problemen met ruin +/- 10 jaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

problemen met ruin +/- 10 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:48

Het is nogal een overkoepelend probleem maar ik heb het maar hier gezet (sorry als het niet past)

Ik heb sinds de zomer een halve stal (ik ben wel de enige die hem rijd)
In de zomer was hij heel lief en braaf. Maar sinds het weer slechter is (wind kan hij echt niet tegen, kou, ...) krijgt hij steeds meer problemen. Het begon tijdens het longeren, eerst viel hij alleen maar naar binnen en daarna begon hij te dreigen. Uiteindelijk viel hij zelfs aan. Longeren deed ik niet meer, gewoon te gevaarlijk. Toen begon hij te bijten tijdens het borstelen en naast hem wandelen. Nu steigert hij tijdens het rijden hoog en enkele keren na elkaar, steeds hoger en meer. En als ik hem los in de bak zet valt hij mij aan als ik hem terug wil halen. Ik heb hem nog nooit geslagen tenzij een klein tikje met de zweep tijdens het rijden omdat hij het echt verdiende. Maar het lijkt of hij me gewoon niet vertrouwd. In het begin volgde hij me zelfs (deed hij wel bij iedereen). Nu kan ik daar alleen nog maar van dromen. Het zal ook wel aan het weer liggen maar zo kan het niet verder. Ik word bang van mijn eigen verzorgpaard en dat helpt ook niet echt. Ik ben waarschijnlijk ook gewoon niet kordaat genoeg voor dit paard maar ik wil het zo graag wel met hem proberen.

Kan iemand me helpen?

groetjes

Elinee

Re: problemen met ruin +/- 10 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:50

wat doe jij als hij je aanvalt, en als hij je bijt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:09

Jou niet vertrouwen? Hij probeert iets uit: het lukt dus waarom zou hij ophouden?
Haal er hulp bij! Het is al véél te ver gekomen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:13

Ik denk, weet het haast zeker, dat je te lief bent en over je heen laat lopen! Je pony maakt daar heeel gemakkelijk gebruik van, want hij krijgt toch niet op z'n kop.
Laat hem eerst maar eens duidelijk weten dat hij je niet mag bijten, lukt dit niet of durf je dit niet dan zou ik er iemand bij halen want je pony kan hierdoor gemakkelijk dingen gaan doen wanneer hij het niet met jou eens is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:14

het probleem is........... je geeft ze een vinger, en ze pakken je helemaal........

het enige wat ik kan zeggen is er deskundige hulp bij zoeken, want dit gaat van kwaad tot erger

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:27

Door te stoppen met longeren heeft hij het spelletje gewonnen! En wellicht wint hij ook andere spelletjes... Schakel iemand in die je kan leren hoe je hiermee om kan gaan.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:52

Bedankt voor de reacties, maar waar kan ik best mee beginnen want ik kan hem niet aanpakken tijdens het longeren als hij me eerst knock-out slaagt! Kan ik dan best eerst naast hem lopen en het bijten afleren? En hoe dan, kan me niet voorstellen dat het goed is om een paard een tik op z'n neus te geven, dan schaad je toch helemaal het vertrouwen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:58

Je paard vertrouwt je nu al niet meer, juist omdat je geen duidelijke leider voor hem bent. En waar je moet beginnen? Iemand erbij halen die je kan begeleiden, begin daar maar mee. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:59

_NaNe_ schreef:
Bedankt voor de reacties, maar waar kan ik best mee beginnen want ik kan hem niet aanpakken tijdens het longeren als hij me eerst knock-out slaagt! Kan ik dan best eerst naast hem lopen en het bijten afleren? En hoe dan, kan me niet voorstellen dat het goed is om een paard een tik op z'n neus te geven, dan schaad je toch helemaal het vertrouwen?

Waar woon je? Misschien kan iemand je van hier helpen?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:00

Doet hij dit ook bij andere mensen? Want zo niet, zou hij weleens ergens last/pijn kunnen hebben en jou daarmee kunnen linken. Jij bent immers degene die hem elke keer last/pijn bezorgd als jij met hem bezig bent.

Is maar een suggestie, kan inderdaad ook te maken hebben met leiderschap ;)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:05

hulp erbij halen, ga met hem grondwerken. de rollen zijn bij jullie omgedraaid. een paard heeft een duidelijke leider nodig, dit geef jij hem niet. hoe reageer jij als hij je dreigt te bijten of als hij je áanvalt'als hij los in de bak staat? hoe is hij bij andere mensen en zijn eigenaresse?

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:08

Hij doet het enkel bij mij, maar er hebben al andere mensen hem voor mij verzorgd en die hadden allemaal hetzelfde probleem, ook toen hij nog jong was, nog hengst was, ... . Als ik aan de mensen daar uitleg vraag dan zeggen ze of dat ze het zelf niet weten of dat het toch helemaal niet zo erg is en dat je daar wel aan went. Dus ik zou best uitleg willen maar ik denk dat ik niet zomaar iemand vind die me echt kan helpen of iemand kan betalen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:10

Dit kun je niet zonder hulp zoals de medebokkers ook al zeggen,de kans dat er een ongeluk gebeurd wordt gewoon steeds groter.

