Hoe paard leren draven aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe paard leren draven aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:38

Hallo bokkers,

mijn paard heeft denk ik nooit geleerd om aan de hand te draven. Bij de aankoopkeuring moest er bij de buigproef iemand met een zweepje achter lopen, hij vond het maar raar :(:) Nou zou ik het hem graag willen leren, ik wil graag dat hij aan de hand en later aan de fiets mee kan draven. Dus besloot ik om hem het commando "draf" te leren aan de longe (met ondersteuning van de zweep) en toen hij dat doorhad vond ik het tijd om ook aan de hand met "draf" te beginnen. Maar hij snapt het niet. Wat nu. Heeft iemand de gouden tip om hem aan z'n verstand te brengen dat hij harder moet dan stap? Ik moet er even bij vertellen dat het een niet heel zelfverzekerd paard is, hij loopt niet graag voorop en is ook totaal niet ondernemend. Maar ook als ik voor hem ga lopen en dan ga rennen blijft hij stappen. Het enige dat goed werkt is een stukje koek (hij krijgt pavokoeken) en dan rennen, dan draaft hij wel :Y) Maar hij is nu al te dik dus ja :Y)

Storm

Re: Hoe paard leren draven aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:43

Neem een lange dressuurzweep mee en ga goed naast hem lopen. In je linkerhand hou je de zweep die je naar achter steekt. Geef nu het commando draf en ga sneller lopen, geef met je linkerhand nu achter je rug om een tikje op zijn achterhand en blijf hem aanmoedigen met je stem. Als je dit een paar dagen gaat oefenen, dan snapt hij het binnen no-time.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:56

Bedankt, ik ga het proberen! Alleen dan in spiegelbeeld, het is veiliger om aan de rechterkant te lopen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:59

Ha Heste, ik krijg dat ook niet voorelkaar... ze begrijpt het nut werkelijk niet en gaat alleen wat sneller stappen en kijkt me aan alsof ik gestoord ben geworden.
Ik ga ook eens met de longeerzweep klooien...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:59

Euhh... nee toch?
Je loopt aan de linkerkant van je paard. Je houd hem met je rechterhand vast en neemt het zweepje in je linkerhand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:06

Storm76 schreef:
Euhh... nee toch?
Je loopt aan de linkerkant van je paard. Je houd hem met je rechterhand vast en neemt het zweepje in je linkerhand.

Nee, wanneer mijn paard niet mee wil werken peert hij 'm naar rechts. Wanneer je dan aan de linkerkant loopt ben je hem kwijt. Daarom loop ik eigenlijk altijd aan de rechterkant :) Niet dat hij vaak wegrent, maar wanneer hij het toch in zijn hoofd haalt ben ik hem in ieder geval voor.

Ninx, we kunnen ook bij elkaars paard erachteraan gaan hollen :P Offe... beginnen aan de longe en er dan naast gaan lopen :)*

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:09

Misschien dat je het met iets lekkers kan proberen? eerst gewoon stappen en dan zelf steeds harder gaan lopen totdat hij in draf gaat ;)
maar dan moet je paardje natuurlijk wel eerst doorhebben dat je wat lekkers bij je hebt ;) en als het goed is rent 'ie dan zo met je mee :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:16

Eerst longeren in draf, terwijl jij in het midden staat. Dan longer korter maken (bv 4 meter ipv de volle 6/7 meter lengte gebruiken) en zelf rondjes mee gaan lopen in het midden. Dan vervolgens zelf op diezelfde cirkel met dezelfde lengte longe mee gaan rennen. Als je paard daar op stopt, kan je hem met de chambriere meteen bijdrijven, omdat je nog steeds op de volte zit.

Tenslotte, als je paard daar niet meer van opkijkt (wat dat is vaak het grootste probleem, jij rent, ipv dat je stilstaat), de longe weer wat korter, zodat je dichter op je paard loopt (maar nog steeds op de cirkel en met bv 2 meter afstand).
Dan eens een paar meter rechtuit laten draven vanaf de volte, voor je de volte weer opzoekt. Iedere keer hetzelfde stemcommando erbij geven, en na een aantal keer zo oefenen zul je je paard ook met 1 meter touwtje en zonder eerst op de volte te starten aan de hand kunnen laten draven.

