[AR] Jauk voor de wagen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Jauk voor de wagen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:16

Hi all!!!

Sinds een paar weken hebben wij Jauk, een 6 jarige 1ste premie stermerrie op stal.. Mn pap en ik rijden haar een beetje door, wat er precies mee gedaan is weten we niet maar er zat iig nog geen rem of stuur op toen we der kregen.. Omdat we afwisseling heel belangrijk vinden rijdt mn pap haar 1x per week aangespannen, vandaag heb ik mn camera eens uit de kast getrokken om daar een paar plaatjes van te maken..

Niveau:
Net ingereden, dus nog niets! haha

Waar zijn we nu mee bezig:
Ze is gigantisch scheef, dus momenteel zijn we vooral bezig met rechtrichten, balans, conditie, kracht, voorwaards, terug en wendingen.. Mijn uiteindelijke doel is dat ze mooi over de der rug gaat lopen, maar zolang ze nog zo scheef is wordt dat heel moeilijk en ik wil der niet in de krul trekken voor het plaatje..

Waar lopen we tegen aan:
Een paard rechtrichten wat de hulpen niet kent is lastig :+ tips voor rechtrichten zijn meer dan welcome!!!

Rechtrichten:
Momenteel richten we der recht door veel te schakelen, zodra ze zichzelf scheef trekt geven we gas zodat ze recht wordt.. daar vanuit rijden we der rustig terug, als dit goed gaat zoekt ze ook je hand netjes op en geeft ze na maar in veel gevallen vind ze het te moeilijk en trekt ze weer scheef dus geven we weer gas..

In de bak probeer ik te spelen met stellingen, wendingen en figuren om haar zo beter in balans te krijgen, leninger te laten worden en recht te maken maar jullie begrijpen vast wel dat dit voor de wagen iets lastiger is ;)

Ok, genoeg gepraat!! Ik ben heeel benieuwd wat jullie hiermee kunnen!! Beoordeel dit paard maar als een 3jarige die 4 weken in het werk staat want wij vermoeden dat er voordat ze hierheen kwam nooit wat mee gedaan is..

enjoy :D

Instappen, proberen haar de hand te laten zoeken en te laten ontspannen
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Rustig losdraven
3.
Afbeelding

iets naar voren toe
4.
Afbeelding

En weer een stukje terug
5.
Afbeelding

Andere kant op, der goede kant:
6.
Afbeelding

Stukje uitstrekken:
7.
Afbeelding

Weer van hand veranderen:
8. Mooi recht
Afbeelding

Stukje verder doorsluiten:
9.
Afbeelding

en weer weg:
10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Nog even der koppie:
12.
Afbeelding
(hier ziet ze dan iets, dan trekt ze zich gelijk scheef!!! Je ziet dat op deze foto ook..)

nog even artistiek doen
13:
Afbeelding

En dan lekker terug naar huis:
Afbeelding

ik zou zeggen: brand maar los!!! :D

horselove88

Re: Jauk voor de wagen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:31

echt gaaf zeg!
ik vind het er heel netjes uitzien:D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:57

Leuke foto's Manon van een mooi paard.

Ik wil allereerst kwijt dat ik het er fijn uit vind zien. Ik zie een paard veel liever zo lopen, dan dat de menner (samen met de stang) de hals meteen in de krul trekt.

Het rechtrichten kun je aangespannen precies hetzelfde doen als onder het zadel. Dus ook gewoon veel wendingen, stelling & buiging vragen. Wanneer ze niet gemakkelijk buigt in het lichaam, kun je haar wat ondersteunen door de zweep aan te leggen op de plaats van het ruiterbeen. (Dit is best wel een kunstige handigheid, dus misschien dat je dit samen moet doen. 1 sturen, de andere de zweep hanteren) Ik vind het zelf prettig om op een 8 te werken of een dubbele S. Zelf er goed op blijven letten dat je steeds je binnenteugel weer loslaat, zodat ze daar niet op kan hangen en zo haar scheefheid kan verbergen.

Het lijkt een beetje alsof ze op veel foto's over haar tempo loopt. Ik weet niet of dit zo is? Pas daar wel voor op. Kan me voorstellen dat je per ongeluk steeds harder gaat doordat je meer versnelt, dan dat je daarna weer terugneemt.

Zoals je al tegen Lysan zei; het is hetzelfde als ohz. Alleen moet je nu je ondersteunende teugelhulp gaan versterken naar een dominante teugelhulp en kun je je beenhulp vervangen met zweephulpen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:07

thnxx!!

Ja, ik vind dit ook een fijner beeld dan gespannen in de krul al moet ik zeggen dat ik me af en toe nog wel een cowboy voel als ik erop zit omdat het sturen gewoon lastig is als een paard niet nagevelijk is :+ dit omdat ik zelf heel veel op mn zithulpen doe.. maar goed, nu niet relefant :D

Ik ben op de 8 bang dat je snel geneigd bent de sterke kant (rechts) teveel aan te pakken terwijl de contactlose kant los blijft hangen (links)..

