Bokken & 'ineengekropen' gevoel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Bokken & 'ineengekropen' gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:58

Beetje vage titel misschien :+

Anyway, ik ben sinds een jaar met Beauty bezig te longeren. Als ze een dag op stal heeft gestaan is ze ontzettend heet en dan werken we lekker wat op de stemhulpen aan de longeerlijn. Eerst deden we dit met hoofdstel en zadel om, maar na een tijdje begon ze vervelend te doen, op een bepaalde plek stoppen en níet meer verder willen. Consequent doorzetten hielp niks. Ben dan maar van nul begonnen, losgooien met halster, en daarna weer de longeerlijn eraan. We werken nu al meer dan een halfjaar op halster, zonder bijzet, pessoa oid, gewoon alleen een halster en dat gaat goed, ze luistert goed naar mijn stem en loopt echt prettig.
Nu ben ik mijn halster kwijt, dus longeer ik weer met hoofdstel zonder teugels (nog steeds zonder hulpteugels). Beauty stond echt heet, dus ik bereidde me voor op enige cross- en bokacties..

Tot mijn verbazing ging ze er niet vandoor. Ze bleef stappen, moedigde ik haar aan met m'n stem om te draven wilde ze niet, nam ik een zweepje erbij, begon ze te galoperen (rustiger tempo wel) en non-stop aan één stuk door te bokken. Als ze weer in stap viel heb ik haar even laten stappen, actief laten worden op m'n stem, weer draf gevraagd en ze draafde deze keer wel beheerst, alleen iets té. Ze liep in de krul (echt vreemd, met halster doet ze dit echt nooit, en buiten haar hoofdstel had ze geen tuig op), en dat gaf best een 'ineengekrompen' indruk naar mijn gevoel. Ik moedigde haar dus aan met stem, daarna met zweepje omdat ik geen reactie kreeg, om actiever en meer ontspannen te lopen maar in plaats daarvan gaf ze een korte bok en draafde verder.

Hoofdstel en bit nagekeken, passen goed, zijn nog redelijk nieuw dus zéker niet versleten. :)

stefje

Re: Bokken & 'ineengekropen' gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:05

Het klinkt als puur onttrekken. Dat kan vele oorzaken hebben, en kan ongehoorzaamheid zijn, ofwel een redelijke vorm van 'weigeren' gezien bijv. de omstandigheden. Ik neem dat longeren niet het enige is wat je doet met haar? Hoe vaak longeer je per week, hoe lang dan per keer in totaal, en wat doe je nog meer werk/beweging ter afwisseling? Hoe oud is het paard? Al die zaken vormen tezamen reacties van je paard.

billionache

Re: Bokken & 'ineengekropen' gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:11

Qua afwisseling genoeg denk ik. We dressuren meestal, doen ook 1 of 2 keer per week wat grondwerk of stoeien gewoon wat in de bak. Ik longeer als ik een dag niet genoeg tijd heb om te rijden of als ze de dag tevoren geen beweging heeft gehad, dat zal 2 keer per week zijn, en we werken telkens tussen de 5minuten-kwartier, soms een halfuur, hangt er vanaf, we longeren tot ze goed op mijn stemhulpen reageert, maar de energie er nog niet uit is gelopen.