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:29

hestejente schreef:
Storm76 schreef:
Euhh... nee toch?

Nee, wanneer mijn paard niet mee wil werken peert hij 'm naar rechts. Wanneer je dan aan de linkerkant loopt ben je hem kwijt. Daarom loop ik eigenlijk altijd aan de rechterkant :) Niet dat hij vaak wegrent, maar wanneer hij het toch in zijn hoofd haalt ben ik hem in ieder geval voor.

Ninx, we kunnen ook bij elkaars paard erachteraan gaan hollen :P Offe... beginnen aan de longe en er dan naast gaan lopen :)*

maar als je rechts loopt rent hij je toch gewoon om?
of doet alleen mijn ongemanierd paard dat? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:46

Hij is nog nooit door me heen gerend. Het probleem is dat hij een hele flinke onderhals heeft en die ook gebruikt wanneer hij het zat is. Je hebt dan echt niks meer te vertellen: kop omlaag, hals erin en vroemmmmm. Hij heeft al meerdere sterke, ervaren mensen over het erf gesleurd :o Maar dat is alleen wanneer je aan de linkerkant staat.

Ibbel, precies zoals jij schrijft is wat ik me in de loop van het topic bedacht :D Het wordt een multistappenplan maar we hebben geen haast :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:20

Reageert je paard verder wel goed op druk, wijkt hij ervoor?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:16

Wisselend :o Hij is goed opgeleid, en toen hij 5 was is hij in handen gekomen voor mensen die veel te lief voor hem waren. Er is zeg maar nogal wat achterstallig onderhoud aan manieren en sommige knopjes zijn wat stoffig.
Voor wijken voor druk komt dat erop neer dat hij heel goed en netjes wijkt voor zijwaartse druk (aanwijzing met zweepje of been tegen de flank = opzij, aan de hand en ohz) en ook met een butt rope kan ik hem zo meenemen. Maar bijvoorbeeld wanneer je je hand tegen zijn kaak duwt duwt hij terug.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:04

rijdt je ook op hem ? zo ja dan kun je onder het zadel draf zeggen en been geven, en op en gegeven moment proberen zonder been te geven en alleen zeggen draf. dan snapt hij het commando

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 00:04

Ja, tuurlijk rijd ik op hem, ik zou hem alleen graag aan de hand het meedraven willen leren. Aan de longe draaft hij wel maar de koppeling tussen aan de longe draven = draf = aan de hand draven is er niet. Het lijkt mij niet logisch om het dan met rijden te proberen, als het via longeren al niet lukt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:33

Ik zou dat zelf ook graag op de grond oplossen. :)

Waarom ik je vroeg of het wijken voor druk wel goed gaat...

Als jou druk op het touw zet, moet hij met die druk mee > voorwaarts.
Dus je houd flink druk, evenveel, wat ie ook doet... Totdat hij meegeeft, en dat laat je helemaal los, dus geen contact meer.

Als ie dit principe doorheeft zou het draven ook moeten lukken.
Daar kan best wel wat oefentijd overheen gaan op zich, maar als dit er al wat inzit dan zou ik het persoonlijk wel op deze manier aanpakken.

Als maximale druk, dus bij het steeds opvoeren van die druk, kun je een longeerzweepje of touwtje gebruiken om aan de achterkant aan te moedigen. Je hoeft niet direct te tikken hiermee, maar je kunt er geluid mee maken of druk kunt geven.