De fout begon al toen je hem toestond te dreigen,als een paard dreigt geef je hem op zijn flikker.Dat soort grappen doet hij maar met zijn maten in de wei,niet tijdens het werk.
De meeste paarden zullen altijd proberen hogerop te komen,dat is een heel natuurlijk iets.Door hem toe te staan om te dreigen(en zelfs al ongevraagd naar binnen te komen) heb je voor hem een weg vrijgemaakt...
Zoek iemand die je vanaf stap een kan begeleiden,waar je zelf wel alvast mee kunt beginnen is je eigen lichaamstaal.

Je straalt geen zelfverzekerheid uit,recht je schouders en je rug.Wees zeker van elke stap die je zet,wees consequent en eerlijk naar je paard.Trek een grens en daar mag hij niet overheen,zowel letterlijk als figuurlijk.Pik geen dreiging en/of betreden van jouw persoonlijke ruimte,desnoods met vocale ondersteuning.
Dit is niet iets wat je binnen 5 minuten door hebt,jezelf veranderen en verzekerd opstellen duurt lang.Elke pas die jij (per ongeluk)geeft,neemt hij..goedschiks of kwaadschiks.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat je echt iemand moet zoeken voor hulp,laat deze persoon ook even kijken naar je paard of er geen medische problemen zijn.De kans is groot dat je financiëel moet bijdragen.

Als hij weet wat zijn plaats is en jij ook zal er een wederzijds respect onstaan waar je mee aan de slag kunt,maar dat is niet binnen een dag klaar.Dit vergt veel geduld en inzicht van jou,dat zul je moeten leren ;)

Heel veel succes!!

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:15

Is het dan slimmer om een ander paard te zoeken en deze over te laten aan iemand die wat meer kordaat kan zijn? Of kan ik beter proberen er iets van te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:16

_NaNe_ schreef:
Is het dan slimmer om een ander paard te zoeken en deze over te laten aan iemand die wat meer kordaat kan zijn? Of kan ik beter proberen er iets van te maken?

Nou ik zou niet te kortzichtig zijn, maar waar woon je? Wie weet kan hier iemand je helpen? Je kunt het altijd eerst proberen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:26

Kijk even of je met iemand kan overleggen,wij kunnen van achter een beeldscherm niet zien hoe je bent en hoe je met paarden omgaat ;)
Meteen op zoek gaan naar een ander paard kan later hetzelfde probleem geven bij dat andere paard als je weer bepaalde fouten maakt.

Eerst probleem oplossen bij jezelf,kijken wat eraan schort en wat eraan verbeterd moet worden,dan ga je kijken of je met dit paard verder wil gaan of een ander paard gaat zoeken waarbij je meer begeleiding hebt.
Misschien moet je nog eventjes wachten met de volledige verantwoording van 1 paard,je kunt immers niet gaan rennen voordat je hebt leren staan :D

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:29

Het paard staat in mortsel, antwerpen

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:44

Mischien denk t hij nu dat hij de leider is.
Probeer is een keer flink boos te worden
als ie dan nog erger word zou ik profesionele hulp gaan zoeken
want iemand met zo paard is onverantwoordelijk :S
Straks rak je nog gewond!

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:05

Ik heb nu gisteren het volgende gedaan:
een halstertouw meegenomen in de stal en tijdens het borstelen, wanneer hij te dicht kwam met het touw in zijn richting gezwaaid en als hij echt echt wilde bijten ermee een tikje op zijn neus gegeven (zoals paarden doen met hun staart). Vervolgens heb ik ook rondjes met hem in zijn stal gestapt (was te koud, teveel sneeuw om buiten te gaan en de stal is er net groot genoeg voor) wanneer hij aanzet gaf om te stijgeren/ aan te vallen dan heb ik mezelf groot gemaakt en met het touw gezwaaid zoals bij het bijten. Dit werkte allemaal wel een beetje maar hij geeft toch echt niet snel toe.
Nog een vraagje: als hij mij dan ooit als leider zou beschouwen is het dan allemaal niet weer verpest bij de minste steek die ik laat vallen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:58

Sja, laten we het zo stellen: het is beter er elke dag 2 minuten GOED mee bezig te zijn dan 20 minuten half en half.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:48

Jij moet geen steken laten vallen,dat is makkelijker gezegt dan gedaan dat weet ik.Dat is nu het consequente waar ik het over had.Voet bij stuk..nee is nee en niet vandaag wel en morgen niet...
Ook is dit niet binnen 5 minuten opgelost,hij heeft het immers voor elkaar gekregen om een stapje hoger op de ladder te komen.Hij gaat niet zomaar weer een tree naar beneden dat heeft tijd nodig ;)

Je bent nu langzaam jouw persoonlijke ruimte aan het opeisen,heb geduld...