[AR] sleeën zonder mentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

sleeën zonder mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:28

Als er morgen nog sneeuw ligt, wil ik wel eens gaan sleeën met mijn pony. Alleen ik heb geen mentuig. Wel een longeersingel.
Kan ik zelf wat maken om te sleeën, of is dat geen doen?

Tips en ideeën zijn welkom :D

b485

Re: sleeën zonder mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:37

Nell,

Ik begrijp dat je heel graag er op uit wil met de slee.
Met enkel een longeersingel ga je er niet komen.
Als je graag wil dat je pony er evenveel plezier in heeft, moet je er voor zorgen dat je pony trekt met zijn borst.

Als je enkel een longeersingel om gaat doen, trekt hij met zijn rug en dat is niet goed voor hem.

Je kan dus best opzoek gaan naar een borsttuig.

Ik raad je ook aan als je pony dit nog nooit gedaan heeft, enkel in de weide te blijven en niet de straat op te gaan. En zeker hulp meenemen.

Het kan zijn dat je pony niet weet wat er van hem verwacht wordt en dus niet trekt. Het kan zijn dat je pony schrikt van de strengen tegen zijn benen en wegschiet, bokt,...

Als je pony geen menervaring heeft, wees dan heel voorzichtig. En vraag je af of het de mogelijke ongelukken wel waard is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:40

Zoiezo zou ik de weg niet op gaan :+
Pony heeft menervaring, maar wel een ongeluk gehad, ik heb dus geen idee hoe ze dit evt zou oppakken. Vandaar dat ik geen mentuig wil kopen :)
Zonder hulp doe ik het ook niet! Er is altijd iemand op stal die kan assisteren!

Een gewoon borsttuig voor aan het zadel is al voldoende dan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:44

Ik heb ook geen mentuig (en geen pony met ervaring :P) maar heb vandaag wel gesleed!

Longeersingel + borsttuig. Ik heb de slee niet aan mijn pony vastgemaakt, maar zelf het een touw vastgehouden waarmee de pony ons voorttrok. Mocht er iets gebeuren dat ze dan iig niet met slee en al aan de kletter ging.

Ik wilde eerst een beetje stappen, maar ze deed het alsof ze het al jaren deed en we konden zo al dravend de bak door :D. Morgen mogen we het weiland in :)

Ik had 2 longeerlijnen, de ene gebruikte ik als 'leidsels' en de andere had ik aan de longeersingel naar mijn hand als 'trektouw'. Het ging prima :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:45

Ik zou het niet doen, beter een jaartje wachten of van iemand een borst tuigje lenen..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:49

Zonder borsttuig zou ik het zoiezo niet doen :) Ik vroeg alleen of dat kon, en als er dan reactie komt van niet, dan zou ik dat echt niet doen! ;)
En vanwaar een jaartje wachten dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:51

ik heb de constructie van zap inmiddels in 2 verschillende topics gelezen, maar snap m nog steeds niet ;)

Een borsttuig van voor t zadel tja... maar dan zit je nog met je strengen natuurlijk om de slee aanvast te maken

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:51

Ik denk dat je niet zomaar kunt gaan sleeen met iedere pony, het is toch een heel geruis wat achter een pony aankomt, gaat je pony ervan door heb je praktisch niets meer. Wel heb je een pony met misschien een trauma.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:52

een singel die helemaal om de borst past aan de longeersingel vast maken?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:54

stef schreef:
ik heb de constructie van zap inmiddels in 2 verschillende topics gelezen, maar snap m nog steeds niet ;)

Een borsttuig van voor t zadel tja... maar dan zit je nog met je strengen natuurlijk om de slee aanvast te maken

Dit zit aan dezelfde ringen (aan de longeersingel) waaraan het borsttuig is bevestigd :). Slee zit niet vast aan pony (mocht pony
onverwachts schrikken dan gaat ze niet met een bungelende slee aan de ren).

Overigens is mijn pony wel gewend aan eventueel bungelende touwtjes om dr benen en wordt ze wel eens met dubbele lijnen
gelongeerd. Dus lijnen langs dr benen daar geeft ze niks om (scheelt een hoop :P)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:56

maar als de slee niet aan de pony zit, hoe kan die m dan trekken?
Owh wacht ff, jij hebt touw vast, touw zit aan singel, als er wat gebeurt laat je touw los, slee blijft staan, pony loopt door...

jajaaaaa.. hmmz, is best over nagedacht geloof ik ;) Maar waar laat je je leidsels dan om te sturen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:58

Nell,

Ik lees dat je pony vroeger een ongeluk heeft gehad. In dat geval zou ik het echt niet doen. Hte kan zijn dat hij een trauma heeft opgelopen en dat wil je niet ontdekken in de sneeuw. Een pony in paniek over sneeuw/ijs met daar dan nog een slee achter denderend, die in volle vaart tegen de benen van je pony aan slingeren, wil je ehct niet hebben.

