[AR] Vaste of losse stang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Vaste of losse stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:11

Hoi,
Wat is nou het fijnste om mee te rijden, een vaste of losse (liverpool)stang, voor enkelspan en meerspan?

LadyMadonna

Re: Vaste of losse stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:19

verschilt nogal per paard. Elke mond is anders, dus elk paard reageert ook anders op verschillende bitten. Je kan dus niet zeggen dat een bit met pompwerking fijner is dan een bit zonder

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:11

Ik heb een vaste liverpool. Met name in het tweespan vind ik het een voordeel dat door de schuine stand van je leidsel, je bril niet dubbelklapt en de lip er steeds tussen zit. Ik zweer bij een vaste

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:47

Waar ga je nu van uit, van je paard of van je eigen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:34

sjeik, had je dat tegen mij? :+
Wat Napie ook al zegt, met name in tweespan klapt de bril wel eens tegen de lippen aan, wat mij niet fijn lijkt voor de pony. Voor mij maakt het niet uit of hij vast of los is natuurlijk.

Omdat ik toch een ander mondstuk wil proberen (hij loopt niet helemaal fijn op deze licht gebogen, wil nu proberen met tongboog) kan ik kiezen tussen een vaste of een losse.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:25

Ik reageerde op de bovenste post Jellee. Of het fijn is voor je paard of voor jezelf.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:31

Het lijkt mij erg fijn voor het paard als zijn lip niet steeds klem zit in de bril.... het zal voor mezelf een worst wezen of ik aan het eind van mijn leidsels een liverpool, bokkebit of trens heb. Zolang ik met weinig druk met mijn paard kan communiseren en hij geen tekenen van verzet aangeeft zoals het openen van de mond en het daarbij veilig is om met hem de weg op te gaan