Steigeren (wel/niet)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Steigeren (wel/niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:49

Hebben jullie je paard leren steigeren, en waarom wel of niet ?

Ik vind hetzelf een heel mooi kunstje maar heb het mijn paard -nog- niet geleerd. Misschien ooit.. maar ik weet het niet zeker. Vandaar dit topic, misschien kom ik er dan beter uit waarom ik het juist níet (of eventueel) wel zou aanleren :)!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:52

Ik doe het niet, omdat ik er simpel genoeg nog niet de ervaring voor heb. Bovendien weet ik niet voor hoelang ik nog op dit paard rijd, en vind het dus gevaarlijk om het paard iets aan te leren terwijl er over een tijdje wel andere mensen mee bezig kunnen zijn.

Ik vind dat je echt heel goed moet weten waar je mee bezig bent voor je hieraan begint, en raad het ook eigenlijk iedereen af die het bjivoorbeeld alleen maar een mooi kunstje vind.

edit: Ik weet trouwens sowieso niet of ik het een paard ooit aan zou leren, ik ben niet zo'n van fan VD en zie er het nut niet zo van in.
Laatst bijgewerkt door Maeh op 24-12-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:52

Dat kan je zelf denk ik het beste beslissen of je het wel of niet moet aanleren. Het ligt namelijk helemaal aan je paard. Of hij er bijv. misbruik van gaat maken en het dus gaat doen als het gevaarlijk is.
Ik zou eerst veel andere dingen aanleren en dan kijken of je pony/paard misbruik maakt van die dingen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:54

mn pony heb ik het wel geleerd die heeft het ook nooit tegen me gebruikt.

de paarden die ik nu heb leer ik het ze express niet aan die kunnen het tegen me gebruiken en zullen dat ook wel doen.
daarbij vind ik het bij hun beetje gevaarlijker als ze het doen vooral omdat 1 ervan toen hij nog hengst was regelmatig rechts van me stond steigerde en links weer neerkwam. die leer ik het dus echt niet aan

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:59

Mijn paard kent meerdere kunstjes en misbruikt alleen het 'ja knikken' (dit doet hij uit enthousiasme en niet echt misbruiken dus). Ook misbruikt hij wel is 'kusje' (dit als we vd doen, dan is hij ongeduldig en wil verder gaan en geeft hij me een kusje).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:26

Die van mij gaat het nog lang niet leren! Misschien, ooit, later..

Sinds we met een clicker trainen wordt het schooien/misbruik maken van al een stuk minder. Eerst maar eens zien wat hij hier verder mee doet.

ik zou het in eerste instantie áfraden, en als je het toch perse wil doen, gebruik dan een heel duidelijk gebaar met je lichaamstaal, dus geen beweging die je onbewust kan maken, anders geen je onbewust een commando, luisterd je paard daar niet naar, zijn er voor het paard verder geen consequenties.

Pogingen op eigen initiatief altijd negeren/evt straffen, ligt aan je paard.

Denk er in ieder geval heeeel goed over na ;) Zie het niet als een kunstje, maar een bevestiging van je opvoeding.

Bloempotje

Re: Steigeren (wel/niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:28

Ja, ik wil het ook nog niet aanleren hoor. Ik vind het gewoon heel mooi. Maar dat is hetzelfde als bij bijvoorbeeld hulpteugels, ik ga niks gebruiken waarvan ik niet weet 'wat het doet'. Dus ik ga eerst heel veel informatie lezen als ik er ooit aan begin en rond vragen enzo ;)!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:28

heel slim ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:29

Ik ga eerst maar is afmaken waar we mee bezig zijn. Als we zijn 'uitgeleerd' (dat ben je natuurlijk nooit met vd) dan kunnen we altijd nog erover na denken !

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:32

lijkt me heel verstandig, zodra alle 'simpele' dingetjes erin zitten, en je wéét, for a fact, dat hij er geen misbruik van maakt, zou ik steigeren als een van de laatste dingen aanleren...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:35

als je denkt dat je het je paard goed kan aanleren , dan kan dat !
maar vergeet niet dat een paard het steigeren als misbruik kunnen gebruiken ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:40

Er zijn inderdaad zóveel oefeningen en varianten op oefeningen die je kan aanleren; dus geen verkeerd plan om eerst andere oefeningen onder de knie te krijgen.
Verder kun je nog zoveel andere leuke dingen doen met je paard om de band te bevestigen, je merkt vanzelf wel wanneer je toe bent aan een oefening als steigeren en misschien doe je het wel helemaal niet.

Leiderschap en consequentie is toch wel erg belangrijk, heb idd wel eens problemen voorbij zien komen (niet alleen met steigeren overigens, voetje/pas is ook zo eentje) mensen die het leuk vinden om steigeren als 'kunstje' aan te leren.
Net als mensen die bang zijn om hun eigen paard vast te houden bij wijze van spreken, maar het wel leuk spectaculair vinden om hun paard te leren steigeren. Zo werkt dat niet.

