Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Amika123 schreef:Longeren kun je beginnen tussen 2,5 en 3 jaar. Je kunt als eigenaar het best bepalen wat het beste is voor je paard. Ik heb zelf een merrie van 2,5 en ik begin over een paar maanden met longeren want ik wil graag met haar naar een keuring toe. Dan is het wel handig als ze al e.e.a. kennen. Ik heb ook het gevoel dat ze er klaar voor is. Ze is al goed gegroeid en ziet er al uit als een "volwassen paard". Verder is ze vrij heet dus ik hoop dat ze wat hanteerbaarder wordt met longeren. Maar als jij jouw paard nog te jong vindt moet je gewoon nog even wachten.
Silence schreef:Het verschilt per paard.
Als jouw gevoel er niet goed bij is, dan zou ik nu ook nog niet beginnen. Jij kent je paard het beste, dus jouw gevoel zal ook de beste keus zijn. Het geeft ook niks als jouw paard later is dan de gemiddelde paarden. Grote kans dat dat nog beter is ook.
Tat_jana schreef:ik zou er lekker lang mee wachtenmijn shetje is 3,5 heeft welleens een zadeltje op gehad enzo maar staat nog lekker te niksen
tamary schreef:Amika123 schreef:Longeren kun je beginnen tussen 2,5 en 3 jaar. Je kunt als eigenaar het best bepalen wat het beste is voor je paard. Ik heb zelf een merrie van 2,5 en ik begin over een paar maanden met longeren want ik wil graag met haar naar een keuring toe. Dan is het wel handig als ze al e.e.a. kennen. Ik heb ook het gevoel dat ze er klaar voor is. Ze is al goed gegroeid en ziet er al uit als een "volwassen paard". Verder is ze vrij heet dus ik hoop dat ze wat hanteerbaarder wordt met longeren. Maar als jij jouw paard nog te jong vindt moet je gewoon nog even wachten.
Van afmatten wordt een paard niet hanteerbaarder, je creërt eerder een nog gevaarlijker situatie. Paard krijgt nl conditie zonder rust in het hoofd. Dus nog steeds heet/angstig en nu de conditie om te blijven rennen.
Kijk naar je voer, suikers in de brok en je ruwvoer (kuil/voordroog geeft bij sommige paarden ook heet, niet kunnen ontspannen gedrag), je hoeveelheid vrije beweging, hoeveel vertrouwen heeft dit paard in jouw, zichzelf en haar omgeving. En verder kan een jong paard zich nog niet zo lang concentreren.
@TS: longeren is vrij standaard, maar dat maakt het niet het enige (voorbereidende) wat je met een (jong) paard kan doen. Als voorbereiding op het inrijden heb je meer aan wandelen, vertrouwen krijgen in de omgeving, jouw en zichzelf. Veel ervaring opdoen dus met zowel wat je altijd tegenkomt in de omgeving als wat je in de bak erbij kan verzinnen. Ga ook in de bak wandelen als er ruiters aan het rijden zijn. Helemaal leuk als die ook vanuit het zadel je pony willen aaien en over de rug kriebelen, etc. Rare bewegingen/stemmen van boven/schuin achter kennen helpen later met een ruiter ook. Verder lange lijnen beginnen, zodat er een stuur opzit voordat je gaat rijden, stemhulpen stap, draf, ho, achterwaarts kan je er dan ook meteen opzetten. Kan dat in de bak echt goed, ga dan ook op die manier naar buiten. Dan moet pony als eerste langs de enge dingen, leren ze ook weer een hele hoop van.