Ik ben sinds een tijdje bezig met grondwerk aan de kaptoom. Nu zou ik mijn paard ook eens willen longeren maar kan niet echt de goed info vinden (of kijk niet goed). Als ik 'r met 1 lijn longeer toch vanuit de middelste ring em met dubbele lijnen, kan ik dan de 2 "teugelriemen" gebruiken. Het klinkt eigenlijk vrij logisch als ik het zo opschrijf maar wil het toch graag zeker weten! Alvast bedankt !!
Het ligt eraan hoe je paard reageert op de druk maar het zou wel moeten kunnen lijkt mij. Ik hoor het wel
Lins_Vetra
Geplaatst: 12-12-09 19:41
Hoe bevalt het je?
Ik longeer mijn paard alleen op de middelste ring. Op die manier moet hij alles zelf uitzoeken en na een week (!) gaf hij constant na. (even ter vergelijking, we begonnen als een raket met contstante buitenstelling. Daarbij liep hij alleen maar sterren te tellen)
Het voordeel van alleen de middelste ring is dat hij op zijn eigen benen leert lopen, zich niet kan opkroppen omdat hij onder de druk vandaan wilt komen. De rug- hals- en buikspieren worden hierdoor op de juiste manier aangespannen zónder dat hij "vals speelt' door toch op de teugels te gaan hangen oid.
Daarbij kan je beter binnenstelling vragen, zonder dat je in de knoop zit met de buitenteugel (die je al zo lastig kan zien als je longeert)
Pieder
Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-09 23:28
Hoi, Ik heb het er vandaag met mijn instructrice over gehad en zij adviseerde me inderdaad ook om het via de middelste ring te doen (eigenlijk ook wel logisch gezien de training en het werken aan de hand). Morgen gaan we aan de slag! Ben erg benieuwd en heel enthousiast (maar dat was al wel duidelijk )
shaatje
Geplaatst: 27-12-09 18:05
het klopt gewoon
Maris
Geplaatst: 29-12-09 19:51
Zwaait de achterhand dan niet ontzettend uit met maar 1 lange teugel ?
Je hebt de zweep om de achterhand en de voorhand onder controle te houden. Het gaat natuurlijk niet gelijk goed en je paard moet wel gehoorzaam worden op de stem- en zweephulpen.
Ook het naar binnen vallen los je hiermee op met de zweep.
Maris
Geplaatst: 30-12-09 12:12
Hoe houd je dan met de zweep de achterhand tegen die naar buiten valt ????
Lins_Vetra
Geplaatst: 30-12-09 12:30
Wat bedoel je precies. ik kan niet echt een beeld schetsen hoe een achterhand naar buiten valt. Je vraagt een lichte stelling naar binnen en middels de zweep houd je de buiging van het lijf onder controle. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar krijg je nu een beetje een beeld?