[AR] wedstrijdje vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

wedstrijdje vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:38

Hallo allemaal!

Volgende week zaterdag mag de pony zich weer van zn beste kant laten zien: onze menvereniging is uitgenodigd voor een (onderling) wedstrijdje vaardigheid. Maar natuurlijk komen de zenuwen weer fijn bovendrijven, en dacht ik "misschien hebben de meer ervaren bokkers nog tips"

Natuurlijk zorg ik ervoor dat de kar gewassen is, het tuig netjes gepoetst en de pony netjes schoon en de manen ingevlochten zijn (beter om losse vlechten te doen, of is een hengstenvlecht netter?)
Verder leek het me verstandig om Sunny ook peesbeschermers rondom om te doen, maar mág dat eigenlijk in het parcours? Hij wordt nog al enthousiast als we pionnetjes rijden, en durft zich dan nog wel eens aan te tikken.
Voor mezelf trek ik een nette zwarte broek aan, rode blouse en zwart wollen jasje. Rode menschort, bruine handschoenen en natuurlijk een cappie op mn koppie. De groom komt waarschijnlijk in ruitertenue. Zij moet toch ook handschoenen dragen (welke kleur?) en ze draagt sowieso dan ook een cap.

En hoe zit dat nou precies met die balletjes en de tijd? Het is onze tweede (onderlinge) vaardigheid, dus ik weet er nog niet alles vanaf. Vorige keer hadden we 1 balletje, alle andere deelnemers hadden er meer, maar reden wel sneller. wij hebben het (erg) rustig aan gedaan, de bodem was wat glad en wilde hem een goede ervaring meegeven. Staat zo'n balletje nou gewoon voor een aantal strafseconden, of kun je nou beter een foutloze proef in 1.20 rijden dan een balletje maar in een tijd van 1 minuut ofzo?

Nu net even geoefend, en de pony vindt het echt superleuk, oortjes erop en gaan. Hij blijft wel goed te sturen, dus ik denk erover om de vaardigheid in een mooi galoptempo te rijden. Ik rij tenslotte met een shet tegen grotere paarden. Nu kan ik in theorie natuurlijk scherper wenden, maar ik denk dat we ons rijtempo wat hoger moeten leggen om een kansje te maken.
Haha, begrijp me niet verkeerd, het gaat zéker niet om winnen, maar gewoon om een dagje heerlijk lol hebben en ervaring opdoen. Maar je wil natuurlijk wel laten zien wat voor een topknol je voor je kar hebt staan, toch?

Groetjes, Lacuna

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:17

Peesbeschermers of andere beenbescherming mag gewoon in de vaardigheid, ik zie dat nergens in de reglementen dat het niet mag.

Handschoenen van de groom moeten overeen komen met de rest van haar kleding, dus dat zal wit of zwart worden.

Hoe je het parcours wil rijden is helemaal jouw pakkie an.
Als je er een balletje afrijdt kost dat je 3 strafseconden. Dus wat je zegt, je kunt eigenlijk 'beter' in 1 minuut met 1 balletje rondrijden (dan krijg je een eindtijd van 1.03), dan foutloos en 1.20. Kom je hoger uit op de eindklassering.
Maar geef hier niet zoveel waarde aan als je de pony (en jezelf) gewoon ervaring op wil laten doen, dan telt alleen het meedoen, plezier en de veiligheid toch?

En normaal zitten pony's en paarden wel gescheiden.. Je hoeft dus niet met je shet tegen de grote paarden, maar wel tegen de grote D-pony's. Hiermee kún je dus je voordeel halen om inderdaad korter te wenden, maar vlak de anderen ook zeker niet uit.

En denk eraan dat je naar de jury groet van tevoren!! (wordt vaak een eerste keer vergeten) :)

Veel plezier en succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:02

lienepien610 schreef:
Peesbeschermers of andere beenbescherming mag gewoon in de vaardigheid, ik zie dat nergens in de reglementen dat het niet mag.

