jong paard: enkele of dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

jong paard: enkele of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 04:45

Ik heb een leuke haflingermerrie staan die net 2 is geworden. Aangezien ik noch met enkele, noch met dubbele longe een held ben, ben ik sowieso van plan hier les in te nemen (met mijn andere, volwassen paard), en nu is het een goede moment om daarmee te beginnen :)

Nu vroeg ik me af welke methode het meest geschikt is om met een jong paard te beginnen. Ik lees overal reacties dat longeren aan enkele longe te belastend is voor de pezen van jonge dieren. Waarom gebruikt de meerderheid van de mensen dan standaard een enkele longe om een jong paard te beleren? Is dit omdat het gemakkelijker is? (zowel voor de ruiter als om het aan te leren aan het paard?) of zijn er ook andere redenen?
Wat zijn de nadelen van de dubbele longe? En wat zijn de voor- en nadelen van beide methodes?

Balou_k

Re: jong paard: enkele of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 04:46

De mijne deed ik graag dubbel, hij had daar veel meer steun aan leek wel :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:46

Longeren is belastend omdat het paard continu op de cirkel loopt, hierbij maakt dubbele of enkele longe dus geen verschil. Wat dan veel leuker is om met je jonge paard op te pakken is het werk aan de lange teugel. Dan loop je er achter en maak je dus veel meer rechte lijnen, daarbij leert je paard de teugel hulpen kennen en leert voorop lopen.

Enkele longe is eigenlijk iets wat je alleen in het prille begin gebruikt, dubbele longe daar kan je je paard echt mee voelen en dus hem aan het werk zetten, maar wel subtiel. In tegenstelling tot touwtjes, bijzet, pessoa en al die andere hulpteugels kan je met je dubbele longe echt voelen en dus op het juist moment los laten of even door pakken.
Maar, zoals ik al zei, voor een jong paard is teveel op de volte lopen nooit goed, noch aan de enkele, noch aan de dubbele longe.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:49

Ik denk dat beide heel goed is. In eerste instantie beginnen met een enkele lijn, zodat hij de commando's leert en begrijpt dat er iets in zijn mond zit. Als je daarna gaat werken met dubbele lijnen kun je hem al veel basiswerk aanleren zodat het zadelmak maken een stuk makkelijker gaat.

Succes!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:48

ik heb mijne eerst beleerd voor de sulky dus ben meteen begonnen met dubbele lijnen. zowel het longeren als gewoon het werken met dubbelle lijnen. dan loop je er meer schuin achter om het sturen goed onder de knie te krijgen. heb dit eerst gewoon aan het halster geaan en later pas met bit. ik vond het fijner met dubbelle lijne als enkel, omdat je je paard meer aan de buiten kant kan ondersteunen. doe enkele longe eigenlijk altijd alleen als ik ze even snel de beentjes wil laten strekken en meer niet, voor het echte werk gebruik ik echt altijd dubbelle lijnen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:51

Ik heb bij de mijne de dubbele longe nog niet voor elkaar gekregen. Hij pikt alles super op, maar de dubbele longe?! Lange lijnen precies hetzelfde, hij gaat gewoon uit zijn dakpan. Terwijl ik gerust met een enkele longe achter hem kan lopen. Maar als die 2e erbij gaat is het toch echt helemaal klaar.