Hoi, In andere topics zie ik dat mensen hun paard voor een slee knopen. Dat lijkt me geweldig , maar wij durven niet te gaan mennen omdat onze tinker Gijs voor op ijzers staat. We zijn dus doodsbenauwd dat hij uitglijdt en zich blesseert. Wat vinnden jullie: moeten we niet overdrijven en gewoon op pad gaan, of is het beter om niet te gaan mennen als je paard op ijzers staat? En als er wel gemend kan worden op besneeuwde wegen: moet er dan een slee achter of kunnen we ook gewoon met onze recreatiewagen op pad?
Ik ga de weg niet op als het glad is. Niet om mijn pony's, maar om wat andere verkeersdeelnemers doen.
Mennen bij ons op het land is nu niet te doen door die laag sneeuw. Maar sleeen wel.
Ook een beslagen pony (die pas net een weekje op ijzers staat) heb ik er gewoon voor geknoopt en gaan met die banaan .
tassie73
Geplaatst: 21-12-09 16:54
Ik moest afgelopen zaterdag examen doen met dit weer..........en de tinkers waar wij mee reden hadden speciaal beslag met tussen de ijzers een plaat zodat de sneeuw niet kon aankoeken en van die soort kalkoenen......
Ik zou het risico ook niet willen en durven nemen. Stel dat 't paard fris wordt of aan de kletter gaat, en dan ook nog eens half z'n benen breekt vanwege de gladheid.
En daarbij inderdaad het andere verkeer. Als het niet moet wordt geadviseerd om niet met de auto de weg op te gaan, waarom dan wel met een paard en wagen, waarmee je misschien nog wel meer risico loopt?
Als je propgaten hebt, zou je er deze in kunnen doen, zijn heel laag, maar wel met een wideapunt, zodat er grip is en ze niet makkelijk kunnen gaan glijden, ik bedoel dan de bovenste van deze link: http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoofcar ... oenen.html Je kan de onderkant van de hoeven insmeren met: groene zeep, vaseline, hoevenvet e.d., dan blijft de sneeuw er wel even uit, maar het helpt niet zo heel lang. Maar de weg op zou ik niet doen, te veel risico voor jezelf en de anderen op de weg......
lienepien610
Geplaatst: 21-12-09 20:01
'Vroegah' gingen wij er ook met een aantal arrensledes op uit, het bos in. Hadden we de 2e kalkoenen volgens de link van josie in, maar reken maar van yes dat die widiapunten slijten! Alleen hadden we wel een halve dag gereden Ook de indoor-ijsbanen kapot rijden hebben we een aantal keer gedaan, dan kun je de kalkoenen wel weggooien, maar je hebt ze zeker wel nodig. Was ook altijd een heel mooi gezicht.
WendyBZ
Geplaatst: 21-12-09 20:49
MIsschien handiger om het centraal te houden: [AR] sleeen.
edit; na overleg besloten om ze open te houden
VanHuisUit
Geplaatst: 21-12-09 21:36
Met ijzers de sneeuw in zou ik dus echt niet doen, ze verzamelen complete ijsballen in hun hoeven en dat loopt echt niet goed. Denk dat als ik ze nu op ijzers zou hebben staan zou overwegen als ze toch al opnieuw eronder moesten of het loopter tegengaan ze er gewoon onder vandaan te halen. Kun je tenminste iets doen met je paard. En het blijft de komende week / 2 weken aanmodderen want die sneeuw is nog lang niet weg (tenminste hier). Hoefschoenen helpen ook, ik had Marquis hoefschoenen, die kon je over de ijzers trekken, dat gaat wel.
sjeik
Geplaatst: 22-12-09 02:59
Het hangt ook wel van het verkeer af natuurlijk. Maar een paar wollen sokken om de voeten van je paard maakt veel uit. Het klinkt bijna idioot maar is verschil van dag en nacht. Trouwens, als je paard nu nog op ijzers staat zou je er even over kunnen denken ze eraf te halen. Met schoenen ben je in de sneeuw en gladheid net zover heen als met beslag trouwens. Beste opties zijn zonder ijzers en desnoods met wollen sokken en als ze al zijn beslagen, widia punten in de ijzers laten zetten voor op de weg.
Wat is de zin van widiapunten? Dat zorgt voor nauwelijks extra grip, daarvoor zul je toch echt kalkoenen moeten draaien. En je hebt nog steeds het (grootste) probleem; sneeuw blijft in de hoeven plakken.
Ga in vredesnaam niet met een beslagen paard de sneeuw in. Je krijgt er de grootste ongelukken van. Het kan alleen als je er proppen in draait. Zo ga ik met de arreslee op pad. Ik heb van die puntproppen (die ze met springen gebruiken) met widiapunten, dan slijten ze minder snel als je op de straat komt. Ik vind het plakken van de sneeuw aan de hoef wel meevallen. Het koekt in de losse sneeuw wel wat aan, maar die klompen vliegen er weer al als je op een wat hardere ondergrond komt. Je kunt de hoeven ook even goed insmeren met groene zeep of hoefvet.
Mijn hoefsmid zei, op scherp zetten en hoeven vol met vet stoppen en je kunt rijden...
Ik heb geen kalkoengaten en ik vind het risico toch wat te groot, dus ik begin er niet aan... die paar dagen per jaar dat je dan echt de weg niet op kunt, dan maar even niet, het is niet anders...
Ik zou het niet durven hoor met ijzers. De meeste paarden weten wel hoe hard enzo ze kunnen, maar net als er al gezegt is, Als hij wel perongeluk schrikt en er komt een tegen ligger aan ..
Dan maar eventjes niet rijden en gewoon knuffelen. Dat kan ook toch wel is ? Het is nou niet zo dat het een helemaand duurt. (dat hoop ik teminste van niet)
friesiszwart
Geplaatst: 26-12-09 10:28
tassie73 schreef:
Ik moest afgelopen zaterdag examen doen met dit weer..........en de tinkers waar wij mee reden hadden speciaal beslag met tussen de ijzers een plaat zodat de sneeuw niet kon aankoeken en van die soort kalkoenen......
Die van mij blijft gewoon op stal hoor! Veels te gevaarlijk!
Esther43
Geplaatst: 30-12-09 23:56
Ik kijk gewoon naar hoe de weg is. Anders ga je gewoon over de auto weg. Heb je ook geen last van rotjes en ander vuurwerk en ze hebben daar gestrooit dus geen sneeuw (wel daarna even benen afpoelen/borstelen zodat het zout weg gaat). Die van mij is op blote voeten, dus kijk gewoon een beetje naar de weg enzo.
Nouvel
Geplaatst: 31-12-09 09:23
Als de wegen schoon zijn kun je inderdaad gewoon op de weg rijden...