longeren met slofteugel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

longeren met slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:37

ik longeer met een slofteugel. ik leg dan het midden op haar rug en haal de uiteinden door de ringetjes en dan via het bit vast aan de singel. nu ik er altijd een knoop in want anders loopt ze nooit nageefelijk ik doe het dan op mijn gevoel maar hoe strak moet dat nu eigenlijk?

aerdenhout1

Re: longeren met slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:40

Denk dat er genoeg hulpmiddelen in de handel zijn die vele malen beter zijn dan een slof teugel. Die hoort niet gebruikt te worden aan de longe.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:42

aerdenhout1 schreef:
Denk dat er genoeg hulpmiddelen in de handel zijn die vele malen beter zijn dan een slof teugel. Die hoort niet gebruikt te worden aan de longe.

okee raar. ik had een x een topic en daar stond dat je dat gewoon kon gebruiken...

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:42

ik gebruik ook slof of touwtjes je moet gewoon doen als jij denkt dat het goed is

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:46

x,,kelly,,x schreef:
aerdenhout1 schreef:

okee raar. ik had een x een topic en daar stond dat je dat gewoon kon gebruiken...

Je moet niet altijd luisteren naar internet ;)

Ik longeer gewoon met touwtjes, omdat ik een drammerig paard heb dat makkelijk door de hand heen loopt. Daartoe oefen ik aan de longe zodat het paard de hand ook gaat accepteren als het ware. Het werkt.
Bij andere paarden helpt het beter te longeren met twee lijnen, of gewone bijzetteugels (deze zijn licht elastisch waardoor het paard ook kan gaan hangen), weer een ander paard reageert beter op gogue.
Ik gebruik touwtjes omdat ik ze op alle manieren kan vastzetten en het scheelt heel wat geld.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:50

Ik longeer ook met slof, gaat helemaal super, geen klagen over.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:52

Ik longeer liever met dubbele lijnen dan met een 'vaste' bijzetteugel. Hoe je het paard instelt is afhankelijk van de africhting van het paard en het doel wat je wilt bereiken met longeren.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:53

Als je d'r fijn over de rug wilt laten lopen, dan zou ik een pessoa longeerteugel gebruiken. Bij mijn paard werkt dat heel erg goed! Ik zet haar dan in een lage lijn bij, met de touwtjes van de longeersingel naar het bit en dan tussen de voorbenen door naar de ringetjes van de longeersingel onder de buik.
Nooit te strak maar wel zo dat ze "erin" zakt, zeg maar.

Zo'n pessoa longeerteugel kost misschien 30 euro maar je hebt er veel profijt van, vind ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:53

Ach...ieder zijn ding inderdaad.
Alleen is de slof een behoorlijk strenge hulpteugel als je hem niet los kan laten vanuit je hand als het paard nageeft.
Ik ben trouwens ook geen voorstander van de o zo geweldige lammert haanstra touwtjes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:56

touwtjes vind ik even lastig als slof, ik werk liever met direct contact op het bit. Vooral als ze al graag in een houdinkje lopen nodigt een vast bijzetteugel hier toe uit zonder dat je het kan corrigeren.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:58

Is denk ik wel afhankelijk van welk houdinkje het paard graag heeft! Mijn paard loopt, niet bijgezet, het liefst met haar hoofd lekker hoog. Ze laat haar rug dan totaal niet los en de bewegingen zijn wat kort. Zet ik haar met de pessoa laag bij dan zakt ze mooi, laat d'r rug los en de bewegingen worden ruimer.

Gewone touwtjes heb ik ook wel gedaan maar ik denk dat als je een paard hebt dat niet fijn voorwaarts is te houden, erin kan gaan hangen.

Maar uiteindelijk ben ik het er wel mee eens: ook met longeren heeft ieder zijn ding!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:59

Marieke_K schreef:
touwtjes vind ik even lastig als slof, ik werk liever met direct contact op het bit. Vooral als ze al graag in een houdinkje lopen nodigt een vast bijzetteugel hier toe uit zonder dat je het kan corrigeren.

Touwtjes zijn wat dunner dan een slof, denk dat dat een heel stuk scheelt. Ik zou niet met een slof aan de longe kunnen werken.

