@ Liberty. Paard 1 wil jaloezie opwekken bij paard 2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

@ Liberty. Paard 1 wil jaloezie opwekken bij paard 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:03

Met mijn 3,5arige Appaloosa ben ik veel bezig met Natural Horsemanship. Vooral richting Parelli, maar pak ook zeker methodes mee van andere trainers. Zij is niet het eerste paard waarmee ik op deze wijze bezig ben gegaan.
Voor de Parelli'ers, ze is een LB extrovert paardje die enorm sociaal is. Ze houdt erg van spelen, maar ze is ook nog echt een puber en houdt er ook van om je s goed uit te proberen. Niet op gemene wijze overigens. Het is een gezonde dosis puberaal gedrag wat past bij haar leeftijd. Ze is ook een paard die graag alle aandacht opeist. Ze houdt er niet van als ik me bezig houdt met andere paarden. Ik mag ook nooit met mensen praten als ik dr voor de stal heb staan, want dan gaat ze onwijs lopen drammen om de aandacht weer op te eisen.
Ze kent al heel veel en is enorm leergierig. Zodra ik op stal kom en zij hoort of ziet dat ik er ben, dan gaat ze hinneken en blijft me ook constant in de gaten houden. (Ze staat overdag in de bak met andere paarden).
We werken veel aan de leadrope, maar ook at liberty. Ze rent at liberty al achter me aan een hindernisje over waar zeil onder ligt e.d. en achtervolgt me in ieder tempo. Toch is ze wel snel weer afgeleid, waardoor ik nog wel vaak dr aandacht er weer bij moet zien te krijgen.
Van de zomer zijn we even lekker in het bos gaan wandelen en we wandelen regelmatig langs de weg (vrij drukke 80km weg met veel vrachtwagenverkeer) aan halster en leadrope. Alles op puur vertrouwen.

Nu zette ik haar gisteren in de bak en besloot mn andere paard erbij te zetten. Die 2 zet ik misschien eens in t half jaar samen in de bak. Ik ging zitten op een omgekeerde speciekuip en besloot naar ze te kijken.
Meagan (mijn appaloosa) ging gelijk tot actie over en liep naar Dennis (mijn RB introverte paard). Deze was daar niet van gediend en liet merken dat ze niet te dichtbij hem in de buurt moest komen. Wel op subtiele wijze. Een reactie die ik ook had ingeschat. Na nog een paar pogingen tot toenadering liep ze daarop weer terug naar mij.
Ik stond op en liep weg. Meagan liep achter me aan. Toen ik weer richting Dennis wilde lopen, bleef Meagan even staan omdat ze was afgeleid.
Opeens merkte Meagan op dat ik naar Dennis liep en kwam ze in een draf achter me aan en blokkeerde mijn weg door zijwaarts voor mij te gaan staan. Ze oogde heel kalm en rustig (oortjes naar voren), maar hield me goed in de gaten toen ze daar zo stond.
Ik liep om dr heen even naar Dennis en knuffelde hem. Meagan keek toe. Toen ze zag dat het oke was, kwam ze ook dichterbij. Maar ik liet haar niet dichterbij komen, omdat ik zag dat Dennis al weer heerlijk zn oren naar achteren begon te doen.

En toen..
Ik besloot met Meagan at liberty te gaan spelen en zij was zó op me gericht dat ze nergens meer door afgeleid werd, verscheidene malen achter me aan een hindernisje sprong en 200% oplettend was. Iets wat ze normaal gesproken nooit zo lang achter elkaar is.
Normaal raakt ze nog wel s afgeleid door omgevingsgeluiden of iets anders. Ze is ook nog maar 3,5 dus dat past ook bij dr leeftijd.
Maar gisteravond was ze helemaal op mij gericht en leek het wel alsof ze Dennis jaloers probeerde te krijgen. Ze gaf hem iedere keer een blik, maar hij gaf haar alleen een blik terug. Hij houdt niet zo van spelen, al had ik gehoopt dat hij door t spelen van ons geprikkeld zou worden om mee te gaan doen.
Zou haar enthousiasme om me overal te volgen gisteravond gericht zijn op het jaloers krijgen van mijn andere paard?
Hier ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar. Dat is mij gisteren niet helemaal duidelijk geworden.
Iemand een idee?

Alicia2u

Re: @ Liberty. Paard 1 wil jaloezie opwekken bij paard 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:48

Dit voelt voor mij aan als typisch antropomorfisme, als Parelliër zou je dat moeten weten ;)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:51

Antropomorfisme
`Antropomorfisme` betekent `van menselijke gedaante`. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor `mens` ( / ánthrōpos) en `uiterlijke vorm` . In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:57

Bedoel eigenlijk, waarom zou ze ineens super enthousiast worden om alles te doen wat ik van haar vraag, terwijl het enige dat anders is dat er een ander paard bij in de bak staat? Begrijp mij niet verkeerd, het is een heerlijk dier om mee te werken, waarom waarom ineens die verandering in gedrag nu er een ander paard bij in de bak staat?
Is het raar om te denken dat ze een ander dier jaloers wil maken?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:10

Jaloezie is een menselijke emotie en die hebben dieren niet (dat is het etiketje wat wij erop plakken)
Het kan in mijn ogen wel met het feit te maken hebben dat er een ander paard bij staat (rangorde?), maar het kan ook te maken hebben met iets wat jij onbewust qua lichaamshouding anders doet

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:17

Ik vraag t me af.. of paarden geen jaloezie kennen.
Ik bedenk me ineens wat. Zou mn Appaloosa dan niet achter mij aan komen, omdat zij respect heeft voor mijn andere paard en daar zelf niet bij in de buurt durfde te komen, maar toen ze zag dat t voor mij geen probleem was, zij meer respect voor mij kreeg en dat daardoor t werken at liberty een stuk makkelijker werd?
Zo dat logischer klinken?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:42

Ik vind het geen antromorfisme eigenlijk
Paarden kennen misschien geen jaloersheid zoals mensen dat kennen en omschrijven, met de diepte die mensen eraan geven. B.v. van "jij pakte dat en toen kreeg je alle aandacht en dat vind ik niet eerlijk en nu ben ik jaloers".