Kan je geen sneeuwpret hebben met een andere pony van een vriendin of zo?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:02

stef schreef:
maar als de slee niet aan de pony zit, hoe kan die m dan trekken?
Owh wacht ff, jij hebt touw vast, touw zit aan singel, als er wat gebeurt laat je touw los, slee blijft staan, pony loopt door...

jajaaaaa.. hmmz, is best over nagedacht geloof ik ;) Maar waar laat je je leidsels dan om te sturen?

Juist, slee kiept om, ik stap van de slee af laat touw los (of vast, nog makkelijker) en stuur mijn pony weer richting slee.

De leidsels zitten aan het bit, gaan door het hoogste ringetje aan de longeersingel naar mijn hand. Ik heb dus best heel veel in
mijn hand. Maar de longeerlijn waarmee de slee getrokken wordt heb ik in een hand. De leidsels hangen in principe gewoon door
(is bak, dus de bocht gaan we vanzelf om :P) en houd ik losjes vast met beide handen. Wil ik bijvoorbeeld naar links dan zorg
ik dat ik het 'trektouw' in mijn rechterhand heb zodat ik met mijn linkerhand kan sturen. Wil ik naar rechts dan heb ik het trektouw
in mijn linkerhand en kan ik naar rechts sturen. Meer dan de richting aangeven hoef ik niet te doen. En als we gewoon rondjes
lopen dan heb ik beide handen aan het 'trektouw' en heb ik ook de leidsels er doorhangend bij.

Was even vogelen, maar gaat prima :D (overigens heb ik dat eerst wel even drooggeoefend :P)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:08

Met een jaartje wachten bedoel ik dat als het niet mogelijk is om nú een mentuig te lenen. Volgend jaar ligt er vast weer sneeuw..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:16

Andere pony's zijn er niet. Dat zijn allemaal paarden.
Maar zoiezo zou er iemand naast lopen, en dan gaat ze er niet vandoor :) Als ik niet probeer, weet ik nooit of het kan.
Daarbij hou ik wel rekening met evt gevaren, en zou ik de slee niet vast maken aan de pony!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:32

Met een paard kan het ook hoor.
Als ze een trauma hebben gaan ze er ook met iemand er langs wel vandoor.

Om even terug te komen op het borsttuig: heb hier iemand gezien die met een gewone singel een borsttuigje gemaakt heeft. Alleen opletten dat het niet te hoog (bemoeilijkt de ademhaling van je pony) of te laag (beperkt je pony in zijn bewegingen) hangt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:08

Maar hoe kan je een gewone singel nou vastmaken aan de longeersingel? En waar doe je de leidsels dan vast? :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:01

ik raad het je af om te doen. Je pony heeft misschien een trauma, en hoeveel men ervaring hebben jij en de mede persoon?
ik snap de constructie van zap opzich wel, maar dan trekt de pony toch met zijn rug, en de slee wordt ook op een andere manier getrokken (hoog, dus ik denk dat je eerder vooroverkiep effect krijgt)
je kunt proberen bij iemand keer de band/sleep te slepen zodat de pony eerst daar weer mee het vertrouwen kan krijgen, als dat goed gaat kun je denk ik gerust zelf een tuigje kopen (ook nieuw heb je goedkope. www.ponypret.com)
Zelf improviseer ik ook wel, maar ikw eet van mijn pony dat ze braaf is en er niet vandoor zal gaan (zo ging ook mijn ton om waar ik in zat, en toen stond ze gelijk stil) bij een pony die lang niets meer heeft gedaan kan dit heel anders verlopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:14

singel zou je met een touwtje via de gesp aan een ring van de singel kunnen binden, en dan iets van strengen aan de andere gesp... Alleen of de singels daar blij van worden is een ander verhaal ;)

lisa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:23

ik heb ook met mijn shetlander gesleed! :D
ze kende eerst helemaal niks en heb haar met mijn vriendin onder het zadel beleerd, /3
en in de winter wouden we wel een proberen er een slee erachter te doen dus ik heb haar eerst gemend en dat ging prima! :j
dus heb de slee erachter geknoopt ze deed helemaal niks! *\o/*
dus heb de hele winter lekker gesleed! :brr:
met een paar touwen een slee en natuurlijk een shetlander!! /3 *\o/* :brr: :D :9

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:40

lisa het is niet de bedoeling om te reageren in hele oude topics

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:09

Nou inderdaad, dit is een topic uit 2009! Misschien is het handig om eerst even de regels door te lezen als je nieuw bent, Lisa.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:20

Hier maar een slotje omdat dit inderdaad wel een heel oud topic is en er velen recentere zijn.