Wat betreft misbruik kan een paard van elke oefening misbruik maken. Het effect van een keer onverhoopt flehmen of nee-schudden is alleen wat minder erg als een steiger bovenop je :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:42

Hahaha ja, dan heb ik liever dat mijn paard achter mijn rug om ja knikt dan dat ik een paar klappen te pakken zou hebben bijvoorbeeld! (Alleen doet hij het alleen als de aandacht op hem is gericht)

Leiderschap zit trouwens wel goed! Hij stopt wanneer ik stop, volgt me etc ook los (en in het bos ook, en nou niet beginnen dat dit onverantwoordelijk is :o).

Ik moet alleen wat strenger voor me zelf zijn, want als hij ja/kusje misbruikt lig ik alweer dubbel. En dat komt bij hem over van hé enthousiast ik doe het goed! Terwijl hij het niet mag als ik het niet vraag :P!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:45

Pas op met dat steigeren, krijg zoooveel paarden bij mij op stal die zich achterover laten vallen etc...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:46

Ik denk niet dat, als ik het zou leren. Mijn paard zo enthousiast word dat hij zo hoog gaat. Maar ik pas sowieso op met het steigeren, en ga er ook nog niet aan beginnen! Ik vroeg me alleen af waarom sommige van jullie het wel/niet aanleren ;)! (Word ik zelf weer wijzer van, voor als ik het misschien ooit wil aanleren).

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:47

Steigeren leren is makkelijker dan weer afleren. Ik zeg niet doen.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:48

Mijn paard leren steigeren?! Ik leer het hem liever af, vind ik ook al een hele kunst :P

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:49

Alles is gemakkelijker aan te leren dan af te leren lijkt mij.

Maar kun jij het ook onderbouwen? Wáárom precies niet aanleren (i.p.v alleen omdat het moeilijk is af te leren). Want als het goed en consequent word aangeleert, dan is het toch geen probleem? (Denk ik.. maar daarom heb ik ook dit topic geopent omdat ik er meer over wil weten).

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:49

Van mij hoeven ze dat ook niet te leren. En dan niet zo zeer dat ze het tegen mij zullen gebruiken maar misschien wel bij een ander.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:51

ik heb het mijn shetlandertje wel geleerd,
hij kon al jambette, blijf, volg enz.
en de basis was binnen 5 min. geleerd.
en zo steeds hoger steigeren.
binnen 2 dagen steigerden hij perfect.
nu nog steeds ;D
hij doet het af en toe wel eens als hij een snoepje wil ofzo.
met af en toe bedoel ik ook echt heel af en toe.
maar dan doet hij het niet gemeen,
en als je dit dan zacht straft, of negeert, hoop ik
ook dat dit over gaat, maar we zullen zien,
ik heb er nog geen last van gehad en we hebben er nog
heel veel plezier in dus , op naar het volgende kunstje :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:52

Ik heb 'geleerd' dat als een paard het dan doet. Je het moet negeren. (Dan vragen ze aandacht, negatieve aandacht is óók aandacht).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:53

xChantal94 schreef:
Alles is gemakkelijker aan te leren dan af te leren lijkt mij.

Maar kun jij het ook onderbouwen? Wáárom precies niet aanleren (i.p.v alleen omdat het moeilijk is af te leren). Want als het goed en consequent word aangeleert, dan is het toch geen probleem? (Denk ik.. maar daarom heb ik ook dit topic geopent omdat ik er meer over wil weten).

Het gaat gewoon te vaak fout. Veel mensen blijken gewoon nog niet de benodigde ervaring te hebben om zoiets op een juiste manier aan te leren.

Hetzelfde met paarden die naar het voedsel grissen, in vingers bijten etc, dat is allemaal kwestie van opvoeding.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:53

Steigeren is gevaarlijk, een paard kan het tegen je gebruiken. Of idd tegen andere mensen. Stel dat je met rijden een verkeerd commando geeft en je paard gaat hup, de lucht in. Ben je mooi in de aap gelogeerd.
Steigeren negeren, Chantal, wat dan als je een hoef op je hoofd krijgt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:54

En steigeren afstraffen, toch hun zin geven (beloning). Dat is in mijn ogen ook niet goed ;).
Edit; ik open dit topic omdat ik er informatie over wil. Ik wil niet dat hier dadelijk een discussie ontstaat!

Even voor de duidelijkheid: ik ben nog lang niet van plan om mijn paard het aan te leren, en of ik het óoit ga aanleren er zijn nog zoveel andere dingen en die doe ik liever eerst. Daarna kunnen we verder kijken, en dan hoop ik inmiddel genoeg informatie te hebben waarbij ik overtuigd ben om het niet te doen.

(Of wel, maar dan moet ik eerst kijken of het 'geschikt' is voor mijn paard. Niet dat hij het eventueel tegen iets/iemand gaat gebruiken).
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 24-12-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:55

Mensen zijn niet altijd even consequent in alles. De ene keer vind je alles best de andere keer niet en dan kan het fout gaan