Handschoenen van de groom moeten overeen komen met de rest van haar kleding, dus dat zal wit of zwart worden.officieel bruin
Hoe je het parcours wil rijden is helemaal jouw pakkie an.
Als je er een balletje afrijdt kost dat je 3 strafseconden.3 strafpunten Dus wat je zegt, je kunt eigenlijk 'beter' in 1 minuut met 1 balletje rondrijden (dan krijg je een eindtijd van 1.03), dan foutloos en 1.20. iedere seconde dat je boven de maximum tijd bent is 0,5 strafpunt Kom je hoger uit op de eindklassering.
Maar geef hier niet zoveel waarde aan als je de pony (en jezelf) gewoon ervaring op wil laten doen, dan telt alleen het meedoen, plezier en de veiligheid toch?

En normaal zitten pony's en paarden wel gescheiden.. Je hoeft dus niet met je shet tegen de grote paarden, maar wel tegen de grote D-pony's. Tenzij er minder dan 3 deelnemers per rubriek zijn dan worden ze wel samengevoegd Hiermee kún je dus je voordeel halen om inderdaad korter te wenden, maar vlak de anderen ook zeker niet uit.

En denk eraan dat je naar de jury groet van tevoren!! (wordt vaak een eerste keer vergeten) :)

Veel plezier en succes!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:37

Thanks!
Je ziet maar weer, telkens leer je weer bij :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:36

Mijn eerste vraag is:
Gaat het hier om een vaardigheidsparcours of om een minimarathon/indoormarathon?

Aangezien je het erover hebt om helemaal in het netjes te gaan zal het een gewoon vaardigheidsparcours zijn. Als dat zo is gelden de volgende dingetjes:
* Hoe je hem vlecht; wat jij mooier vindt, maakt niet uit.
* Kleur handschoen; geen kleur voorgeschreven, dus mag je ook zelf kiezen
* balletje = 3 strafpunten
* snelheid = het parcours is opmeten en er is bepaald hoe lang je daarover mag doen. De parcoursbouwer bepaald de snelheid, meestal ligt dit zo rond de 200-240 meter per minuut. Als je binnen de uitgerekende tijd het parcours aflegt, dan krijg je geen strafpunten. Kom je buiten die tijd, krijg je 0,5 strafpunt per seconde.

Dus stel de toegestane tijd is 1:30. Dan maakt het niet uit of je 1:10 of 1:29 rijdt, alles is 0 strafpunten. Maar bij 1:33 heb je 1,5 strafpunt. Dus dan staat 6 seconde buiten de tijd gelijk aan een balletje.
Hoe weet je hoe hard je moet rijden? Naar anderen kijken, thuis de snelheid trainen en een beetje feeling krijgen.

Divine

Re: wedstrijdje vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:47

Regels zijn hierboven duidelijk genoeg uitgelegd, niks aan toe te voegen.

Maar... je zegt dat het een onderlinge wedstrijd is, let dan even op hoe ze een balletje en seconden omrekenen naar strafpunten. Onze club houdt ook elk jaar een onderlinge indoor (dus kegels + 2 hindernissen), en daar wordt gemakshalve elke seconde buiten de toegestane tijd 1 strafpunt, en een balletje 5 strafpunten.
Als je 2 manches rijdt, en je hebt 5 strafpunten minder dan de nr. 2, let dan op hoeveel seconden je mag verspelen. Officieel zouden dat er dan 10 zijn, bij ons dus maar 5.

Ik weet het, het is niet officieel, maar komt nagenoeg op hetzelfde neer en is voor de 'rekenkamer' iets makkelijker rekenen. En het is bij ons die dag toch 'lol met je knol', iedereen wint dezelfde prijs :D.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

Divine schreef:
Ik weet het, het is niet officieel, maar komt nagenoeg op hetzelfde neer en is voor de 'rekenkamer' iets makkelijker rekenen. En het is bij ons die dag toch 'lol met je knol', iedereen wint dezelfde prijs :D.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:08

Haha, onze 'rekenkamer' bestaat uit de oudere garde, die niet meer zelf meerijdt.
Maarja... die mensen staan met een klembord én een borrel in de hand bij de bel, en dan rekent dit gewoon makkelijker :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:11

