Grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 03:01

In talloze topics waarin mensen een of ander probleem hebben met hun paard komt het advies "ga grondwerken" vroeg of laat om de hoek kijken. Is op zich niet slecht, hoewel in mijn ogen "grondwerk" iets is dat je altijd doet zodra je bij je paard bent.

In veel van die topics word grondwerk genoemd als de heilige oplossing voor zo'n beetje alle problemen, als een soort Haarlemmer-olie voor paardengedrag, waar men er vanuit gaat dat je met het kopen van een DVD en een paar boekjes alle ins en outs weet van de omgang met paarden, en waar precies het pijnpunt ligt van alle problemen die je tegen kan komen.

Nou heb ik van de week weer eens een heel fraai stukje "grondwerk" bekeken, in de zin van hoe het vooral niet moet. Meid heeft alle DVD's van Parelli in huis en kent ze uit haar hoofd, heeft alle boeken van zo'n beetje alle "goeroe's" ook uit haar hoofd geleerd, maar eenmaal in de longeerbak was het nog net niet zo dat zij de rondjes rende en het paard met de zweep achter haar aan kwam, hoewel het paard inderdaad achter haar aan kwam en niet met het idee haar even een knuffel te geven. De situatie was letterlijk levensgevaarlijk, en er was een derde nodig om de boel weer onder controle te krijgen. De bedoeling was gewoon, ouderwets longeren.

Kortom: Ik vind dat er nogal makkelijk met de term "grondwerk" word gesmeten, en het in bepaalde situaties aanraden om te gaan grondwerken is eigenlijk, hoewel hard uitgedrukt, iemand aanraden om zichzelf iets aan te doen. Ook bij grondwerk kan er gruwelijk veel fout gaan, en de ongelukken die je tijdens foutief uitgevoerd grondwerk kan krijgen zijn niet minder ernstig dan wanneer je op de bakrand valt. Als je problemen hebt met je paard, hoe klein ook, roep dan meteen hulp in van iemand die meer ervaring heeft. Hulp vragen is geen schande! Hulp vragen is een teken dat je zelf weet wat je kan en wat niet, en dus iets om trots op te zijn. Te laat hulp vragen is pas een schande. Voor jezelf omdat je heel veel af zal moeten leren wat niet nodig was geweest als je eerder hulp had ingeroepen, en voor je paard omdat die ook heel veel moet afleren, en dat vaak op een niet bijster vriendelijke manier zal moeten.

Gezeur over kosten begrijp ik nooit zo goed. Een paard is duur, dat is niets nieuws. Wat wel nieuw is is dat mensen met een betrekkelijk beperkt budget tegenwoordig wel een paard kunnen kopen. Dat budget gaat dan volledig op aan de stalling, harnachement, andere benodigdheden, de DA en de hoefsmid. Begeleiding lijkt steeds meer een sluitpost te worden. De verkoop van allerlei vage en nog vagere DVD's en boeken speelt daar handig op in. Als je een paard koopt hoor je te weten dat je het nooit alleen kan redden, dus instructie/ begeleiding/ hulp zou gewoon in het basisbudget meegenomen moeten worden. Dat zou al een hoop problemen schelen.

Voor mij is "grondwerk" iets wat begint als ik voor de eerste keer bij een nieuw paard kom, en dan wel voordat ik de wei, paddock of stal betreed. Iets waar ik steeds mee bezig ben in de omgang met een paard. Het begint al met de eigen houding. Kom jij voor het eerst en straal je angst uit, krijg je het meestal een stuk moeilijker dan als jij vol zelfvertrouwen het paard benadert.

Iedere interactie met je paard zolang je er niet op zit is grondwerk. Het terugzetten van je paard als ie tever naar voren komt, het even "hey" roepen als ie per ongeluk expres z'n lompe hoeven op jouw tenen parkeert, liefst voordat die lompe hoef op jouw tenen terecht komt, het terecht wijzen als het paard jouw grenzen wil overschrijden, alles. Als ik wil dat het paard voor het opstijgen stil staat op de AC-lijn, dan staat ie ook stil op de AC-lijn en niet een halve meter ervoor of erachter. Als hij meeloopt mag ie niet met z'n schouder voor mij komen, en bij smalle doorgangen ga ik voor. Allemaal grondwerk.

