[AR] is aangespannen wat voor mij?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

is aangespannen wat voor mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:38

hallo bokkers,

ik heb even een vraag.
ik heb gisteren te horne gekregen dat ik helaas niet meer op een paard mag rijden
dit wegens een onherstelbaar rugprobleem van mezelf.
nu is mijn pony bijna 17 en ontzettend braaf!
ze is voor de duvel niet bang }>
als ik haar laat inspannen zou dit gaan met me rug ?!
kan opzich erg weinig kracht meer zetten omdat dit heel erg veel zeer doet.
en war voor wagen zouden jullie me kunnen aanrade ?! en welk tuig?! het is puur voor recreatie!
en als jullie nog meer tips hebben zijn die welkom uiteraard!
aangezien ik het zelf nog maar kort weet wil ik graag zoveel mogenlijk info

alvast bedankt :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:49

Ga eerst eens met iemand mee op een kar, en kijk of je rug het gehobbel aan kan. Kijk of je uberhaupt op zo'n kar kunt komen, want met een brakke rug zou dat ook wel eens moeilijk kunnen gaan.

Er zijn karren met luchtvering, die zullen de minste klappen in je rug geven, maar geloof maar dat je wel eens een klap kunt krijgen. In draf door een rotgat in een halfverharde weg bv. Dat haalt geen luchtvering en geen geveerde bokkussen voor je eruit, en je kunt ze niet altijd op tijd omzeilen.

Lukt dat allemaal wel, en lijkt het je wat, dan ben je vroeg genoeg om te gaan bedenken wat voor kar en tuig je wilt. Kunststoftuig is bv lekker lichtgewicht, dat scheelt ook weer.

lovehannah

Re: is aangespannen wat voor mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:50

Het is wel een leuke vervanger. Verder weet ik niet wat de krachten er voor nodig zijn om het te doen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:54

Het is jammer dat je zover weg woont anders had ik je graag een rondje meegenomen op mijn wagen. Ik heb net een nieuwe wagen gekocht met luchtvering, dit vangt aardig wat klappen op. Wat betreft je pony zou ik aanraden hem goed te laten beleren door iemand die er verstand van heeft.

Oja wat betreft zwaar denk ik dat het zwaarste klusje de wagen naar buiten rijden is maar misschien dat iemand hem klaar kan zetten voor je.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:06

dank jullie voor de reacties

misschien had ik het erbij moeten zetten maar ben al wel vaker mee geweest op een kar maar dat was 1x een 2 persoons sulkey dat vond ik nie zo prettig.
en een paar keer een maraton karretje en toen kon ik nog achterop staan...

maar met luchtvering helpt dus wel meer
uiteraard als er een hobbel in de weg zit dan voel je dat dat is logisch maar het scheelt dus wel veel met normaal?!

mijn pony word idd professioneel ingeleerd over een tijdje en ik ga niet alleen op pad.
gewoon als er iets gebeurt wil ik niet alleen zijn en ik heb de kennis niet om haar in de leren

oh en de kar uit de schuur trekken zal niet zoon probleem worden mijn stal eigenaar wil altijd wel helpen :j
en aangezien ik toch niet alleen ga rijden heb ik altijd hulp :)

@ Letsdunit waar ligt jou woonplaats precies want vind het niet erg om een stukje te reizen voor een ervaring hoor :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:52

Ik ben zelf ook rugpatiënt, en moet zeggen dat het gewoon heel erg afhankelijk is van de ondergrond.
Een rondje over de straat is absoluut geen probleem (bij verkeersdrempels even opletten dat ik mijn buik aanspan zodat ik daarmee de hobbel op kan vangen), maar een dressuurtraining op een hobbelig grasveld kan nog wel eens voor problemen zorgen.

Dus het is zeker mogelijk om te gaan mennen, alleen zal je je dan misschien moeten beperken tot harde wegen. Of af en toe een zandweg/grasveldje pakken en even doorbijten.

Ik weet niet wat voor rugprobleem je hebt? Misschien dat een nierband je rug kan ondersteunen op hobbelige terreinen, zodat je minder last hebt. Dit werkt dan natuurlijk alleen als je last hebt van je onderrug.

4wieler is sowieso veel comfortabeler dan een 2wieler, die laatste raad ik je dan ook echt af.
Ik heb zelf bladvering, maar ze zeggen dat luchtvering inderdaad nog meer meeveert.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:54

Heh wat vervelend zeg!!! Ik denk ook dat je met een goede luchtgeveerde kar iig heel veel kan. Moet zeggen dat ik de eerste keren dat ik ging mennen wel last had van mijn rug omdat ik mezelf vast ging zetten en daardoor scheef op de bok hing.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:17

ik heb een dubbele scoliose in die loopt over heel me rug mijn wevels zitten allemaal naar binnen gedraaid en dat zakt dus uit.
dat is jaren goed gegaan door middel van een boston brache. (tot me 20ste dit was puur voor de groei)
het is niet beter geworden maar ook niet slechter... doktoren zeiden... kwestie van tijd tot het slechter word dat kan een jaar duren dat kan ook 20 jaar duren... het waren er helaas 3... ben zelf PAS 25 en vind het veels te snel om niet meer iets met paarden te doen dus vandaar dat ik een oplossing zoek.
een nierband wat Sjonniej zegt zou daarbij een verlichtende optie zijn voor teminste een deel van me rug :j

misschien een stomme vraag (ben gewoon nog niet in mennen thuis) wat is het verschil tussen blad vering en licht vering?!

@ jouke kwam dat omdat je het spannend vond of waar kwam dat door?! waarschijnlijk gaat het bij mij ook niet van een leie dakje maar goed oefening baart kunst zeggen ze dan he ;)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 18:19

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:31

.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 20-02-25 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:48

Letsdunit schreef:
In woon in Wieringerwerf, tegen de afsluitdijk aan. Mijn vorige wagen had bladvering en dat was ook duidelijk te voelen als je over een hobbeltje ging, de nieuwe heeft luchtvering waar je dus lucht bij en af kunt halen en dus zelf kunt instellen hoeveel hobbels je voelt.
Als je ooit in de buurt bent ben je van harte welkom !

dank je :) dat is wel ver maar wie weet want me pony staat voorlopig toch nog niet ingeleerd en wel voor de kar :P
mijn stal eigenaar zegt dat aan de dubbele longe erg goed werkt met inleren
is dat zo?! want dat kan ik nu namelijk zelf ook nog doen :) :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:01

ja lange lijnen en dubbele longe is een goede training vooraf! Succes :D Mennen vind ik persoonlijk een super leuke sport/hobby met je paard :D

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:29

Ik heb zelf ook rugproblemen, gelukkig kan ik prima paardrijden.
Ik men ook, maar daar heb ik beduidend meer rugproblemen mee. Het gehobbel kan mijn rug niet zo goed tegen. Voor de lange ritten heb ik dan ook vaak een strakke band om mijn rug/buik zodat ik iets meer ondersteuning heb. Dit gaat dan stukken beter.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:46

Ja spannend denk ik of gewoon nog niet de juiste manier hebben van sturen, heb geen idee.