ik zat me eens af te vragen, zie sommige mensen wel eens dat ze zegmaar mennen zonder kar, aan de lange lijnen heet dat geloof ik... hoe zit dat nou en wat heb je er voor nodig, want het lijkt me wel intressant om te doen eigenlijk! grondwerk is denk ik ook wel eens goed met mijn paardje! (calypso)
ik hoop dat jullie me daar eens iets over kunnen vertellen!
regine
Geplaatst: 20-12-09 22:07
je kunt beter even zoeken op 'lange teugel' of 'werken aan de lange teugel' dan kun je een hele boel vinden. Het is een manier van dressuur rijden zonder erop te zitten, onbelast werken. Je kunt er alle oefeningen mee doen in stap draf en galop. Dit kost echter tijd want het is niet de bedoelding dat je erachter aan rent, maar je paard heel erg verzameld zodat jij in een redelijk normaal tempo kan blijven lopen. Kijk ook even op mijn site anders http://www.gezienbijgien.com daar staat eea en een boel fotos om een beter idee te krijgen.
Misschien kun je iemand opzoeken die je kan laten zien hoe het werkt, het is niet makkelijk als je het goed wilt doen..
HippoLogic
Geplaatst: 26-12-09 12:06
Wat je er voor nodig hebt: je kunt al beginnen met een halster en een lange teugel (slofteugels hebben een goede lengte) en een instructeur of helper.
Ik zou met een halster beginnen omdat als je in de beweging achter loopt je hard in de mond trekt als je direct met een bit start.
In het begin leer je je paard te stappen terwijl jij er achter loopt. Dat is al een hele oefening. Dan leer je hem op de hoefslag te blijven en daarna kun je het uitbouwen.
Het is handig als je de eerste keer les neemt, dan kun je daarna al heel veel zelf oefenen. Het is erg moeilijk om de teugels op maat te houden in stap (en draf en galop) zonder te trekken omdat je los achter het paard loopt en niet erop zit.
nee zeker geen longeer singel. Het werk aan de lange teugel is niet alleen de hulpen aan het bit maar ook de plaats van de lijnen tegen het lijf. Daarbij krijg je met een longeersingel een knik in de teugel doordat deze vanaf het bit eerst door een ringetje loopt en dan pas naar je hand gaat en daardoor dus ook een niet zuivere teugelhulp.
Een ander nadeel van een longeersingel is dat het ook op een andere manier de communicatie verslechterd: als je nageeft en de teugel of lijn gaat een klein beetje stroef door zo'n ringetje, dan is je timing al verwoest.
regine
Geplaatst: 30-12-09 13:31
Qua timing valt het wel mee zo'n ringetje glijdt wel, maar die knik is gewoon echt heel naar voor het paard. Wordt de teugelhulp veel harder van en bij de hulpen op het lijf zit die singel onwijs in de weg dus nee dat is echt niks.
Je krijgt inderdaad ook een beetje een hefboom werking als de lijn onderbroken wordt (hand-mond). Nou ja, moge het duidelijk zijn: ik vind het ook niets.