longeren zonder vast te maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

longeren zonder vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:42

beste bokkers,

ik zat net op youtube een filmpje te kijken over paarden trainen, toen zag ik dat ze een paard longeerde zonder hem vast te maken.

dus wel het longeer touw in je handen.

even het filmpje erbij

iemand hiermee evaring?

even doorspoelen naar de 2.20 minuut
http://www.youtube.com/watch?v=Rv1fQ74rUok
ik wil dat ook wel graag doen daarom graag tips als je dit ook doet

groetjes

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:50

Ik heb mijn draver het afgelopen jaar veel gelongeerd zonder de lijn vast te maken. Voor mijn paard was dit ideaal, omdat zijn balans tijdens het draven/galoperen nog niet goed was en hij in paniek raakte als de lijn aan zijn halster vast zat. Hij trok zichzelf dan los. Inmiddels na veel oefenen kan ik hem aan de lijn laten stappen en draven.

Oh nog even een tip... het is het handigst als je een longeerkraal hebt of een deel van de bak kan afzeten, dan hoef je niet de hele bak door ;) .
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 06-12-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:52

Zo doe ik het het liefst, maar je moet wel een ronder of vierkante bak hebben. anders is het bijna niet te doen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:56

Ik deed het met mijn pony altijd zonder lijn, tenzij er andere paarden in de bak waren. Ze bleef altijd netjes om mij heen lopen, ik vond het heerlijk :)
Edit: Eigenlijk ook gewoon in een gewone rijbak van 20*40 of 20*60..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:02

Ik longeer mijn verzorgpaard ook altijd zonder lijn, wel in een longeercirkel. (in de bak mag het ook niet dus weet niet of ze dan ook om me heen zou blijven lopen)
Ik vind het zelfs makkelijker dan met lijn, als ik nu een stap opzij doe en zeg "om" dan draait ze de andere kant op :D. Je kan nooit in de knoop raken :+ En verder gewoon de commando's "stap" "draf" en "galop".
Ik neem trouwens ook nooit een longeerlijn mee ofzo, heb meestal gewoon niks in mn handen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:07

Ik deed dit ook wel is met mijn pony.
Toen ik een keer op ponykamp was, leerden ze ons hoe je door lichaamstaal de pony aanwijzingen kon geven.
Je moest dan het touw met twee handen vast houden en met het touw zwaaien als hij harder moest.
Onder het draven of galoperen moet je, je handen op het gewenste ritme om en om op en neer mee bewegen. Als je wilde dat de pony langzamer ging moest je je handen naar elkaar toe brengen, stilhouden en stil gaan staan.
Dit was zo ongeveer hoe ik het geleerd heb, kan het niet zo heel goed uitleggen maar kijk maar wat je er aan hebt.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:56

ik denk dat de bak dan iets te groot is, het is iniedergeval wel kleiner als een normale bak.
ik ga het dinsdag is proberen ben benieuwd
hoe kan ik het dan beste beginnen?

Marloes

Re: longeren zonder vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:58

Dit noem je loswerken ;)
Je kan bijvoorbeeld kijken naar de methode van Emiel Voest, hij heeft ook boeken. Het ziet er heel makkelijk uit, maar het is nog best ingewikkeld :P
Het gaat er helemaal om hoe jij in de bak staat, waar je staat, wat voor bewegingen maakt en wanneer.
Als je meer wilt weten moet je maar even PB'en ofzo ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:59

Op de vorige stal hadden we een longeercirkel en daar deed ik dat ook. Bevorderd het reageren op je lichaamstaal ook heel goed. In de huidige longeercirkel durft hij niet, dus longeren we binnen. Dan wel gewoon aan de lijn i.v.m. de grootte van de bak.

Met grondwerk doe ik dit wel met het loswerken. Dan blijft hij perfect in de buurt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:02

je begint je paard mét lijn/leadrope te trainen. En op enig moment haal je de leadrope eraf. Ik longeer er altijd twee tegelijk op die manier, scheelt tijd. Als het goed is blijven ze hun cirkel om jou lopen, ook als de bak groot is. Doen ze dat niet, dan is er of iets niet goed met je lichaamshouding, of je paard vind het wel best, of je wilde te snel ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:39

Ik gebruik bijna nooit een longeerlijn omdat ik door een neurologisch defect weinig kracht in mijn armen heb. Gewoon in de bak, ik hoef niets af te zetten, ze loopt toch wel in een grote volte om me heen.