Over het tempo klopt wel een beetje, ze is gewoon nog niet sterk genoeg om netjes in arbeidstempo te lopen en recht te blijven!! Ik heb dna liever dat ze iets te hard gaat en recht is dan dat ze netjes op of onder der tempo loopt, scheef is en daar ook der achterbeen laat hangen.. Maar dit is zeker wel iets waar ik heel erg mee aan de gang ben hoor!!! Vind het ook goed dat je dit benoemd omdat dit paard zo ruim in de pas is waardoor je het niet snel door hebt :+

Ik ga de tips mee nemen!!! Voordat ze weg gaat, gaan we de foto's nog een keertje maken dan kunnen we het verschil zien!!! :D thnxx :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:12

Dat is inderdaad iets waar je zelf heel goed op moet letten. Maar zolang jij rechts niet vasthoudt, kan zij het ook niet doen. :) Ik controleer mezelf daar heel vaak op, omdat het onbewust gaat, zeker omdat rechts ook de sterke kant van jezelf is. Dus steeds heel even je rechterhand openen en weer voorzichtig aannemen. Als het lukt, tijdens het openen iets terugnemen en bij het aannemen van de teugels weer iets naar de hand toedrijven.

Ook contrastelling op de volte is fijn om rechts los te houden en het paard rechter te krijgen. Of schoudervoor rijden.

(Conclusie; Net zoals ohz ;) )

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:16

hahahha jaaa maar die knopjes zitten er nog niet op!!!! Dat maakt het zooo moeilijk en af en toe zoo frustrend!! Met Romy ging ik ietsjes verzitten zodat ik weer recht zat (zij zakte zo dat je heel erg op links zat ipv recht op je paard), ik knikte iets in met mn middel en draaide mn schouders zodat ze stelling aannam, vervolgens zetten ik der met mn rechterkuit tegen mn linkerteugel en zonder dat iemand ook maar 1 hulp had gezien had ik mn paard recht gezet in 2 stappen.. Deze flikkerte door de bochten heen, het is al een kunst om der in de wendingen op de hoefslag te houden.. dus rustig aan!!!!!!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:41

Daar hebben we jauk! Leuke foto`s!!

Ik vind nummer 8 echt heel gaaf... je paps vind het helemaal leuk!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:55

Ik zit zelf niet zo in de menwereld, dus ik kan je technisch gezien weinig tips geven. Wel vind ik het er superfijn uitzien en ook goed dat eerst haar neusje er wat uitgereden wordt in plaats van dat ze, zoals je voor de wagen toch wel veel ziet, 'in de krul' getrokken wordt. Het is een prachtige merrie en de foto's zijn trouwens ook erg goed gelukt ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:00

ja paps vind het idd helemaal leuk!! Els, de groom die ernaast zit is ook heelamaaaaal verliefd op der!

Thnxx :D moet zeggen dat ik het af en toe wel moeilijk vind omdat het lastig stuurt wanneer ze zo stug loopt en ze van nature gemakkelijk der onderhals eruit drukt en daarmee dus ook der rug.. maar goed, komt wel! Geduld is een schone zaak en ze is geen 3 meer dat merk je dan ook heel goed!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:34

Ziet er echt leuk uit, ook voor je paard.
En ze heeft echt en héél mooi en ruime draf ! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:36

Wat een gaaf beest zeg!
Sluit mij bij Sjonniej aan qua tips enzo.

Borsttuig kan wel een gaatje (of 2) omhoog zo te zien :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:41

Na overleg met de TS: RT-HAW---> AR-ITP

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:58

Even een tip voor je vader: blijf rechtop zitten, beter voor je rug (het helpt niet als hij naar voren gaat zitten :D )

Mooie Fries.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:34

Wat een prachtdier.
Vind foto 10 erg mooi.

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:55

Mooi paard, die uitgestrekte draf ziet er super mooi uit. Ook foto 12 vind ik erg mooi.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:02

Wauw zeg, dat ziet er goed uit hoor!! :) Mooie omgeving zeg...

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:15

Wat een pracht plaatje!!
En wat een uitgestrekte draf!

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:29

Ziet er heel erg leuk uit. Komt helemaal goed. Ben al benieuwd voor nieuwe foto's binnen een aantal weken/maanden.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:33

Ik vind het er goed uit zien hoor. Je zegt zelf al dat ze pas net aan de slag is en dat alle knopjes er nog niet op zitten. Zoals je beschrijft hoe je het aanpakt en zoals het eruit ziet vind ik het erg netjes. Zeker inderdaad liever zo starten dan gelijk in de krul "trekken". Gewoon lekker rustig blijven opbouwen.
Ik zou wel het advies geven om goed na te gaan of de lichamelijke voorwaarden tot rechtrichten goed zijn. Zeker omdat bij jullie haar verleden onbekend is. Wellicht heeft ze her en der een blokkade en zeker hoog in de nek net achter de oren komt dat vaak voor. Op de foto van haar koppie zie je ook goed dat ze een rotatie (draai) maakt, dit wijst al vaak in de richting van een blokkade in de aller eerste nekwervel die zorgt voor de korte knik. De rotatie (draai of scheeftrekken) is vaak een compensatie voor wat er in het eerste gewricht niet wordt toegelaten.
Voor je vader is het ook goed om aan zijn houding te denken anders moet je die dalijk ook rechtrichten :D
Heel veel plezier nog met dit mooie paard!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:15

Bedankt voor alle berichtje :D

het is echt een plaatje van een beest!!!! Ze is zoo lief en werkwillig, zal der met pijn in mn hart weer terug doen over een paar maanden...

Rosie, heb jou een pb gestuurd..

Ik vind het grappig dat hier hele andere reacties binnen komen dan in het rijtopic (zie onderschrift) daar zijn mensen het kennelijk minder goed eens met de methode die ik gebruik om recht te richten :=

voor wie het leuk vind, kan je daar ook een kijkje nemen :D en plaatjes in de toekomst komen er zeker!!!! Vind het zelf ook mooi om vooruitgang te zien :D