Aan de longeerlijn op hol slaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Aan de longeerlijn op hol slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 02:09

Ja.. mijn normaal zo rustig paard is door de kou en omdat hij goed in zijn vel zit wat frisser dan normaal.

Ik heb in mijn leven heeel veel gelongeert ook jonge paarden, maar weet mij nu even geen raad met mijn eigen.

Vandaag ging ik eerst longeren voordat ik er op ging.

Eerste 5 minuten niks aan de hand (dit was de vorige keer ook)
Maar dan opeens, dan knijpt meneer zijn staart onder zijn reed en dan gaat ie enorm aan de kletter.
Hij blijft wel om mij heen, maar ik krijg hem niet meer terug.
Als ik de volte verklein dan kan ik net zolang door gaan, maakt niet uit.
Meneer glijd uit, valt, krabbelt op en gaat verder in ren galop.

Het enigste wat ik kan doen is hem op een kleinere volte te nemen, maar ja hoe daan ook, struikel de struikel overkruist.... menear gaat door.
Als ik hem dan eindelijk terug heb, stap ik een rondje en laat hem weer draven en dan is het ook weer goed.

Hebben jullie nog tips?
Hoe kan ik hem terug krijgen?

Normaal reageert hij super op elke hulp, alleen dan niet.

Paard komt gewoon overdag op de wei.
(vandaag alleen niet om dat het echt ijs is bij ons)
Maar normaal elke dag (de hele dag)

TurdusMerula

Re: Aan de longeerlijn op hol slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:17

Is het niet het weer in combi met het verschil in beweging dat hem extra fris maakt?

Moet je erg hangen/trekken/enz. om hem op een kleinere volte te krijgen? Of gaat dat, los van het tempo, wel makkelijk?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 02:22

TurdusMerula schreef:
Is het niet het weer in combi met het verschil in beweging dat hem extra fris maakt?

Moet je erg hangen/trekken/enz. om hem op een kleinere volte te krijgen? Of gaat dat, los van het tempo, wel makkelijk?

Nou dat dacht ik ook, maar laatst heeft hij gewoon buiten gestaan en toen deed hij het voor het eerst.
Ik kan hem makkelijk op een kleinere volte krijgen...

Kan hem makkelijk zo klein maken dat hij onderuit gaat!
Hoef er niet aan te hangen of trekken, alleen rustig naar mij toe halen..
En dan sta ik daar in het midden met hem in enorme snelle galop op een klein voltetje en maar Hoooww zeggen...
Geen enkele reactie...
en als ik hem dan nog meer naar binnen haal gaat hij struikelen en valt hij elke keer bijna of hij valt een keer op zijn schouder en gaat weer door.

En dat vind ik dus zo eng...
Ben zo bang dat hij zich enorm bezeert door zijn maffe gedrag.
en natuurlijk op de 2 de plaats mijn zadel!

Morgen longeer ik hem wel weer ff, maar dan doe ik mijn zadel er niet op!

Onder het zadel haalt hij trouwens niet zulke dingen uit, gelukkig niet!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:35

De paarden worden natuurlijk sowieso erg fris van dit weer...

Wees je komende periode sowieso extra bewust van je houding, dat je niet zelf per ongeluk spanning veroorzaakt.

Zou het een idee zijn om heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden om hem zijn aandacht goed bij jou te laten houden. Wanneer hij dan nog eens een sprintje wil trekken laat je hem in jouw richting komen, dus met zijn achterhand van je weg en zijn voorhand naar je toe, maar dan op zo een manier dat het paard zelf niet in jouw ruimte komt.
Als hij snel reageert als je dit vraagt, dus snel zijn achterhand wegdraait, kun je hem hiervoor belonen door een kriebel of aai, en hem zo comfortabel te laten voelen. Daarna stuur je hem weer weg en doe je alsof er niets gebeurd is.

Dat zou mijn oplossing voor longeren zijn, al denk ik zelf dat er nog veel meer leuk grondwerk te doen is waarmee je misschien minder last hebt van dit soort problemen. Komt ook een beetje door het weer, en daar heb je natuurlijk geen invloed op. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 02:39

Nee ik denk inderdaad dat het weer er wel wat mee te maken heeft.
Hij is met rijden ook frisser dan normaal.
Hij zit nu goed in het voer en in zijn vel waardoor hij ook wat frisser is..

Opzich is je tip denk ik niet verkeerd, al vind ik dit een beetje eng om toe te passen.
Hij heeft namelijk als hij rustig is al de neiging om naar je toe te komen.
en dan te stoppen...

Dan is hij mooi aan het draven en dan zie je ineens zijn binnenoog naar je toe draaien, dan volgt zijn hoofd en als je dan niks doet volgt ook zijn lichaam en staat ie voor je neus.,

Met z'n enorm droge blik in zijn ogen!! hahaha

En dit heb ik er nu eindelijk een beetje uit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:44

Waarom wil je hem graag longeren, als ik vragen mag?
Longeer je met hulpteugels/bijzet? Enkele longe?

