wat bedoelen ze met 'druk'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

wat bedoelen ze met 'druk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:11

Ik heb gisteren een boek gekocht over natural horsemanship.
Ik wil gaan grondwerken etc met mijn pony, omdat ze zo gespannen is etc :)
Nu hebben ze het in het boek constant over druk in de inleiding. Dat je moet belonen door middel van druk verminderen.
Alleen hoe en waar geef je die druk? Wat bedoelen ze er precies mee?

irisworkum

Re: wat bedoelen ze met 'druk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:59

Wat ze bedoelen is dat ze eerst veel druk geven om die te laten vallen als het paard het goede doet. Denk bijvoorbeeld aan wijken voor druk. Je geeft een hele lichte druk tegen de neus en die bouw je op. Je paard mag alles doen zonder dat hij daar voor gestraft word, hij moet het zelf uitvinden. Pas als hij het goede doet laat je de druk vallen, dat is dan ook zijn beloning. Hij is van het nare gevoel af. ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:17

Aha :j Maar waar, en hoe geef ik die druk. Bedoelen ze met het touw, of met handen? :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:20

Bv: een trekje aan het halstertouw (en zo aan het halster)=>dan moet je paard stilstaan, hij wijkt voor de druk. Gaat hij tegen de druk in, zou hij beginnen sleuren aan het halster. (ok, beetje warrig uitgelegd). Zo gebruik je wijken voor druk in de gewone omgang.

Wijken voor druk voor je handen: je legt een hand op (bv) zijn flank, en je paard stapt (al wijkend bv) opzij, dan wijkt hij voor druk. Normaal gaat een paard tegen die druk in (terugleunen tegen je hand), je moet dit wijken voor druk dus aanleren.

Uiteindelijk kan je je paard opzij laten gaan door 1 vinger of de druk van je lichaam(staal), je moet de druk dus verfijnen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:11

aha, duidelijk uitgelegd :j Dankje wel :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:44

Je kan ook druk geven met je lichaamshouding. Als iemand bijv heel aggresief of dominant op jou af komt lopen, dan voel je die druk. Gaat diegene dan weer weg, dan valt de druk weg.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:09

Solleke_Noah schreef:
Bv: een trekje aan het halstertouw (en zo aan het halster)=>dan moet je paard stilstaan, hij wijkt voor de druk. Gaat hij tegen de druk in, zou hij beginnen sleuren aan het halster. (ok, beetje warrig uitgelegd). Zo gebruik je wijken voor druk in de gewone omgang.

Wijken voor druk voor je handen: je legt een hand op (bv) zijn flank, en je paard stapt (al wijkend bv) opzij, dan wijkt hij voor druk. Normaal gaat een paard tegen die druk in (terugleunen tegen je hand), je moet dit wijken voor druk dus aanleren.

Uiteindelijk kan je je paard opzij laten gaan door 1 vinger of de druk van je lichaam(staal), je moet de druk dus verfijnen.

Dat is handig uitgelegt! :D
Ik ga het ook proberen.!
Wat als je paard gaat tegen leunen ?
Gewoon terug duwen ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:32

Je kan de druk verhogen, maar ik doe het op de volgende manier: van zodra hij ook maar een beetje wijkt voor de druk, druk laten vallen (hand wegnemen) en belonen. Zo leert hij dat het goed is om te wijken voor de druk, en dat dat is wat je wilt. Je vraagt steeds meer voor dezelfde beloning (eerst 1 stapje opzij, beloning, dan twee stappen, beloning, tot als je hem zover opzij kan duwen met maar een lichte aanraking tot als je zegt dat het ok. is) Het kan wel zijn dat je de eerste keren serieus moet duwen voor een klein pasje, maar de kunst is dan meteen de druk te laten vallen en te belonen. Wel zorgen dat er een stijgende lijn inzit en je paard steeds sneller en beter gaat reageren op een lichte aanraking.

Parelli (denk ik, ben er niet zo in thuis) werkt met de druk opvoeren, kan je best eens de zoekmachine gebruiken voor uitleg hierover.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:01

Als je paard tegen de druk in gaat moet je juist niet de druk verhogen, maar slechts zo veel druk blijven geven als je gaf. Als een cactus of hekje blijven staan.

Hoe harder je (lees: het paard) tegen een cactus duwt hoe meer pijn het doet, maar doet hij een stap er vandaan dan houdt de druk ook op. Ga dus niet met je paard 'mee' als hij van de druk af gaat. Jij blijft waar je bent, zeker in het begin om het principe duidelijk te maken aan je paard. Het is een natuurlijke reactie om tegen druk in te gaan. Het is daarom heel belangrijk om op je eigen positie te letten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:17

Ik heb het misschien niet zo goed uitgedrukt maar ik bedoel hetzelfde als hippologic :)

Echter kan je denk ik wel met druk opvoeren werken, als je daarvoor zou willen kiezen, dit is toch Parelli zijn methode (fases?)? (=>vraagje uit interesse)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:05

Bedankt voor de tips! :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:55

Vandaag grondwerk gedaan, en mijn pony pakte het goed op! :j
Alleen reageert ze op druk op het halster(touw) veel beter dan druk op bijv haar borst!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:02

De neus is ook gevoeliger dan de borst. Waar druk je op haar borst/boeg? Als je op het gewricht drukt is het ook heel gevoelig op de boeg.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:10

Ik druk gewoon links of rechts op de borst. Net aan welke kant ik voor haar sta :+