[AR] Onderhoud marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Onderhoud marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:54

Ik was benieuwd hoe jullie je marathonwagen onderhouden.

Ik heb nu een wagen van een jaar of 4 oud, en een paar maanden terug heeft hij nog een beurt gehad bij de fabrikant (Kool, Elspeet), dus die heeft de remmen en dergelijke nagekeken en er wat aan gedaan.
Wanneer de kar is gebruikt en onder de blubber zit, dan spuit ik hem af en kijk ik regelmatig naar de druk in de luchtbanden en luchtveringen. Maar wat is er verder nog te doen?

Maar de lak is op wat plaatsen beschadigd en die plaatsen gaan ook roesten. Wat is daar aan te doen? Is dat een kwestie van de hele kar opnieuw laten spuiten of kan ik daar ook zelf wat mee doen?

Ook in de lagers van de wielen zit wat zand volgens mij, want soms 'knarsen' die wat. Wat is daar aan te doen en hoe is dat schoon te maken?

Ook andere tips qua onderhoud zijn welkom!

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:46

Elk jaar gaat hij minstens even de garage in en dan kijken we in ieder geval de volgende punten na:
- lagers, krijgen een nieuw vetje (lagervet) nadat het oude vet is verwijderd. Eens in de 10000 km moeten ze ongeveer vervangen worden (ik rij veel op zandbodem) Lager verwijderen en laten weken in de diesel of een ontvetter. Controleren of ze niet vastlopen. Ze moeten soepel draaien
- remmen, remolie eventueel vervangen of bijvullen. Net een nieuwe remklauw op mijn wagen gezet. Mijn remblokjes moet ik meerdere keren per jaar vervangen, ik heb maar kleine remblokjes en die gaan ongeveer 500 km mee
- veren afstellen
- alles van nieuw vet voorzien, draaikans, veren enz Met de vetspuit net zo lang pompen dat het oude vet eruit komt.
- Bouten aandraaien/ controleren. langzaamaan alles vervangen voor RVS bouten
- bandenspanning controleer in ook regelmatig omdat ik deze naar gelang de wedstrijd nog wel eens wissel
Roestplekken kan je bijwerken met zo'n autolakstift. Wel eerst een beetje schuren en ontvetten. Hele wagen laten spuiten is bijna niet te doen. Je lamoen en wielen zou je wel kunnen laten spuiten/poedercoaten

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Onderhoud marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:20

Ik weet er niet zoveel vanaf , hoor maar ik reageer even. :P We hebben een marathonwagen op massieve wielen. Hij wordt regelmatig afgespoten en gaat ens in de zoveel tijd en voor wedstrijden mee naar het tankstation om hem met hoge druk af te spuiten voor de remmen enzo. Mijn vader kijkt ook regelmatig de schroeven na. We hebben hem nog niet zo lang, maar wel willen hem ieder jaar terug naar de dealer brengen voor een beurt.

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:27

Wij hebben shampoo voor de wagen van Frits, even erop vernevelen met de hoge druk laten inwerken en dan afspuiten, werkt als een tierelier en beschermt ook nog.
Wij brengen hem gewoon 1x per jaar bij hem en dan kijkt hij wat er moet gebeuren, ben niet zo van het zelf knoeien als je daar specialisten voor hebt..

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Onderhoud marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:30

Mijn kar komt ook regelmatig even bij HCA aan voor een check maar we zijn er zelf redelijk handig in mag ik wel zeggen. Het voordeel van zelf de hele wagen hebben opgebouwd bij aankoop, we weten precies hoe die in elkaar zit (opbouwen hebben we bij, en onder begeleiding van HCA gedaan)
Het beste is om in ieder geval je remmen na elke rit af te spoelen. Ik doe dat niet. Om de week spuit ik het ergste modder eraf en voor elke wedstrijd sop ik hem zoals ik de auto ook doe. Voor de leren bekleding en rubber gebruik ik cockpitspray, dan ziet het er weer als nieuw uit. Het RVS poets ik met Commadant 4 (?, verkrijgbaar in bouwmarkt) RVS was.