Citaat:
Hij heeft namelijk als hij rustig is al de neiging om naar je toe te komen.
en dan te stoppen...

Klinkt alsof je sowieso wel iets hebt om aan te werken. Niet omdat je niet goed gaat oid, maar omdat je paard je altijd vertelt waar jij (bij jezelf) nog aan kunt werken.

Heb je wel eens 'los' met hem gewerkt, dus in de roundpen/longeercirkel/iets dergelijks, zonder heb aan de lijn te hebben? Zo ja, hoe ging dat?

Een boel vragen, ik weet het, maar dan is de situatie iets duidelijker. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 03:15

Nou ik wil hem nu longeren omdat ik anders bang ben dat ik er niet heel af kom als ik een dag niet gereden heb!

Puur eigen veiligheid.
Hij is nog niet op hol geslagen onder het zadel, maar is wel friss met die kou als ik een dag niet gereden heb.

Normaal longeer ik weinig.
Het rijden gaat gewoon goed.
Klinkt misschien heel vreemd, maar heb het nooit gebruikt om rij technisch iets op te lossen.
Simpel weg omdat het nog nooit nodig is geweest.
Het is een heel makkelijk paard onder het zadel...

Als ik wel longeer doe ik er een elastiekje aan...
Hij is heel makkelijk rond en met een slof of iets dergelijks krult hij zich alleen maar op.

Ik snap best dat soms grondwerk best goed is...

Overigens doet hij dat naar je toekomen nu niet meer uit zich zelf.
Maar dit heeft hij gedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 04:12

Uitkijken met bijzetten als hij niet onder controle staat, dat kan nare gevolgen hebben bij eventueel vallen namelijk.

Verder: meneer wil hard? Aan de longe mag het hard. Laat je vooral niet opjagen! Blijf gewoon staan, en laat hem juist in géén geval de cirkel verkleinen, hou hem op afstand.

Wanneer hij zo hard gaat, vraag hem dan juist héél voorzichtig om nog wat vlotter te gaan. Wedden dat je daar meer reactie op krijgt dan je vraag tot vertragen?
Van zodra hij dan nog een tandje bij zet, heb je een mogelijkheid om hem te belonen.

Dit maakt de situatie weer positief en maakt een paard vaak een stuk meewerkender.

Wacht gewoon af tot hij vertraagt, benoem het (dus moment dat hij vertraagt commando voor vertragen geven) en gelijk belonen. Niet proberen commando te geven voor hij zelf vertraagt, als hij dan doordendert, is je hulp beetje 'verloren'.

Hou hem goed aan de gang met tempowisselingen, ook al is de basisversnelling knoerthard, dit zal zijn aandacht uiteindelijk naar jou brengen.

Zorg er verder voor dat jouw positie en leiden zo is, dat zijn neus en achterste naar binnen staan, en zijn buik naar buiten (buiging vragen dus, niet op je longe, wél met je lichaam en zweep), dan moet hij uiteindelijk gaan dragen en vertragen :j

Maar vooral: niet gek in worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 07:33

je longeert hem van te voren om zijn gekkigheid kwijt te raken......... en vervolgens vind je het raar dat hij gekkigheid vertoont aan de lijn :D :D

zolang hij braaf om je heen blijft stuiteren, en je niet hoeft te gaan skien, laat hem lekker zijn dolletjes uitdollen dan...... dat is toch de reden waarom je hem aan de lijn hebt? laat het maar effe gaan, hij komt vanzelf wel terug :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:39

Mischieen even lekker los laten gaan :)
Want je zegt ook in je verhaal dat je dat doet voor het rijden.
Dus dan is het ook de bedoeling dat hij zijn energie eruit werkt ?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:26

KiWiKo schreef:
je longeert hem van te voren om zijn gekkigheid kwijt te raken......... en vervolgens vind je het raar dat hij gekkigheid vertoont aan de lijn :D :D

zolang hij braaf om je heen blijft stuiteren, en je niet hoeft te gaan skien, laat hem lekker zijn dolletjes uitdollen dan...... dat is toch de reden waarom je hem aan de lijn hebt? laat het maar effe gaan, hij komt vanzelf wel terug :)

Ja daar heb je wel gelijk in :+
En hij mag ook wel ff lekker gek doen.
Maar dit is echt abnormaal.
Hij gaat zo knetter de knetter hard.
Ik wist niet dat dat mogelijk was op z'n kleine volte, maar hij bezeert zich zelf.
Hij gaat zo plat dat ie op zijn snuitje gaat.
hij doet niet een paar rondjes zo hard, nee dat zijn er wel een stuk of 40??
En ik vind dat als ik wil dat ie weer normaal doet dat hij dat dan ook moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:33

Doet hij dit zowel linksom als rechtsom?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:34

JoviBan schreef:
Doet hij dit zowel linksom als rechtsom?

Ja!
Hij knijpt z'n staart onder z'n gat en dan zijn kont inknijpen en dan gaan!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:00

Heb je al mijn tips gelezen?
Niet willen vertragen, maar de controle over de gas eerst terugpakken, dan pas opnieuw dde rem zoeken.