Belgisch trekpaard leren springen .. wie helpt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Belgisch trekpaard leren springen .. wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:20

Hey hey,

Ik wil mijn bels aan de hand laten springen ... gewoon een klein sprongetje misg net 20 cm hoog als ie maar zijn benen optilt.
Balkjes lopen heb ik al gedaan maar dan gaat hij er gewoon tegenaan met zijn hoeven ( lomp ding )
Nu ben ik beetje bezig met spelletjes met hem en grondwerk en wil hem dus ook graag aan de hand vrij laten springen samazeggen.

Wie heeft er tips waardoor hij het leuk gaat vinden en ook daadwerkelijk dat KLEINE sprongetje maakt :P in plaats van tegen de balkjes aan lopen hihi.

upendo

Re: Belgisch trekpaard leren springen .. wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:21

Veel oefenen. :j

Ik heb ook een tijd zo'n pony gereden, maar je moet gewoon blijven doorzetten en blijven oefenen.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:31

Ja oefenen zeker weten .. maar ik wil echt dat hij er plezier in krijgt .. ja kan het niet echt goed uitleggen eigenlijk

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:21

hmmm een belg is ook niet echt gemaakt om te springen toch, ze kunnen het vast wel, maar waarom moet dat persee? Als je nu al merkt dat hij er weinig plezier in heeft?

Zou voorlopig het bij balkjes houden, tot hij dat volledig onder de knie heeft.. en dan kun je het proberen een beetje uit te breiden

Fabiolaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:45

ik zou gewoon blijven doorzetten, en als je ziet dat hij er plezier een krijgt moet je het uit gaan breiden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:57

Fabiolaax schreef:
ik zou gewoon blijven doorzetten, en als je ziet dat hij er plezier een krijgt moet je het uit gaan breiden.

Inderdaad. :)

Maar ik zou niet met een takje/zweepje tegen zijn benen aan tikken (wat ik veel hoor) want volgens mij is dat alleen maar angstig voor het paard.
en als je de balkjes nou is wat spannender maak?
Met klertjes ofzo ?

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:40

hahaha lijkt me echt een schattig gezicht een belgische trekpaard die gaat springen!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:50

Ze kunnen het ook zeker wel, heb ook een trekpaard gehad, en die kon ook wel springen, maar leuk vond ze het niet haha..

Het kan wel, maar zou een belg die er geen zin in heeft er niet teveel mee pesten

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:46

stoer schreef:
Ze kunnen het ook zeker wel, heb ook een trekpaard gehad, en die kon ook wel springen, maar leuk vond ze het niet haha..

Het kan wel, maar zou een belg die er geen zin in heeft er niet teveel mee pesten

Naja tis niet dat hij er geen zin in heeft .. hij tilt gewoonweg zijn poten niet op :P Lomp dus ... en dus wou ik weten hoe je kan zorgen dat ie dat wel doet ... ik zit er niet op dus aansporen kan ik ehm niet .. ik ren der naast en spring dan zlef eroverheen en dan komt hij maar loopt er gewoon tegen aan .. denk dat ie het niet snapt

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:52

ze staan er ook om bekend dat ze lekker lomp en log zijn, ik zou het gewoon af en toe blijven proberen als je persee wil dat ze springt, mischien ziet ze inneens het licht..

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:44

mijn paard liep oook door lage sprongetje/balkjes heen gewoon veel oefenen en ook hielp bij mij iets hogere sprongen dan moest hij wel oplette

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:51

Hoi, ik heb zelf een Haf (heel ouderwets type) die ook vrij lomp is, en toen ik nog met hem sprong wilde hij nooit moeite doen om voor een klein sprongetje zijn benen op te tillen dus dan slofte hij er gewoon lui overheen, maar als er wat hogers staat dan moest hij wel en hij vond 't dan ook veel leuker ! Als jouw paard dat ook leuk vindt heb je hem dat vast snel geleerd, al moet je er wel rekening mee houden dat een Belg niet gebouwd is om goed te kunnen springen dus hij moet het wel even leren. En dingen zoals met een zweepje tegen de benen tikken zou ik niet aan beginnen. Ik heb stage gelopen bij een springstal waar ik van vond dat ze niet zo vriendelijk met de paarden omgingen, en de paarden raken daar alleen maar geirriteerd door en vinden het springen dan niet leuk meer. Je kan ze beter een beetje stimuleren met een lange zweep er achter als hij los springt, de rest zal hij toch écht zelf moeten doen !

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:53

er zijn foto´s hier op bokt waar een bokker met een bels (geloof ik) ook een sprongetje maakt. Dus het kan prima. Maar als de balkjes niet op een goede afstand liggen dan kna het zijn dat ze er tegenaan loopt. Misschien cavaleties zetten, op de juiste afstand.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:57

LecyTinker schreef:
er zijn foto´s hier op bokt waar een bokker met een bels (geloof ik) ook een sprongetje maakt. Dus het kan prima. Maar als de balkjes niet op een goede afstand liggen dan kna het zijn dat ze er tegenaan loopt. Misschien cavaleties zetten, op de juiste afstand.

[RIJ-ITP] Ik en Vera (trekpaardje) lekker buiten

(sorry voor het dubbel bericht, ging iets mis)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:52

Ik volg dit even :j