Hier een filmpje met een dubbelsprong van 2 jaar geleden. Om van hand te veranderen doe ik dan een stapje naar voren. Eigenlijk net als bij longeren, alleen wat fermer.

Ik weet niet hoe ik het geluid er af moet halen, ik klets veel te veel, binnen 1 minuut zeg ik wel 8x Goedzo braaf! :+
View My Video

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:43

De ene keer doe ik er vast maar ook los. Daar heeft ze schik in! Moet zeggen dat ik geen kraal heb maar dat ze inmiddels zo ver is dat ze braaf zelf een rondje om me heen loopt. Ze lijkt meer op te letten. Leuk!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:51

Ik doe dit altijd met mijn paarden, zowel met mijn hengst als mijn ruin. Toch raad ik je aan om dit niet zomaar ineens te gaan proberen. Het draait namelijk allemaal om je lichaamstaal en je moet andere signalen gaan geven dan wanneer er een longeerlijn tussen zit.
Ik zou dit dus met een ervaren iemand oefenen.

Zelf gebruik ik een leadrope. Mijn sturende hand is lager ( dat is als we op de linkerhand zitten mijn linkerhand) En mijn rechterhand is hoger, dit is dan ook mijn drijvende hand. Met mijn drijvende hand geef ik het ritme aan door deze op en neer te bewegen. Wil ik dat hij harder gaat maak ik mij groter en maak ik grotere en snellere bewegingen. Wil ik langzamer dan maak ik kleinere en langzamere bewegingen. Door mijn handen voor mijn buik te brengen laat ik ze een gang vertragen.
Je moet echter op de juiste positie staan. Te veel op de voorhand, en je paard zal van hand veranderen, teveel op de achterhand en je bent alleen maar aan het jagen.

Maar ik kan het je zeker aanraden, het is heel leuk om te doen en je word je veel bewuster van je houding.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 03:18

Zoek eens op loswerken of 'Voest', daar vind je meer info die wellicht nuttig voor je is.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:02

ik heb veel filmpjes gekeken en gelezen ik weet nu ongeveer hoe ik moet beginnen.
echt heel spannend !! ik vertel vanavond hoe het is gegaan

Groetjess

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:42

Persoonlijk zou ik niet zomaar wat gaan proberen...

Zoek iemand die je kan begeleiden!

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:21

hoi allemaal!

ik heb het gedaan en het ging echt superr!
ze begreep me direct en ze vondt het zo leuk om niet vast te zitten.
had ik het maar gefilmd :+ ze luisterde heel erg goed naar de commando's
alleen even op de andere hand ging de eerste x even moeizaam.
maar ik ben echt super tots op der en natuurlijk ook een beetje opmezelf. :o

daarna ben ik weer lekker aan de gang gegaan met pionen neer zetten en ook zonder haar vast te maken,
ze reageerde heel speels en zag echt dat ze het naar de zin had.

donderdag zeker weer !

iemand nog tips hoe ik makkelijker kan wisselen van hand? zonder der vast te pakken.

nu even lekker eten :Y)

Groetjess

Lisaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:33

Fijn dat het goed is gegaan :)
Je zei dat je het donderdag weer zou doen, en hoe is dat afgelopen? :P

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:20

jah ging hartstikke goed heb paar balkjes neer gelegd en veel geoefend om hand te veranderen met nieuwe commando's OM was echt leuk om te doen. heb natuurlijk ook aanmezelf gewerkt ontdekte dat ik wel om me tenen moet letten ..
en ja veel met commado's gewerkt. heb een topic geopend bij de katine in de picture maar kreeg gelijk weer commetaar tsja er zit geen geluid bij en had maar 30 seconde.

maar we gaan het zeker vaker doen want ik zie gewoon dat ze het prettig vindt en zelfvetrouwen door krijgt.

groetjes

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:07

je moet beginnen in een kleinere ruimte
en zo kun je het groter maken

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:17

Marloes schreef:
Dit noem je loswerken ;)
Je kan bijvoorbeeld kijken naar de methode van Emiel Voest, hij heeft ook boeken. Het ziet er heel makkelijk uit, maar het is nog best ingewikkeld :P
Het gaat er helemaal om hoe jij in de bak staat, waar je staat, wat voor bewegingen maakt en wanneer.
Als je meer wilt weten moet je maar even PB'en ofzo ;)

jep zo heb ik het geleerd!
er is ook een dvd van, ook van emiel voest.
daar word alles duidelijk uitgelegd ;)