Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mick75 schreef:Nou heb ik van de week weer eens een heel fraai stukje "grondwerk" bekeken, in de zin van hoe het vooral niet moet. Meid heeft alle DVD's van Parelli in huis en kent ze uit haar hoofd, heeft alle boeken van zo'n beetje alle "goeroe's" ook uit haar hoofd geleerd, maar eenmaal in de longeerbak was het nog net niet zo dat zij de rondjes rende en het paard met de zweep achter haar aan kwam, hoewel het paard inderdaad achter haar aan kwam en niet met het idee haar even een knuffel te geven. De situatie was letterlijk levensgevaarlijk, en er was een derde nodig om de boel weer onder controle te krijgen. De bedoeling was gewoon, ouderwets longeren.
Citaat:Voor mij is "grondwerk" iets wat begint als ik voor de eerste keer bij een nieuw paard kom, en dan wel voordat ik de wei, paddock of stal betreed. Iets waar ik steeds mee bezig ben in de omgang met een paard. Het begint al met de eigen houding. Kom jij voor het eerst en straal je angst uit, krijg je het meestal een stuk moeilijker dan als jij vol zelfvertrouwen het paard benadert.
Iedere interactie met je paard zolang je er niet op zit is grondwerk. Het terugzetten van je paard als ie tever naar voren komt, het even "hey" roepen als ie per ongeluk expres z'n lompe hoeven op jouw tenen parkeert, liefst voordat die lompe hoef op jouw tenen terecht komt, het terecht wijzen als het paard jouw grenzen wil overschrijden, alles. Als ik wil dat het paard voor het opstijgen stil staat op de AC-lijn, dan staat ie ook stil op de AC-lijn en niet een halve meter ervoor of erachter. Als hij meeloopt mag ie niet met z'n schouder voor mij komen, en bij smalle doorgangen ga ik voor. Allemaal grondwerk.
mick75 schreef:Sanne, je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat grondwerk alles wat je op de grond met je paard doet is, later zeg je dat het geen grondwerk is dat ik mijn paard op de door mij gewenste plek stil kan zetten (als ik ernaast loop)...