Maar als ik zie hoeveel moeite mijn ruin doet om "zijn" merrie bij andere ruinen vandaan te houden, en haar ronduit commandeert om ergens te gaan grazen en NERGENS anders welteverstaan, ze moet vlakbij hem in de buurt grazen en hij plaatst zichzelf tussen haar en de andere ruinen. Dan weet ik toch wel zeker dat paarden erg bezitterig kunnen zijn en besef hebben van " wat is mijn, wat is dijn". Wat in de harem hoort, hoort in geen enkele andere harem.

Het is dus volgens mij de vraag in hoeverre je paard jou als haremgenoot ziet, ben jij naar het idee van je paard lid van de kudde, of ben je meer nog steeds een mens en daarom GEEN lid van de kudde. Als hij/zij je als lid van de kudde ziet, dan komt daar ook kuddegedrag uit voort. En het gedrag wat jij omschrijft kan een paard volgens mij wel vertonen met een ander paard, dus waarom dan niet met jou? Het is een manier van jou letterlijk aandacht geven en daarmee wordt het een manier om aan te geven "zij hoort bij mij, jij niet, ik zou maar uit de buurt blijven".

en wijselijk deed jouw andere paard ook precies dat. Bij dit gedrag zou ik juist NIET verwachten dat hij mee gaat doen, ze geeft hem immers duidelijk te kennen dat dat juist niet de bedoeling is?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:48

ik ga mee met wat hannafrouk hierboven zegt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:43

Hannafrouk, je geeft inderdaad een logische verklaring. Eigenlijk precies zoals ik het eerder zag, maar raakte in twijfel door eerdere reacties. Dus toch een soort van jaloezie?

Het was ook niet de bedoeling van mijn appaloosa om hem mee te laten doen. IK had ergens gehoopt dat hij daardoor misschien zin zou krijgen om ook mee te doen, aangezien hij erg introvert is. Maar daar had hij gewoon geen behoefte aan. En dat respecteer ik ook.

Bedankt voor je reactie :)
En ook die van jou Rachel!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:55

Jaloerzie bij dieren zal niet het zelfde werken als bij mensen maar dieren kennen echt wel jaloerzie.
Bij paarden heb ik het nog niet vaak gezien, maar bij honden en katten zie je wel geregeld.
1 van mijn katten heeft het namelijk ook. Vooral naar 1 bepaalde poes.

Dus ja, ik denk dat het inderdaad iets van jaloersie is of van kijk mij, ik kan het allemaal heel goed.

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:39

Misschien is het nu wel heel dom wat ik ga zeggen, ik heb er namelijk nog niet heel erg veel verstand van maar de ruin beschermd zijn merrie natuurlijk omdat zijn bij zijn kudde hoort. Hij is dus de baas over haar, anders zou ze hem niet gehoorzamen. Maar als het paard van livetime dit zelfde gedrag doet betekend dat dat niet dat hij zichzelf als de leider ziet? Of staat hij wel lager in de rangorde, dat het in een kudde altijd zo is dat iedereen een 'binnendringer' weg jaagt in plaats van alleen de hengst/ruin?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 00:47

Echt sprake van een kudde is er bij ons op stal niet en in dit geval waren beide 'indringers' van elkaar. De merries en ruinen zijn van elkaar gescheiden. Mijn ruin (Dennis) die is graag op zichzelf en houdt niet van dartelende poownies om hem heen. Hij wil gewoon rust aan zn hoofd.
In de groep staat hij zeker niet hoog in rang, maar de groep weet wel dat ze hem een beetje met rust moeten laten.
Mijn appaloosa weet dat Dennis hoger in rang staat dan zij, maar zij weet ook dat IK hoger in rang sta dan Dennis.
Alleen vroeg ik mij af of ze door haar gedrag nou jaloezie probeerde op te wekken bij t Dennis of ineens heel veel respect voor me had gekregen, omdat Dennis mij wél in zijn buurt duld en zij dat zag.

Maar om nog even terug te komen op jouw verhaal.. Een kudde vindt een nieuw lid altijd spannend en zal alles uit de kast trekken om uit te vinden welke plaats hij/zij in de groep gaat krijgen. Dat is vaak met een dag of 2 wel duidelijk bepaald. Maar paarden kunnen natuurlijk ook groeien in rang.
Zo liet Dennis zich eerder altijd in elkaar meppen, maar nu bijt hij flink van zich af. Heeft ook te maken met stuk zelfvertrouwen wat hij de afgelopen tijd gekregen heeft.
Had ik, in plaats van Meagan, een sterk dominant dier bij Dennis in de bak gezet, dan had Dennis niet 2x hoeven nadenken om daar bij uit de buurt te blijven.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:17

het zou denk ook een deel bevestiging van jou rang kunnen zijn. ze weet tenslotte dat jij hoger in rang bent dan haar, ook dennis is hoger dan haar maar waar jij staat bij dennis was misschien nog niet duidelijk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:01

Nee dat klopt. Dat was ook inderdaad nog niet duidelijk, omdat Meagan en Dennis eigenlijk nooit bijelkaar in staan :)