Scum

Re: Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:57

RT--> GVL

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:48

grondwerk is niets anders dan alles wat je op de grond doet. Het advies "ga grondwerk doen" is dus eigenlijk vaak een advies van: "begin bij de basis en bouw het op vanuit daar. De basis is op de grond. Rijden is alweer een stapje verder"
Voor mij is grondwerk ook de oplossing voor alles :D Ik leer alles eerst op de grond aan, doe niets in het zadel wat peerd niet al op de grond kent.

mick75 schreef:
Nou heb ik van de week weer eens een heel fraai stukje "grondwerk" bekeken, in de zin van hoe het vooral niet moet. Meid heeft alle DVD's van Parelli in huis en kent ze uit haar hoofd, heeft alle boeken van zo'n beetje alle "goeroe's" ook uit haar hoofd geleerd, maar eenmaal in de longeerbak was het nog net niet zo dat zij de rondjes rende en het paard met de zweep achter haar aan kwam, hoewel het paard inderdaad achter haar aan kwam en niet met het idee haar even een knuffel te geven. De situatie was letterlijk levensgevaarlijk, en er was een derde nodig om de boel weer onder controle te krijgen. De bedoeling was gewoon, ouderwets longeren.

Dan heeft ze zowieso niet zo goed opgelet, ouderwets longeren komt niet op de dvd's van parelli voor ;)

Citaat:
Voor mij is "grondwerk" iets wat begint als ik voor de eerste keer bij een nieuw paard kom, en dan wel voordat ik de wei, paddock of stal betreed. Iets waar ik steeds mee bezig ben in de omgang met een paard. Het begint al met de eigen houding. Kom jij voor het eerst en straal je angst uit, krijg je het meestal een stuk moeilijker dan als jij vol zelfvertrouwen het paard benadert.

Iedere interactie met je paard zolang je er niet op zit is grondwerk. Het terugzetten van je paard als ie tever naar voren komt, het even "hey" roepen als ie per ongeluk expres z'n lompe hoeven op jouw tenen parkeert, liefst voordat die lompe hoef op jouw tenen terecht komt, het terecht wijzen als het paard jouw grenzen wil overschrijden, alles. Als ik wil dat het paard voor het opstijgen stil staat op de AC-lijn, dan staat ie ook stil op de AC-lijn en niet een halve meter ervoor of erachter. Als hij meeloopt mag ie niet met z'n schouder voor mij komen, en bij smalle doorgangen ga ik voor. Allemaal grondwerk.

Dit is jouw houding tegenover paarden, jouw grondwerk. Dat jij dit grondwerk vind, is niet anders dan jouw mening. Dit valt voor mij persoonlijk niet echt onder de noemer grondwerk.
Ik denk dat het advies grondwerk misschien ook vaak gegeven wordt in de zin van: "ga eens op een andere manier naar je paard kijken en verander je manier van omgang eens".
Als jij angst uit straalt, heeft het weinig zin om te proberen iets anders uit te stralen. Dat is iets wat je, jawel :D kan oplossen met grondwerk.
Ben het wel compleet met je eens dat als je angst hebt, je dit absoluut met begeleiding moet oplossen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 01:49

Sanne, je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat grondwerk alles wat je op de grond met je paard doet is, later zeg je dat het geen grondwerk is dat ik mijn paard op de door mij gewenste plek stil kan zetten (als ik ernaast loop)...

De basis is inderdaad op de grond, op de grond maak je kennis met elkaar (tenzij je een paard met oogkappen voor van achter benadert bij de eerste ontmoeting en er meteen op klimt, lijkt me dat er weinig mensen zijn die dat zo zullen doen). Vanaf de grond bepaalt het paard de houding die hij zich naar jou als mens zal aanmeten. Wil je dus een paard dat luistert, zal je hem bij de eerste kennismaking via lichaamstaal al duidelijk moeten maken hoe de verhoudingen horen te liggen. En daar gaat het volgens mij al heel vaak fout. Iemand komt kennis maken met het paard, ziet een mooi bekkie en "kruipt" als het ware al voor het paard, alleen omdat die een fraai bekkie heeft. Dat het paard dat meteen opvat als "dat is geen baasje voor mij maar een speelkameraad, of een lager-geplaatst wezen" word niet op gelet. De kleine signalen die het paard geeft (niet opzij gaan als je "om" of "pas op" zegt, expres tegen je aan lopen als je hem meeneemt, orenspel, bedenk het maar) worden niet meer opgevangen en wanneer het paard het "baasje" volgt in de wei word dat opgevat als teken van liefde en de sterke band. Paard denkt alleen maar van "ik wil jou hier niet hebben, sodemieter dus maar fijn op". "baasje" loopt weg, dus paard ziet bevestigd dat hij de baas is. Mens luistert toch gewoon?

Ik ben niet zo van de boeken en de DVD's wat het "grondwerk" betreft, maar heel veel wat ik terug zie komen op de Youtube filmpjes die ik zie zijn dingen die ik gewoon doe, zo aangeleerd heb vanaf de tijd dat ik als smurf op de ponyclub liep. Heb ik geen "round-pen", "carrot-stick", touwhalster of weet ik veel wat voor nodig. Het stadium dat ik een aparte ruimte nodig heb om mijn paard manieren te leren heb ik nog nooit bereikt. Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik niet de grootste rotzakken tegen kom, maar wel paardjes met een koppie erop en die weten wat ze willen.