Divine schreef:
Haha, onze 'rekenkamer' bestaat uit de oudere garde, die niet meer zelf meerijdt.
Maarja... die mensen staan met een klembord én een borrel in de hand bij de bel, en dan rekent dit gewoon makkelijker :D

Terwijl er een lid van de knhs rekenkamer bij jullie lid is..
Haar man heeft van de zomer ook de d/v bij jullie gedaan

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

De DV is officieel, en dan hebben we een KNHS-rekenkamer. Voor zo'n onderlinge met een zeer 'kleurrijk' gezelschap aanspanningen doen we daar niet zo moeilijk over :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:15

Nog 1 tip: zorg dat je je zweep in je hand hebt op het moment dat je de ring komt binnenrijden. Ik heb meegemaakt dat dit pas gedaan werd vlak voor het groeten, maar dan is het al te laat en heb je alweer 5 strafpunten...

Succes en vooral veel plezier gewenst!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:18

Ho, krijg net door dat we géén officiele rekenkamer hebben bij DV (tja... ken eigenlijk alleen SGMW.... ) :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 08:42

Wauw, hartstikke bedankt voor de antwoorden.
Er wordt gesproken over een vaardigheid. We mogen inderdaad 2 manches rijden, en het is een onderling wedstrijdje dus dan zal ik vooraf even vragen hoe het nou precies zit.
Omdat het geen grote groep deelnemers is, rijden we gewoon allemaal tegen elkaar en moet mijn minifries (zwarte shettie) het gewoon opnemen tegen zn grotere broers en de andere grotere paarden.
Nee, het maakt me ook geen bal(letje) uit hoor, als we maar lol hebben. En ik weet dat de pony het ontzettend leuk vind en het heel erg graag voor me doet. Aankomend jaar zou ik wel graag voor het echie willen starten met hem, dus dit is gewoon een heel mooie kans om nog even te oefenen.
Wat de zweep betreft, daar hoef ik me echt geen zorgen om te maken. Die heb ik altijd in mijn hand. Ik heb op mn wagen niet eens een zweephouder, want ik weet dat ik dan "lui" wordt. Heb een heel braaf paard voor de wagen staan, dus dan blijft de zweep in de houder, en áls hij dan toch iets onverwachts doet, ben ik altijd te laat.

Hartstikke bedankt voor alle tips, ik ga mn best doen alles te onthouden. Nog even een vraagje tussendoor:
Stel nou dat ik niet lekker uitkom voor het poortje, dan mag ik toch een volte draaien? Ik mag toch zelf de lijn bepalen hoe ik het parcours rij, als ik maar de poortjes in de juiste volgorde neem?

Groetjes, Lacuna

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:23

succes met je wedstrijdje!!
Je mag idd gewoon een volte draaien, als je maar de poortjes in goede volgorde neemt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:16

Je mag best een volte draaien, alleen loop je dat 2 risico's:
1. Dat je niet meer op tijd bent en dus strafpunten voor tijd krijgt.
2. Als je het vlak voor de poort doet kunnen ze het als weigering aanrekenen en heb je (zo uit mijn hoofd) 5 strafpunten.

Tip voor het onthouden van het parcours;
Probeer de grote lijn erin te zien en niet alle poortjes apart. Probeer er een beetje dressuurfiguren in de ontdekken. Het is gemakkelijker om te onthouden dat je eerst over de lange diagonaal moet en vervolgens een halve grote volte linksom gevolgd door een halve grote volte rechtsom.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:34

Als een parcours wordt uitgezet, wordt het opgemeten en daarmee is ook de "ideale lijn" uitgezet. Een volte daarin omdat je de weg kwijt bent is niet erg, maar inderdaad vlak voor een poort kan een weigering opleveren.