Da's hoe ik het zelf zou proberen, uiteraard ondersteund met één duidelijke stemhulp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 00:46

Hmmmmm... ik snap de theorie achter wat je schrijft. Nou is wat meelopen betreft mijn paard nogal een geval apart. Hij verdeelt de mensen in 3 categorieën: de mensen die okee zijn, en die zo met hem wegrijden en alles met hem kunnen, verder de mensen die hij tolereert (met bijvoorbeeld poetsen, maar ook in het zadel) omdat hij ze op zich wel sympathiek vindt en omdat ze niet te veel van hem vragen, en waarmee hij af en toe een geintje uithaalt, en dan zijn er de mensen die niets van hem gedaan krijgen. Een vriendin van mij is zo iemand, ze zou hem voor me verweiden. Belde ze op: "dat paard van jou is wel heeeeeeel langzaam he?" Ik vroeg haar of hij zijn hoofd schuin hield, en een wit randje van zijn oog liet zien. Dat was het geval. "Oh, zo doet hij alleen tegen mensen die hij niet moet".

Nou ja. En zo'n laatste soort mens word ik ineens, bij toverslag, wanneer ik door druk aan de voorkant meer van hem wil dan netjes meestappen of achterwaarts. Trailerladen is een ramp, en ik krijg hem niet mee "gesleurd" in draf aan een touwtje. Het gaat gewoon niet. Druk van opzij accepteert hij, druk van achter, of van voren ("trekken") niet. Ik weet niet of hij het niet snapt of dat hij me in de maling neemt. Het is iets dat ik niet kan oplossen. En daarom zie ik eigenlijk meer heil in de oplossing van Ibbel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:52

De methode van Ibbel zal ook werken, daar ben ik zeker van, is ieders persoonlijke aanpak.
Maar ik denk -heel eerlijk, sorry- dat het probleem bij jou ligt, als je het zo zegt. Je noemt het zelf al bijna: ik verander in zo een persoon.

Een paard neemt iemand niet zo snel echt in de maling, maar weet wel duidelijk bij wie hij de grens kan opzoeken en aftasten.

Als ik jou was zou ik hier echt mee aan de slag gaan, omdat je dan ook het trailerladen en dergelijke dingen meteen meepakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 01:07

Ja, ik denk ook dat het bij mij ligt. Ik wil niet te veel doen aan de voorkant, ik vind het doodzonde dat hij zo'n onderhals heeft, die moet eraf en misschien daardoor dat ik zo weinig mogelijk aan zijn hoofd zit. Kan hij namelijk ook niet gaan terugtrekken. Ik wil niet dat hij die hals in de strijd gooit.

Bij de keuring zou de verkoper hem aan de hand mee laten lopen. Dat wilde niet. Pas toen ik er achteraan rende met een zweepje draafde hij. Hij vond het denk ik raar, het is nogal een achterdochtig paard :+ Je overtuigt 'm niet zomaar ergens van. En dat in combinatie met mijn voorzichtigheid wat die hals betreft - want reken maar dat hij misbruik maakt van zijn kracht - zou zomaar het probleem kunnen zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:15

Geduld is een schone zaak...
Je krijgt het toch nooit meegetrokken, je moet 'wachten' totdat hij voor het aangename kiest, dwz. geen druk.

Als hij voor die tijd al echt raar gaat doen kun je als tijdelijke oplossing! het touw over zijn neus neus laten lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 09:59

Touw over de neus, kaptoom, you name it. Dit probleempje speelt al een tijdje :D

Geduld is inderdaad wat het beste werkt, hij raakt acuut gestresst zodra je jachtig gaat doen. Ik bof maar dat hij zo vergevingsgezind en vooral zo vreselijk lief is :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:00

Dan zou ik persoonlijk iemand zoeken die je even een zetje in de goede richting kan geven.
Niet omdat je niet zou weten hoe het hoort, maar om je net even op het goede moment te kunnen 'corrigeren' of voordoen.
Ik vind het namelijk klinken alsof je nét dat stapje over de grens, dat beetje geduld zonder frustratie moet hebben, en ik denk dat als daar 'overheen' bent je superveel kunt bereiken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:39

Briljant. Wat een superidee. Dank je wel! _/-\o_

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:02

probeer zelf steeds harder te gaan lopen
dat ie meegaat
als dat lukt ga je tussen lopen en rennen in
en zo steeds harder.