[AR] Maat tuig IJslander COB of PONY?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyRainbow

Maat tuig IJslander COB of PONY?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 09:45

Aan de (IJslandse paarden)menners op dit forum:

Welke maat tuig hebben jullie voor een pony/ijslander van 1.40, niet heel breed gebouwd maar ook niet heel tenger?

Ik heb mijn ijslandermerrie in het verleden een merkloos ponytuig op gehad wat haar absoluut te klein was qua broek e.d., mede daarom heb ik een Imperial Riding cob-tuig aangeschaft, deze heb ik nu een jaar maar ik vind het tuig op bepaalde plekken te groot.
Maar een ponytuig is op bepaalde plekken weer te klein ben ik bang,moet ik nou dan echt uit 2 maten tuigen 1 tuig gaan samenstellen?

Het borststuk van mijn huidige tuig loop door tot achter het voorbeen en komt dan in de knel met de passant van de buitensingel en botst dus tegen het schoftje.
De strengen zitten aan het borststuk vastgenaaid en zijn aan de lange kant, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik een tweewieler heb en geen vierwieler.
Verder is de broek qua bilomvang ook ruim en de broekriemen(die je dus aan het lamoen maakt) zijn aan de lange kant, is natuurlijk makkelijk op te lossen maar toch.
De verstelgespen van het tuig zitten overal op het kleinste en dan zit het mooi.

Wat is nu wijsheid en wat is jullie ervaring?
Ik heb op dit moment een Ideal ponytuig op het oog maar om te passen moet ik een eind reizen daarom hoor ik graag jullie ervaring met de maat tuig.

Nog wat foto's van hoe mijn huidige tuig op haar ligt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Maat tuig IJslander COB of PONY?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:55

Ik heb zelf een Welsh Cob merrie van dezelfde maat, en ook erg getwijfeld om de maat, met name het hoofdstel.
Ik heb haar toen meegenomen naar de winkel waar ik mijn Ideal tuig ging kopen. Qua tuig hebben we voor Cob gekozen, en hier moesten op enkele punten wel gaatjes bij, maar dit lag toch het netste. Er kan gemixt worden indien nodig. Dit hebben ze bij het hoofdstel wel gedaan voor mij. Ik heb een hoofdstel dat uit twee hoofdstellen en een losse tussenmaat frontdeel uit de winkel samengesteld.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:20

voor mijn ijslanders heb ik ook gewoon de cob-maat.
Deze is ook aangepast, met extra gaatjes, en het zit nu netjes.

Voor het 2-span tuig wil ik met de tijd eens een goed nieuw tuig hebben. Sommige mensen adviseren je de pony maat, andere beginnen over het mixen van beide.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:28

Ik heb geen ijslander, maar ik had wel een twijfelgevalletje pony-shet.
Ik had er nog helemaal geen tuig voor, dus ik heb haar gewoon opgemeten. Tuig in de winkel ernaast en gekeken wat het beste zou passen. Uiteindelijk had ik een combinatie van beide, cobhoofdstel, ponystaartriem etc. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:42

Goede tuigenmaker in de buurt? ;)
Die van mij hebben over het algemeen COB-maat maar als het niet lekker past moet je dat laten veranderen,wellicht kun je onderdelen in een andere maat aanschaffen.Anders even laten nakijken door een tuigenmaker om te zien of er iets aangepast kan worden.

IJslanders hebben niet altijd een makkelijke "standaard"maat,helaas :+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:48

Ik heb geen ijsje, maar een grove c-pony. We hebben ook getwijfeld, maar onze zadelmaker is met maat cob en pony komen passen. Het is maat pony geworden, met een cob hoofdstel :P
Behalve dat je borsttuig wat laag hangt en je broek, vind ik het niet echt te groot lijken.

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:13

De borst was wat scheef gezakt op de foto, maar zit net onder de knik van borst/hals.
Maar het borststuk loopt tot aan het schoftje en dat vind ik vrij lang omdat het echt elkaar in de weg zit.
Verder zit alles op het kortste gat en heb ik het idee dat de broek ook iets aan lange kant is gezien deze zover doorloopt richting buik..
De broek kan dus ook niet korter tenzij ik gaten bij maak.
Ook de singel zit op het kortste gat, maar dit is nu iets minder erg omdat ze drachtig is en dus nog wel zal groeien.

Ik heb een 2ehands tuig op het oog, deze is nog wel vrij nieuw maar is dus ver weg om te passen, maar wellicht toch maar een tuigmaker erbij halen om te passen.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:22

ik had voor Ýkja een grote ponymaat tuig ( d everkoper vond het vervelende maten en daarom zat er korting op :D )
met een cobmaat singeltje :+