vandaar;)
Laatst bijgewerkt door LeonieL op 03-01-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:21

@ LeonieL ; ik vind longeren niet iets dat er is om lekker los te gaan, bij mij moet ze dan net zo hard aan het werk en naar mij luisteren.

ik heb van de week toevallig een pony gehad die het zelfde deed als wat jij aangeeft, Als de pony harder ging gaf ik een stemhulp als ze hier niet naar luisterde maakte ik de cirkel ietsjes kleiner als ze hierdoor rustiger ging lopen maakte ik de cirkel weer ietjes groter en deed ze weer het zelfde dan deed ik weer het zelfde.
het heeft bij deze pony goed geholpen en ze luisterd al redelijk!
succes iig en ik hoop dat je er wat aan hebt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:28

LeonieL schreef:
JUIST NIET zijn lijn korter maken!
Longeren is er toch om lekker los te gaan? Dat mag ie dan ook doen,
En als het niet van jou mag, moet je een oplossing gaan zoeken maar NIET de lijn korter maken. Met een beetje pech loopt ie gewoon door, en gaat hij onderuit, en of je daar nu blij van word?!

Dat is in mijn ogen niet helemaal juist.
Longeren is er vooral op gericht om je paard te laten gehoorzamen, niet om los te gaan, dan kan je 'm beter los laten in de paddock.

En voor de TS is het misschien handig om het paard aan de hand vooral mee te nemen. Ho is ho, stap is stap ed. :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:43

upendo: Ligt eraan wat het doel is. Gewoon om z'n energie kwijt te kunnen kan je hem ook longeren, als je geen beschikking hebt over een paddock/bak/afgezet stuk land.
En als het niet voor voor het rijden is zou ik de lijn alsnog niet korter maken.
Dan zou ik eerst de commando 's gaan oefenen...

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:13

LeonieL schreef:
upendo: Ligt eraan wat het doel is. Gewoon om z'n energie kwijt te kunnen kan je hem ook longeren, als je geen beschikking hebt over een paddock/bak/afgezet stuk land.
En als het niet voor voor het rijden is zou ik de lijn alsnog niet korter maken.

Ja maar als je hem longeert om z'n energie kwijt te raken dan maakt het ook niet uit of die nou harder gaat ;)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:42

Ik heb hem niet aan de longe om zijn energie kwijt te laten raken.
Meer voor; gehoorzaamheid en wat afwisseling.
Ik longeer met een hoofstel in.

Ik heb een keer een soort clinic gehad over longeren.
Daar heb ik wel geleerd dat als hij niet reageerd op je stem, de volte kleiner maken.
Maar toen ik het deed, gleed hij dus onderuit.
Misschien trok ik hem wel ook in een keer teveel naar binnen :o
Maar ik ga het weer een keer proberen.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:43

LeonieL schreef:

Hoe zou je eerst de commando's kunnen oefenen dan?
Aan de hand of bedoel je het zo niet?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:50

Aan de hand ho, stap en naar achter bv.
Dit is je eerste stapje naar communicatie met je dier en gehoorzaamheid.

Van daar uit los in de bak je laten volgen en ho, stap naar achter herhalen. Hieraan kan je ook het commando blijf en kom koppelen.

En los in de bak kan je hem stap, draf, galop, rustig, door, andere kant leren.
Ik laat mijn paard de eerste minuten even uitrazen, ze ei eruit laten gooien en dan gaan we beginnen.

Het zijn een paar voorbeeldjes hoe je het kan doen en opbouwen.
Succes

Je kan het zo gek maken als je wilt. Ik ben nu bezig met schouderbinnenwaarts in stap aan de hand, gaat best goed, alleen het kan beter, het kan altijd beter :+ Los in de bak wil mijn paard aan mij laten zien hoe goed hij het wel niet kan en heb er een commando aangeplakt, als ik spring doet mijn paard schouderbinnenwaarts.
Travers vind ik moeilijk om me paard uit te leggen wat hij moet doen, er schijnt een travers knopje in een paard zijn hals te zitten, ik heb hem nog niet gevonden :P Als ik Marijke de Jong ooit mag ontmoeten is dat de eerste vraag die ik haar stel!
Laatst bijgewerkt door doei op 03-01-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:53

Jezelf verplaatsen in de 'circel'. Een paard heeft twee cirkels, een leidende cirkel en een drijvende cirkel. Probeer maar eens uit. Aan de longe, of los. Loop eens met rechte schouders een een zelfverzekerde houding naar de achterhand(drijvende circel). Je zult zien dat hij/zij harder gaat. Wanneer je je verplaatst naar de voorkant(leidende cirkel) met een onzekere houding gaat hij/zij langzamer. Draai je je schouder naar de achterhand, dat helpt dan ook.
Wat ik probeer te zeggen, paarden kunnen niet verstaan wij wij zeggen. Ze weten wel ongeveer wat jij bedoelt met 'draf' en 'stap', maar wat ik nu verteld heb snapt een paard beter. Want dat is 'paardentaal'. Jij vertelt zonder woorden nog beter wat het paard moet doen.
Succes! +:)+

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:55

gewoon eerst lekker laten uitrennen,
als hij is uitgerend opnieuw beginnen,

of vraag de eigenaar van die pony om hulp

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:12

Alves: Eerst kwam hij elke keer naar mij toe bij het longeren dus ik weer niet of het volgen oefenen dan zo'n goed idee is. Aan de hand doet hij alles goed, trouwens.

Marsyl: dus als hij gaat rennen moet ik dus meer naar de voorhand lopen.

Koeky: de eigenaren doen niet veel met de pony. ;)
Hij staat altijd op de wei, ze vonden het al goed dat ik hem nu rondjes kan laten lopen zonder dat hij naar binnen komt.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:19

__Leonie schreef:
Alves: Eerst kwam hij elke keer naar mij toe bij het longeren dus ik weer niet of het volgen oefenen dan zo'n goed idee is. Aan de hand doet hij alles goed, trouwens.

Marsyl: dus als hij gaat rennen moet ik dus meer naar de voorhand lopen.

Koeky: de eigenaren doen niet veel met de pony. ;)
Hij staat altijd op de wei, ze vonden het al goed dat ik hem nu rondjes kan laten lopen zonder dat hij naar binnen komt.

Probeer dat maar eens wat ik net zei. En dan idd ja, naar de voorhand lopen. Na een aantal keer proberen zul je vanzelf merken of je met een zeer zelfverzekerde houding ernaartoe moet lopen of dat je juist heel voorzichtig moet zijn omdat hij/zij zo stilstaan.