Inderdaad de grote lijnen/figuren ontdekken en ruim de tijd nemen om te verkennen. Ben je niet zeker: nog een keer verkennen. Loop dan ook met ruimte naar de volgende poort. Dus: staat de volgende poort schuin rechts voor je, niet in een rechte lijn er naar toe lopen, maar in een bocht. Ook met lopen moet je al meters voor de poort er weer recht voorstaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:50

Maak je geen zorgen over een shet tegen grote paarden: vorige week had ik vaardigheid en met mijn tweespan shetten reed ik een tijd van 1,11, iemand anders met een enkelspan shet 1,09 en de eerst volgende kwam pas met een tijd van 1,20, De paarden hebben veel meer ruimte nodig om te draaien.
Zit je rechts op de kar, let dan vooral op de ruimte bij je rechterwiel. Als je daar de ruimte heb dan heb je links ook voldoende ruimte. Rijd de poorten recht aan. Rij voorwaarts naar de poorten toe, als je afremt vlak voor het poortje dan heb je kans dat je pony wat zoekerig gaat lopen. Hou goed leidselcontact. Kijk bij het verkennen waar lange lijnen inzitten, dan kan je daar galopperen.
Niet sturen in de poort, je achterwielen moeten er door zijn en dan kan je je wending in gaan zetten. Kijk bij het rijden van de poort al waar de volgende poort is.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:40

bedankt weer voor alle tips!
Ja, inderdaad niet afremmen of twijfelachtig op de poortjes afrijden. Dan begrijpt hij het niet meer en gaan we slingeren.
Gelukkig heb ik met die achterwielen deze keer niet zoveel moeite... ik rij met mn sulky, dus mag ik meteen als IK voorbij het poortje ben al gaan sturen. Met mn concourswagen op mn 1e onderlinge wedstrijdje kostte me dat inderdaad een balletje: Te snel willen sturen, en dan met je achterwiel over de pion rijden.
De tip van de dressuuroefeningen ga ik ook onthouden! Dat vind ik een goede zeg! Vorige keer waren we telkens aan het zoeken "sh*t, waar is het volgende poortje....* maar toen hadden we ook maar weinig tijd om het parcours te lopen. Hoop dat we daar nu wel voldoende tijd voor krijgen. En natuurlijk lekker de kunst afkijken van de combinaties voor ons (aangenomen dat we niet als eerste hoeven natuurlijk)
Die eventuele volte zal ik dan maar zoveel mogelijk proberen te vermijden. Bedankt, wist niet dat ze dat konden zien als weigering.

Ohhh... ik heb er zo'n zin in!
Groetjes, lacuna

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:11

Ik onthoud voornamelijk de poortjes die je niet goed kan zien vanaf het poortje waar je vandaan komt. Als je door een poortje rijd en je zien de volgende zo liggen, dan hoef je die niet zo zeer te onthouden. Besteed voornamelijk aandacht aan die poorten die je niet ziet.
Op gras is vaardigheid heel makkelijk, vooral als je als nummer zoveel start, dan hoef je alleen het spoor te volgen :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:56

Wat ook een goede tip is met verkennen: Ren het parcours. Ja echt rennen. Dat doe ik ook altijd. Daardoor moet je veel sneller nadenken, wat je op de wagen dus ook moet. Ik doe dat ook altijd in de hindernissen, op die manier leer ik ze makkelijk. Ook echt vanaf start beginnen te rennen dan en doen alsof er een wagen achter je hangt he.
Tja, en mensen gaan dan wel raar kijken maar dat maakt mij niet uit, ik heb nog nooit gehad dat ik het parcours niet meer wist :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:14

Ik heb zelf nog niet het voordeel van rennen ingezien, maar als je zo sportief bent kun je dat doen. Alleen in heeeele lange hindernissen wil ik nog wel eens gaan hardlopen, omdat het me anders te lang duurt om bv. aan mijn groom te laten zien hoe ik het bedacht heb. Maar kwa snelheid kom je toch bij lange na niet in de buurt van de snelheid van je paard, dus ik geloof zelf niet zo in. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ikzelf vind het prettiger om het hele parcours te lopen terwijl ik naar de grond kijk. Dan zie ik (in geval van hindernissen) wel de palen, maar niet de nummers. Als ik het parcours kan lopen zonder te kijken waar de poorten zijn, weet ik zeker dat ik hem ken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:29

Ik loop inderdaad ook altijd een keer 'zonder te kijken'