Maargoed, grondwerk. Voor mij is dat inderdaad het stil staan op het moment dat ik dat wens. Als ik tijdens een wandeling zeg dat we gaan draven, dan gaan we draven. Als ik zeg dat we stil gaan staan, dan gaan we stil staan. Als ik haar een aanwijzing geef met de zweep, bijvoorbeeld "ga aan de kant" (doe ik door met de zweep naar haar achterwerk te wijzen, zonder die ook aan te raken) dan doet ze dat. Dat is ook grondwerk.

Maar als je dat grondwerk met een foutieve houding begint, komen er alleen maar ongelukken van. Als het paard al het beeld van jou heeft dat ie de baas is, dan heb je serieuze hulp nodig om die rollen om te draaien, voordat je paard de hobby "mensslingeren" aanleert. (of een andere, niet gewenste hobby neemt). Als het paard al de baas is over jou, of dat denkt te zijn, dan kan je in een "round-pen", bak of weet ik veel waar gaan staan zwaaien met je wortelstokkie maar je paard lacht je vierkant uit. In zo'n geval heb je de hulp nodig van iemand die je kan vertellen hoe jij je houding kan veranderen zodat je paard respect voor jou kan gaan krijgen, de kans is anders vrij groot dat het paard de rolverdeling zoals ie is bevestigd ziet, en zelfs versterkt ziet met alle nare gevolgen van dien.

Ik vind dus dat het advies "ga grondwerken" veel te makkelijk gegeven word. Ook bij grondwerk is je houding belangrijk, mischien nog wel belangrijker dan met rijden. Jouw houding tegenover het paard bepaalt alles, de hele omgang met je paard. Als je al foutief bezig bent en dat onbewust gaat versterken door de welgemeende adviezen te gaan grondwerken, kan de situatie in no-time levensgevaarlijk worden!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:05

En dit is precies waarover ik me vanmiddag ook weer verbaasde toen ik op aantal topics aan het neuzen was en heel veel de reactie 'ga grondwerken' tegen kwam.
Grondwerken is ook echt een 'kunst' op zich. Het vereist enig inzicht in hoe een paard beweegt, leert, ziet, reageert enz enz..
Dat valt domweg niet te leren uit boekjes. Wél om je verder te bekwamen als je de basis kent en kunt uitvoeren, maar niet om mee te beginnen.
Theorie in de praktijk brengen dat valt dan ineens toch weer vies tegen en dan kun je inderdaad levensgevaarlijke situaties krijgen.
Grondwerken is heel breed inderdaad. Ik versta er ook alles onder in de omgang met mijn paard. Zowel uit t land halen, uit de box halen, in de bak werken aan de leadrope of buiten een wandeling maken aan de hand.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 02:23

Tja, het "ga grondwerken" is nou eenmaal het heilige mantra op Bokt. Zodra er ergens iets fout gaat in de omgang met je paard moet je maar gaan grondwerken. Hoe je dat dan moet doen word er meestal niet bij vermeld, wat situaties zoals ik die in mijn openingspost omschreef tot gevolg kan hebben, en het paard heel veel lol heeft. De mens echter een stuk minder. En die moet met een aanvallend paard in de nek nog even snel opzoeken wat je dan ook alweer moet doen...

Ik stoor me er ook aan dat "grondwerken" zo'n beetje als een vak apart word omschreven, terwijl het eigenlijk zo banaal is dat het helemaal niet nodig is om apart te omschrijven. Als je niet normaal met je paard kan omgaan of tegen bepaalde problemen aanloopt moet je gewoon hulp inroepen. Niets meer en niets minder, en vooral niet zelf gaan lopen kl*ten aan de hand van een DVD'tje en een stapel boeken. Hoewel de slager daar ongetwijfeld niet rouwig om is.

Ik begrijp trouwens niet waarom dit topic verplaatst is, ik wil een serieuze discussie over het veelgegeven advies te gaan grondwerken, in plaats van meteen deskundige hulp inroepen. Niet over wat nou wel of niet onder grondwerken valt. En ik ben van mening dat zo'n discussie meer bij het tabblad "discussies" past dan waar het nu staat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:27

mick75 schreef:
Sanne, je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat grondwerk alles wat je op de grond met je paard doet is, later zeg je dat het geen grondwerk is dat ik mijn paard op de door mij gewenste plek stil kan zetten (als ik ernaast loop)...

grondwerk is gewoon een benaming voor alles wat je op de grond doet. Net als "rijden" alles is wat je op het paard doet. Het verschil tussen mensen zit hem in de definitie van wat goed grondwerk is, of wat goed rijden is. Dat verschilt van persoon tot persoon.
Het advies "ga grondwerk doen" is inderdaad erg algemeen en redelijk inhoudsloos geworden.
"waarom ga je in vredesnaam op je paard zitten als je zoveel problemen hebt, stap af en zorg eerst dat je enigzins communicatie hebt" is misschien een betere :D