Zelf doe ik de touwtjes over het hoofd en dan tussen de benen door. Paard moet de rug loslaten en wennen aan dat mijn hand ergens staat en het paard zich daar aan zal stoten, heeft voldoende kracht in de achterhand, dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
Denk ook dat je een per paard moet kijken wat je doet, dat is ten alle tijde belangrijk, training aanpassen op je paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:17

Als jou hand "ergens" staat, veert hij ( als het goed is tenminste) nog altijd mee in de beweging van het hoofd van het paard. Touwtjes of slof, voelen nooit of te never aan wanneer een paard los laat en je verliest dus eigenlijk altijd de "aanleunig" en ook de kunst om losser te laten en het paard meer neerwaarts te krijgen.
De kunst van de aanleuning is juist dat je wel contact houd, maar minder druk, het stukje elastiek dat wat losser word zeg maar.
Touwtjes of slof, duikt een paard al snel achter de "aanleuning"
Paard krijgt geen druk meer in de mond en "buigt" af.
Paard kruipt dus eigenlijk achter de teugelhulp.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:29

ik longeer ook met de slof werkt erg goed maar ik doe hem wel niet te vast! ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:35

Ik vind een slof met longeren prima werken. Ik doe hem dan tussen de voorbenen, door het bit en dan aan de zijkant van de singel vast. De ene keer wat hoger, andere keer wat lager. Kan hem wat losser laten, dan komt ie alleen in als ze heel hoog komt met haar hoofd. Andere keer doe ik hem iets strakker, maar nooit zo strak dat ze geen kant meer op kan.
De longeerlijn doe ik dan ook door de bitring en dan aan de zijkant van de singel vast. Nadeel is wel dat ze dan over de buitenschouder weglopen. Heb het nog niet geprobeerd met dubbele longe. Die van mij kan nog wel een heftig reageren en als ik dan met al de lijnen in de hand sta, lijkt me dat nog een beetje onhandig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:59

aerdenhout1 schreef:
Als jou hand "ergens" staat, veert hij ( als het goed is tenminste) nog altijd mee in de beweging van het hoofd van het paard. Touwtjes of slof, voelen nooit of te never aan wanneer een paard los laat en je verliest dus eigenlijk altijd de "aanleunig" en ook de kunst om losser te laten en het paard meer neerwaarts te krijgen.
De kunst van de aanleuning is juist dat je wel contact houd, maar minder druk, het stukje elastiek dat wat losser word zeg maar.
Touwtjes of slof, duikt een paard al snel achter de "aanleuning"
Paard krijgt geen druk meer in de mond en "buigt" af.
Paard kruipt dus eigenlijk achter de teugelhulp.

Klopt, mijn handen veren echter te veel, paard komt er dus te veel tegenin. Dat kan ik met mijn ervaring (of eigenlijk het gebrek aan) nog niet oplossen. Daarnaast is het een lastig paard, dus vandaar dat ik af en toe even longeer. Het heeft een goed effect op m'n rijden in ieder geval, of het lopen van het paard eigenlijk. Voordeel van de touwtjes is voor mij dus dat het paard er wat meer door komt, ook als ik er op zit. Ze kunnen er namelijk niet doorheen knallen.

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:41

Ik gebruik ook een slofteugel aan de longe en ben hier heel tevreden over.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:47

Ik ben tegen het gebruik van een slofteugel tijdens longeren.
Omdat hij hier niet voor bedoeld is.
Als je op een paard zit en je rijdt met slofteugel voel je aan hoe hij moet zitten, wanneer het paard fijn loopt, en wanneer je hem te strak houdt.
Je hand zou namelijk mee moeten gaan.
Aan de longé kan je je hand niet meegeven.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:38

femskie schreef:
Is denk ik wel afhankelijk van welk houdinkje het paard graag heeft! Mijn paard loopt, niet bijgezet, het liefst met haar hoofd lekker hoog. Ze laat haar rug dan totaal niet los en de bewegingen zijn wat kort. Zet ik haar met de pessoa laag bij dan zakt ze mooi, laat d'r rug los en de bewegingen worden ruimer.

Gewone touwtjes heb ik ook wel gedaan maar ik denk dat als je een paard hebt dat niet fijn voorwaarts is te houden, erin kan gaan hangen.

Maar uiteindelijk ben ik het er wel mee eens: ook met longeren heeft ieder zijn ding!

Dat klinkt als mijn paard, dat is een goede optie de pessoa heb ik zelf nog niet geprobeerd. Alleen touwtjes. Maar dat ga ik toch eens proberen. Heb ik zelf ook weer wat geleerd vandaag *D

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:54

@Pieternelm: leuk is dat he? Je leert overal weer wat van! Als je er nog vragen over hebt dan roep je maar hoor!