Ik longeer m'n Fries regelmatig met zo'n zelfgemaakt pessoa-tuigje. maar wanneer staat zo'n ding eigenlijk te strak afgesteld??? of misschien anders gezegd, wanneer zit hij precies goed??? Ik doe hem ik het begin heel los, en als hij even gelopen heeft, iets strakker. hij staat ong. zo strak dat hij z'n hoofd niet helemaal omhoog kan doen, maar weer los genoeg om met z'n hoofd iets lager dan z'n knieen te lopen. hij loopt hier lekker mee en wordt er goed soepel en ontspannen mee.
Bojangles
Geplaatst: 21-05-03 07:35
Je paard moet nog wel met zijn hoofd in zijn natuurlijke houding kunnen lopen, anders wordt hij in een bepaalde houding gedwongen en dat mag niet het is een hulp-middel.
Jacksel
Geplaatst: 21-05-03 09:40
Wat versta je hier onder een natuurlijke houding? Het is wel de bedoeling dat hij nageeft en zijn achterhand erbij houdt. Dat is volgens mij niet heel erg natuurlijk voor een paard...
Kitty
Geplaatst: 21-05-03 09:45
Citaat:
Je paard moet nog wel met zijn hoofd in zijn natuurlijke houding kunnen lopen, anders wordt hij in een bepaalde houding gedwongen en dat mag niet het is een hulp-middel
Daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je een hulpteugel gaan gebruiken als het paard in de natuurlijke houding moet lopen?
De pessoa-teugel is inderdaad een hulpteugel. Hij helpt het paard zijn rug te gebruiken. Als je hem te los hebt, zal hij zijn rugspieren niet optimaal gebruiken.