[AR] Ponie uitlenen voor mencursus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Ponie uitlenen voor mencursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:59

In april wordt er op stal een mencursus gegeven voor het koetsiersbewijs. Nu is er gevraagd of mijn ponie ook mee mocht doen. In eerste instantie voor de afwisseling en mocht het paard waar ze mee willen gaan oefenen uitvallen dan hebben ze nog een reserve die dan eventueel mee kan doen ook voor het examen. Heb een beetje dubbele gevoelens erover. Aan de ene kant vind ik het harstikke leuk dat ze met mijn vuilnisbakkie aan de gang willen en ik denk dat als ze dan regelmatig gebruikt wordt dat ze met mennen ook steeds fijner wordt mede door goede begeleiding. Aan de andere kant weet ik niet of ik er zo blij mee moet zijn. Meer omdat ik haar zelf tot nu alles geleerd heb en ik geen idee heb dat als ik er niet bij ben of het dan allemaal heel thuis aankomt. Want ik denk dat ik het niet elke keer ga redden om daarbij aanwezig te kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen??

aerdenhout1

Re: Ponie uitlenen voor mencursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:05

Als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wie er met je paardje aan de gang gaat. IK heb mijn paard ooit uitgeleend voor de ORUN, maar de amazone kende ik wel en wist dat er geen rare dingen mee zou gebeuren. Als er steeds andere mensen op hadden moeten rijden weet ik niet of ik het had gedaan.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:06

In eerste instantie zijn het de mensen van stal of bekenden die op stal komen. Zullen misschien nog anderen van buiten bij komen om de groep aan te vullen. Ik vind het moeilijk omdat ik er een dubbel gevoel bij heb

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:07

Ik zou het zelf niet doen. Er hoeft maar iets te gebeuren waardoor je paard schrikt, aan de kletter gaat en nooit meer voor de kar te zetten is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:09

Kan je je paard niet 1 keer mee laten lopen? Kijk dan hoe de instructeur er mee omgaat en aan de hand daarvan neem je de beslissing.
Let wel...het is en blijft JOU paard! bevalt iets je niet, is het je goed recht om er iets van te zeggen of er mee te stoppen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:10

Oei, lastig...

Is je pony al bekend met het mennen? En is het de bedoeling dat iedereen een eigen menpony tot zijn beschikking heeft of is het zo dat er maar een paar pony's zijn er dus steeds een ander op de bok zit?

In het eerste geval zou ik mijn pony best durven uitlenen aan iemand die ik ken en vooral vertrouw en als het laatste het geval is: no way! Mijn pony mag best gebruikt worden om iets te leren, maar het wordt geen 'gebruiksvoorwerp' voor iemand die ik helemaal niet ken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:11

Is ook weer zo sneu voor de deelnemers, en helemaal voor de organisatie. Dan mogen ze halverwege de cursus alsnog op zoek naar een ander paard, en moeten de cursisten ook weer aan een ander paard wennen.

Ik heb het zelf gehad bij mijn koetsiersbewijs, en dat voelde NIET fijn.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:14

De instructeur heeft al een keer ermee gemend omdat het bij mij niet lukte. In hem heb ik zeker wel vertrouwen.

Ja die gaat nu haar 2e jaar voor de wagen in. Binnen, buiten kan ze allemaal. Het gaat er dan om dat ze allemaal met 1 mennen dus steeds wisselen.

Ze is niet moeilijk te rijden maar kan wel eens wat harder daan dan gebruikelijk. Stilstaan kan ze heel goed maar dan moet je dr ook echt zeggen dat ze geen poot mag verzetten. Ze loopt diep voor de wagen iig als je dressuurmatig met haar aan het werk gaat. Buiten kan ze heerlijk om zich heen loeren dus dan heeft ze er minder last van.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:16

Cassidy schreef:
Is ook weer zo sneu voor de deelnemers, en helemaal voor de organisatie. Dan mogen ze halverwege de cursus alsnog op zoek naar een ander paard, en moeten de cursisten ook weer aan een ander paard wennen.

Ik heb het zelf gehad bij mijn koetsiersbewijs, en dat voelde NIET fijn.

Nee dat is ook zeker goed vervelend. Maar ik denk wel dat je als onderdeel van de cursus een keer met een ander paard kennis kan maken en kijken hoe je daar 'problemen' bij op kan lossen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:17

Bij twijel zou ik nee doen ..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:46

Daarom ook...wees eerlijk, en laat hem 1 keer meelopen! Vind je het je niets, wees dan OOK eerlijk en zeg dat je het toch geen fijn gevoel geeft! Jou paard, dus jou keus he!!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:11

Mijn oude pony´s hebben diverse keren meegelopen met zowel enkelspan als 2span... Dit omdat ik vertrouwen had in mijn pony´s en dat er altijd een instructeur bij aanwezig was (in wie ik uiteraard ook vertrouwen had)
Was de instructeur er niet bij (bij het naar huis brengen) dan was ik er zelf bij. Daar waren gewoon duidelijke afspraken over gemaakt.

