Naar je bokken aan de longeerlijn...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inez_25

Naar je bokken aan de longeerlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:58

Hallo,

ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt, maar niet echt mijn probleem terug gevonden...

Mijn pony heeft nogal last van winterkriebels en gisteren bij het longeren vertoonde hij dominant gedrag naar mij toe.
Het begon al dat hij in galop aansprong en steeds sneller ging crossen. Ik probeerde hem korter te nemen en rustig aan te spreken, maar hij bleef galopperen, zo hard dat hij schuin ging hangen in galop. Uiteindelijk hem toch gestopt gekregen door aan de longe te trekken. Ikzelf was er heel draaierig door geworden.
Mijn ander probleem was dat hij gisteren zijn kont naar mij toe draaide en dan begon te bokken/stampen. Weliswaar nog op een afstand, maar vond het toch maar gevaarlijk.
Dit is absoluut onaanvaardbaar!
Ik ben eigenlijk een leek kwestie van longeren en wist dan ook niet goed hoe te reageren hierop.

Ik ben van plan op zoek te gaan naar instructie hieromtrent of de online cursus van L. Haanstra aan te schaffen.
Graag toch tips voor de tijd dat ik nog op zoek ben naar instructie bij mij in de buurt.

Groeten,
Inez

PS: Gelieve geen commentaren te geven in de trend van neem instructie. Het is duidelijk dat ik hieraan wil werken met iemand dat er meer van af weet, maar graag luister naar wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Scum

Re: Naar je bokken aan de longeerlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:47

RT--> GVL

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:50

ik ben nu bezig met een jong paardje van 2.5 jaar. Ook zij is nogal bokkerig en draaier aan de longeerlijn. Vooral in de bak aan een hand draaide ze de heltijd om en ging ze bokken. Ook ik heb wel een een bok gekregen heel dicht in de buurt. maar dit was vooral gericht naar de longeerlijn. Nu gaat het heel goed, want ik ben gaan longeren op een kleiner afgezet stukje. Daarbij kan ze nergens heen, alhoewel ze wel weer soms omdraaid. dan moet je gewoon rustig blijven, weer proberen achter het oog te komen. Zodra je paardje het een paard rondjes braaf volhoudt, moet je stoppen en de volgende dag verder gaan. Zo heeft die van mij het meeste baad erbij. Ik hoor dat je hier wat aan hebt. Succes!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:52

komt hij wel genoeg buiten?
weiland paddock?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:53

Brittjehh schreef:
ik ben nu bezig met een jong paardje van 2.5 jaar. Ook zij is nogal bokkerig en draaier aan de longeerlijn. Vooral in de bak aan een hand draaide ze de heltijd om en ging ze bokken. Ook ik heb wel een een bok gekregen heel dicht in de buurt. maar dit was vooral gericht naar de longeerlijn. Nu gaat het heel goed, want ik ben gaan longeren op een kleiner afgezet stukje. Daarbij kan ze nergens heen, alhoewel ze wel weer soms omdraaid. dan moet je gewoon rustig blijven, weer proberen achter het oog te komen. Zodra je paardje het een paard rondjes braaf volhoudt, moet je stoppen en de volgende dag verder gaan. Zo heeft die van mij het meeste baad erbij. Ik hoor dat je hier wat aan hebt. Succes!

Mee eens stoppen als het goed gaat en dan belonen dat snapt een paard precies en het geeft jullie ook een goed gevoel

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:21

sandra1986 schreef:
komt hij wel genoeg buiten?
weiland paddock?

In het weekend zet ik hem overdag heel de dag buiten, maar in de week is het moeilijk.
Vanaf de lente komt hij wel het ganse jaar buiten te staan, wei met schuilstal gevonden.
Als de eigenaar er is zet hij hem soms buiten, maar dat is dus niet elke dag.
Ik haal hem wel elke dag uit zijn box om iets te doen, weet dat dit niet genoeg is.
Maar, voorlopig gaat het niet anders.
(Hij kwam vanop een manege waar hij ook heel de dag binnen stond).

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:22

HeleneDas schreef:
Brittjehh schreef:

Mee eens stoppen als het goed gaat en dan belonen dat snapt een paard precies en het geeft jullie ook een goed gevoel

Volgende week zondag komt er iemand mij longeerles geven. Dus denk dat ik ga wachten met longeren tot dan.
Wel bedankt voor jullie tips.
Heb je geen bang als je op een kort afgezet stuk begint te longeren dat hij sneller bij jou is om te trappen?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:06

Weet je goed hoe je moet longeren? Vaak komen mensen te snel agressief over waardoor het paard
ook agressief doet. Kan ookewoon zijn dattie te veel energie heeft, tja wat je daar aan kan doen
is vaker naar buiten... Hoe laat je hem stoppen met longeren?

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:50

GreenRider schreef:
Weet je goed hoe je moet longeren? Vaak komen mensen te snel agressief over waardoor het paard
ook agressief doet. Kan ookewoon zijn dattie te veel energie heeft, tja wat je daar aan kan doen
is vaker naar buiten... Hoe laat je hem stoppen met longeren?

Nee heb daar niet veel ervaring mee, daarom dat ik hulp heb ingeschakeld hieromtrent.
Ik laat hem vertragen met mijn stem en als hij dan niet luistert hem korter te nemen aan de longe.
Hem laten stoppen doe ik enkel als ik van hand veranderd en hij naar mij moet komen om de longe te wisselen.

Groeten

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:24

Vervelend! Mijn paard heeft er ook een handje van om met longeren haar kont mijn kant uit te draaien. Echt een mep geven heeft ze niet gedaan maar dreigt wel.
Tijdens het longeren beloon ik haar meteen als het goed gaat en als ze narrig reageert, herhaal ik het totdat het wel goed gaat (en beloon dan wederom)! Succes ermee en goed dat je hulp ingeschakeld hebt!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:29

nou ik zou het niet weten
heb laatst iets gelezen over longeren en doe het nu op die manier
en nog rent het paard op me af
en ja sorry dan ben je bij mij verkeert
klinkt zielig maar dat krijgt hij wel zand naar zich toe en doet hij het dan weer een zweep tegen z`n kont
hij hoeft dat niet zo te doen tegen mij
hij doet het nu haast niet meer

ik zou het niet anders weten

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 08:44

Ik laat jullie weten welke tip mijn instructie mij zondag mee geeft ;-)