[LO] paard is heel sterk en ze weet dat...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[LO] paard is heel sterk en ze weet dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:30

ik verzorg sinds kort nog een derde paardje bij, weer een trekpaardje.
mijn veulen komt bij dit paard te staan, en de eigenaars hadden graag gehad dat het beestje wat zadelmak gemaakt wordt voor de kinderen.
oke dan, begonnen met wat gewenning, borstelen, hoevetjes, wandelen aan het touwtje, ging allemaal van een leien dakje.
dus begonnen met longeren.

het is niet mijn eerste paard dat ik zadelmak maak, maar bij de andere paarden had ik wel beschikking van een piste, waar het niet erg was als ze zich eens losstrokken, na een keer of drie, als ze doorhadden dat ze toch moesten doorwerken, was dat vlug opgelost.

hier heb ik dit dus helaas niet.

eerst snapte paardlief niet goed wat ik wilde, maar eenmaal de euro gevallen was, had ze ook heelvlug door hoe ze eronderuit kon. namelijk gewoon weggaloperen...

met mijn 60 kilo kan ik 1000 kilo trekpaard niet houden als ze aanzet,dus nu zit ik wel effe met de handen in het haar ...

hoe los ik dit op?

ze is helemaal niet gemeen, ze draaft gewoon een rondje mooi, en zet dan aan in volle galop, of naar haar plekje, of naar de stal, en wacht dan daar tot ik ze oppik om opnieuw te beginnen, ze vind het wel een leuk spelletje ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:44

ik denk dat je dan toch op zoek moet naar een stuk waar je beter kan werken met je paard en de ruimte dus kleiner is.

is het in elk geval ook een idee om met 2 personen te gaan werken?
misschien is dit paard wat dominanter of snapt het echt nog niet veel van wat je wilt?
als 1 met het paard mee loopt en jij je als longeerder op stelt
en de persoon die meeloopt steeds wat meer afstand neemt totdat paard doorheeft wat de bedoeling is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:53

ik zal id kijken voor een apart stukje af te zetten, als dat mogelijk is, zal ik eens moeten bespreken met de eigenaars.

paard is nu 3 jaar geweest, maar nog niet veel in de hand geweest,.
ze is braaf, komt knuffelen, maar komt wel vrij dicht in je persoonlijke ruimte, gaat tijens het wandelen ook wel ens in staking, en als ze wel meeloopt loopt ze constant met haar hoofd (oren vrij plat, nit echt agressief, maar ook niet volgend zeg maar) te schudden en in mijn persoonlijke ruimte te komen,
dat corrigeer ik uiteraard wel.

het longeren, was uiteraard de eerste maal.
ik heb ook nog niet echt gelongeerd, was vooral stap op een vrij kleine cirkel (straal een meter of 4), gewoon van me weg sturen, en geprobeerd ze op de cirkel te houden.
eenmaal ze het snapte deed ze het in eerste instantie goed, tot ze zich plots omtrok en weggalopeerde, en toen ze doorhad dat ze los kon raken vond ze het uiteraard wel erg leuk :D

in normale omstandigheden ben ik daar heel simpel in.
in een piste: trekken ze zich los? vor mij geen probleem, maar los wil niet per definitie zeggen dat het ook gedaan is met werken (ls ze het longeren snappen uiteraard, ik werk dan ook met koudbloeden die niet vlug over de zeik gaan voor iets), dus dan laat ik ze gewoon doorgaloperen tot ze het beu zijn, en nog een rondje extra.
na een keer of drie laten ze het wel uit hun hoofd.
hier had ik het nadeel dat het een vrij grote wei was, met hele diepe modderige stukken waar ik door moest om ze op te halen. tegen dat ik dan terug op het trainingsstukje was, nouja ... :D

de eigenaars hebben geen ervaring met paarden, dus durf ik in eerste instantie niet goed als helper te vragen, ik zie het aankomen als een paard dom gaat doen, en heb geleerd de nodige afstand in te schatten.
iemand zonder ervaring met een jong dominant paard ...

ik longeerde trouwens gewoon op halster, zit nog in dubio of ik ze met bit of zonder bit opleer, maar denk om ze in de mate van het mogelijke zonder bit zal opleren.
als ze zonder bit rijdbaar is, voor die mensen is het toch enkel maar om wat mee te hobbelen en mss een buitenritje, hoeven ze niet in die mond te zitten.
zolang het veilig blijft uiteraard...

_Pilipa_

Re: [LO] paard is heel sterk en ze weet dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:55

Heyyy, ten eerste leuk dat je paardje naja euhmm paard zadel mak mag maken...

Foe moeilijk verhaal vind ik , zonder omheining...met indd 1000 kilo, kan je misschien proberen een kleine paddock te maken en dan zou ik indd proberen bit erbij te pakken en wat grondwerk zodat ze ook plezier in het mak maken krijgt, duidelijk zijn en consequent want 1000 kilo kan makkelijk over je heen lopen :P! is er iemand die je ook eventueel kan helpen ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 13:41

ik heb dus geen helper (of mss sporadisch eens iemand)
zal idd proberen een paddock af te zetten, anders zal ik zo bezig blijven, nu ze dat eens doorheeft ...
het is niet dat ik haar tot vervelens toe laat werken, hebze mss 5 X in handen ghad, waarvan 4 X borstelen en wandelen ...

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:11

ik heb hetzelfde probleem, alleen is mijn paard ouder. Ook groot en fors gebouwd (niet zo fors als trekpaard maar toch) en hij weet inderdaad dat hij sterk is. ik lees dus even mij, ik heb een bak en paddock tot mijn beschikking maar hij gaat continu vol de andere kant op

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:05

Lisa_Dries schreef:
ik heb hetzelfde probleem, alleen is mijn paard ouder. Ook groot en fors gebouwd (niet zo fors als trekpaard maar toch) en hij weet inderdaad dat hij sterk is. ik lees dus even mij, ik heb een bak en paddock tot mijn beschikking maar hij gaat continu vol de andere kant op

helpt het bij hem niet om hem harder te laten werken als die los is?
(lees: als hij zich lostrekt, hem "opjagen" totdat hij echt moe is en zich laat pakken, dan verder gaan met longeren, iedere keer als die zich lostrekt, harder laten werken dan aan de longe (dus de eerste keren aan de longe enkel stap en drafwerk, en als die zich lostrekt laten galoperen/ hard draven)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:14

Ja al geprobeerd maar meneertje vind het nog steeds leuker om zich los te rukken, aan het eind begon hij zelfs te bokken bij het losrukken richting mij dus daar ben ik maar mee gestopt en heb hem met longeeroutfit zonder lijn opgejaagd. Misschien kwam het ook dat hij toen tijdelijk heeel veel energie had wegens verbouwing van paddock voor half weekje.