Per keer reden er maximaal 3 cursisten met de pony's...
Ik heb er nooit zoveel kwaad in gezien, pony's kregen beweging en werden nog meer verkeersmak dan dat ze al waren.

Maar mijn huidige pony heeft een heel ander karakter, die zou ik niet beschikbaar stellen voor dit soort dingen...

Ik denk dat vooral vertrouwen in je pony en instructeur belangrijk is. Natuurlijk neem je een bepaald risico, maar dat risico neem ook als je zelf op de bok stapt...

Succes met het maken van je keuze!!

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:52

Ik ben op dit moment ook bezig met het koetsiersbewijs.

Ik snap helemaal je gevoel, dat was mijn eerste gevoel ook toen ik mijn pony mee had. Er zitten bij mij mensen die nog nooit een paard van dicht bij hadden gezien. De eerste lessen had ik daar erg mijn twijfels bij of dat wel goed zou gaan met mijn pony.
Maar eigelijk gaat het elke week beter, maar ik zou zeggen dat je gevoel er niet goed bij is zou ik het niet snel doen. Helemaal als je er zelf niet bij kunt zijn.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:56

Kan je niet als voorwaarde stellen dat je zelf als groom meerijdt?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 00:03

eva1969 schreef:
Kan je niet als voorwaarde stellen dat je zelf als groom meerijdt?

Dat zou ik dan zeker de eerste keren willen. Maar wat er nu in de planning staat ga ik niet redden om daar elke keer bij te zijn.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:50

Ik zou het alleen doen als ik zelf bij mijn eigen paardje als groom elke keer mee kon, hier worden ook cursussen gegeven, en er gebeurt nog wel eens iets, als je dan groom bent, kun je zelf in ieder geval nog ingrijpen, als je er niet bent, ja dan heb je het zelf niet meer in de hand !

Moeilijk ? voor mij niet, als ik niet zelf iedere keer kan fungeren als noodrem,............ dan word mijn paard niet gebruikt.
Ik heb het al eens zien gebeuren, paard op de kletter, kar op de kant, paniek allom, nou dat is geen succes, het paard vergeet deze actie nooit weer.
Omdat het vaak allemaal compleet nieuwelingen zijn die een koetsiersbewijs doen, is het echt belangrijk dat er een ervaren menner/groom naast zit in geval van nood, heb je dat in ieder geval zeker weten hulp !

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:52

Ze hebben mij vorige paard ook vaak gebruikt.
Was een erg goed menpaard, en heel goed om les mee te geven, dus waarom niet.
Het is best lastig om betrouwbare paarden te vinden voor zo'n cursus, dus als ik daarmee dan kan helpen vind ik het prima

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:51

Ik zou het alleen doen als ik er zelf bij kan zijn. ik als menner/eigenaar blijf verantwoordelijk voor mijn paard. Als er wat gebeurd ben je wel aansprakelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:00

Beetje afhankelijk van het vertrouwen dat je in de instructeur hebt.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:02

Moeilijk. Aan de ene kant kan je pony er een hoop van leren, aan de andere kant kan er ook van alles fout gaan en dan ben je er misschien ook niet altijd bij. Ik heb mijn 2 ponies een keer uitgeleend omdat iemand 2-span lessen wilde gaan volgen. Toen is een van mijn ponies bij het uitspannen in paniek geraakt. Die is al wat nerveuzer van zichzelf. Daar konden zij ook niks aan doen. Maar zelf had ik nog nooit problemen met ze gehad en was het misschien nooit gebeurd als ik erbij was geweest. Ik had vertrouwen in mijn span en dacht dat het geen probleem zou zijn met een meninstructeur erbij, maar dat geeft dus geen garanties. Ik zou er dus heel goed over nadenken alvorens je het besluit te doen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:02

Onder het zadel zou ik haar zo meegeven, geen probleem. Maar dat is toch wel weer een ander verhaal met voor de wagen. Voor de ervaring enz vind ik het ook zeker fijn. Ze komt dan regelmatig voor de wagen. Als ik zelf wil gaan mennen moet ik eerst iemand zoeken die mee wil en kan. De instructeur gaat er binnenkort zelf mee aan de gang om te kijken van hoe en wat. Maar zelf ben ik er echt nog niet over uit.

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:03

Vraag wel even hoe het zit met de verzekering voor het geval iets gebeurt.
Btw , als je zelf niet meerijdt, is een vergoeding ook wel op zijn plaats: de hoefijzers slijten wel.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:38

Ja dat zou ik dan ook zeker krijgen. En wat betreft verzekering moet ik zelf nog helemaal goed uitzoeken. Want in mijn omgeving zegt iedereen weer wat anders.