grondwerk en snoepjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

grondwerk en snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:24

Nou vroeg ik me af of ik snoepjes moet geven tijdens grondwerken.
Liever doe ik dit eigenlijk niet.

Mijn pony doet alles namelijk perfect als ik snoepjes heb! Dan gaat ze zonder druk achterwaarts, blijft ze staan, en komt pas als ik roep etc. Zonder snoepjes kost alles net wat meer moeite :o Maar ik wil graag dat ze het doet uit gehoorzaamheid, en niet omdat ze lekkers krijgt.

Dus wat doen jullie?

Mi_Amore

Re: grondwerk en snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:27

Ik had hetzelfde probleem als jij. Ik ben dus begonnen met hele kleine stukjes wortel en ben beginnen belonen a volente. Achteraf ben ik er een woord bij beginnen gebruiken en de belonging in vorm van voer beginnen afbouwen. Nu heb ik het haar zo aangeleerd dat ik de tijd tussen hetgeen ze goed heeft gedaan en de beloning, zo lang kan rekken dat ik haar als beloning een kriebel geef op haar schoft, dat heeft ze NOG liever dan snoep!

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:31

Soms kun je ook de beloning afwisselen.In plaats van een snoepeje kun je ook een plukje hooi geven of gras.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:32

je kunt ook een klein beetje geven en dat steeds afbouwen tot dat je niks meer geeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:34

@anneliesa: gras of hooi kun je niet geven als beloning, ze moeten er te lang op kauwen en beseffen niet meer dat ze het krijgen als beloning, tegen dat het voer weg is beseffen ze niet meer hoe of waarom ze het net gekregen hebben.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:08

ik gebruik nooit snoepjes bij grondwerk, puur omdat hij dan juist geen aandacht hheeft voor de oefeningen alleen maar voor die snoepjes. hij komt dan steeds naar me toe en achter me aan maar heb niet het idee dat onze 'band' daar beter van wordt want eigenlijk doet hij het voor het voer, ik doe alles met mijn stem en klopjes en dat vind hij ook prima :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

Tja, de beloning is wat het paard vind dat een beloning is (snap je het nogxD)
Als je paard het voldoende vind om hem een knuffel te geven, of even rust, dan is dat prima.
Maar vind hij dat geen beloning moet je wat anders proberen.
Mocht je het met voer gaan doen, kan je beter wel een clicker (of als je dat niet aanwil schaffen met bridgen (zie topic over clickeren ook op dit deelforum) daar heb ik namelijk een heel stuk getypt over bridgen zonder clicker.
Maar als je het dan met voer wil gaan doen, kan je beter wel de beleefdheid als eerste leren.
Xx LeonieL

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:32

Zelf ben ik absoluut niet voor 't belonen met snoepjes. Een paard hoort, naar mijn mening, constant eten tot z'n beschikking te hebben. Hoe zou een snoepje 'm dan nog belonen? Daarnaast krijg je vaak een bijterig, snoepjes zoekend paard. Beloning door waardering zijn paarden net zo blij mee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:35

Ik doe het vaker niet dan wel omdat mijn paarden heel gevoelig zijn voor snoep, ze doen dan alles voor het snoepje maar niks voor mij terwijl ik wil dat ze het voor mij doen.
Als ik snoep geef, geef ik het alleen als ik het bij heb en ze doet iets heel goeds zoals laatst, kreeg ik een draw in draf @ liberty en ik had snoep op zak en dan krijgt ze er een. Als ik die keer erna geen snoep bij heb krijgt ze ook niks maar is ze tevreden met een dikke knuffel en wat rust.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:27

Bedankt voor de tips! Ik ga nu dus gewoon grondwerken zonder snoep! Heb dat al wel 2 keer gedaan, maar ik merk wel dat het iets lastiger gaat zonder snoep!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:31

Merel_93 @ [NA] Belonen met voer, goed of slecht?
;) misschien heb je hier nog iets aan.
Ik doe het ook liever zonder, paard moet naar je luisteren vanuit respect en leiderschap, niet door eten als beloning. (Niet dat af en toe een snoepje als beloning geven heel veel kwaad kan hoor ;))

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:58

Ik doen een hand snoepje en een hand brokjes in me zak en tijdens het belonen pak ik heet eerste wat ik voel!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:31

Ja, maar mijn pony weet dat juist. En daardoor doet ze alles prima, ómdat ze een snoepje krijgt.
Wil het liever zonder snoep, en belonen met mijn stem. Dan doet ze het uit gehoorzaamheid :)