[AR] Bitloos geoefend met droog mennen!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Bitloos geoefend met droog mennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:17

Vandaag heb ik met de Ideal bitloze menneusriem wat stuur oefeningen gedaan in de bak
Schoftje omgedaan , hoofdstel, leidsels en gaan met die banaan.
Was ook voor het eerst met de zweep erbij, ook dit ging probleem los, Jap reageerde netjes om mijn aanwijzingen, beentje erbij of meer eronder, beetje meer naar links of rechts, meer heb ik nog niet gedaan .

Toen ik klaar was, dacht ik verhip foto's, vandaar dat de boel al los zit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gewoonlijk reageerde Jap er super op!
Ik heb hem nu ala cook gebruikt, met een dergelijk hoofdstel rij ik ohz ook en dat gaat prima!
Ik heb vandaag, 8jes, scherpe bochten en met zo min mogelijk druk netjes de hoek om geoefend.
Prima!!

Inmiddels heb ik ook een kar op de kop getikt, dus nog ff en...............

Heb er helemaal zijn in!!

Ow ff aanvulling, wat ik vervelend vond is dat de kaakkoorden over de keelriem zitten, niet dat ik merkte dat Jasper er last van had maar toch, lijkt mij wel wat ruis opleveren???
Kan die keelriem achterwege blijven? Denk zelf van wel?!?

JoyCiej007

Re: Bitloos geoefend met droog mennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:24

Veel verstand van de dhr. Cook neusriem heb ik niet, maar ik weet wel dat bij menhoofdstellen de keelriem er niet voor niets aan zit ;)
Een rijhoofdstel is een heel ander verhaal; ijslander hoofdstellen zijn standaard zonder keelriem, maar rijhoofdstellen zijn vele male lichter uitgevoerd dan een menhoofdstel.

De keelriem bij een menhoofdstel hoort ook altijd enkele gaatjes strakker te zitten dan een rijhoofdstel.
Dat is niet voor niets; een menhoofdstel is veel zwaarder uitgevoerd dan een rijhoofdstel.

Ik heb eigenlijk ook nooit gezien dat men reed met een menhoofdstel zonder keelriem.

Ik zou het dus nooit doen; vanwege de zwaarte willen menhoofdstellen nog wel eens van het hoofd af glijden, er zijn juist veel mensen die voor dat geval een extra verbinding maken tussen neusriem en keelriem of een vlechtje/touwtje meevlechten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:14

Vind het nogal een verschil hoor, in de bak oefenen met bitloos of met een kar erachter en naar buiten. Ook met onder het zadel rijden was ik altijd bang dat het toch als het er echt op aan zou komen niet goed zou gaan. En met mennen zit je toch ook meer langs de weg (tenminste ik spreek voor mezelf hoor), maar misschien is dat bij jou anders? Je begrijpt het, ik vind het een beetje gevaarlijk :?
Als ik het goed zie is het een crosslink? Ik vond die zelf met rijden nooit zo handig, kreeg het paard maar niet in de goede stelling. Ik snap niet goed wat je bedoelt met de vraag dat de kaakkoorden over de keelriem lopen, want ik zie het niet op de foto?
Misschien zie ik spoken hoor :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:30

Zou je niet eerst met dubbele leidsels (1 stel aan het bit 1 aan het bitloze deel) gaan rijden voor de kar? Volgens mij heb je niet zoveel in te brengen als hij wat te vlot wordt.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:06

Tja ik rij al meer dan 2 jaar bitloos, overal en nergens
Met mennen zal ik dit ook gaan doen, meest lekker door het bos maar ook stukjes langs de weg.

Jap reageert er super op, of ik nu een ala cook systeem pak een touwhalster, gewoon halster of een sidepull.
Ook reageert hij super op mijn stem, dus gevaarlijk??

Nee vind ik niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:38

Tsja, toch kun je alles wel bitloos doen en altijd hebben gedaan, maar mennen is heel wat anders, krijg het gevoel dat je daar nogal makkelijk over denkt.

Verder vroeg je naar reactie's op het feit dat de koorden volgens jou over de keelriem zitten en of je de keelriem weg kon laten, dat heb ik je gegeven: keelriem níet er af halen, maar daar reageer je verder niet op?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:15

Ja dat had ik gelezen, elders heb ik mijn vraag ook gesteld en daar wordt gezegt dat eht wel kan.

De koorden lopen van het kopstuk gekruisd onder de kin langs, die houden het hoofdstel dus ook iets op z'n plek, het zit als het ware klem, klem is overdreven maar je nsapt denk ik wle wat ik bedoel.

Gebeurt het echt zo snel dan dat je menhoofdstel eraf vliegt zonder keelriem??

Edit: ik ben mij bewust van het feit dat erop heel anders is als erachter, als je ohz bezig bent kun je heel veel met je zit, gewicht en benen.
Maar...ik ben er wel van onvertuigd dat het voor de kar ook bitloos kan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:27

Lady1969 schreef:
Ja dat had ik gelezen, elders heb ik mijn vraag ook gesteld en daar wordt gezegt dat eht wel kan.

De koorden lopen van het kopstuk gekruisd onder de kin langs, die houden het hoofdstel dus ook iets op z'n plek, het zit als het ware klem, klem is overdreven maar je nsapt denk ik wle wat ik bedoel.

Gebeurt het echt zo snel dan dat je menhoofdstel eraf vliegt zonder keelriem??

Edit: ik ben mij bewust van het feit dat erop heel anders is als erachter, als je ohz bezig bent kun je heel veel met je zit, gewicht en benen.
Maar...ik ben er wel van onvertuigd dat het voor de kar ook bitloos kan!

Dan zou een wat strakkere neusriem er ook voor moeten zorgen dat een hoofdstel niet afvliegt.... dat doet het dus niet...
En ja, een menhoofdstel vliegt er mét strakke keelriem soms al af, laatstaan zonder keelriem.
Weet de mogelijke gevolgen van het afvliegen van een menhoofdstel? Als je daar aan denkt wil je dat risico toch niet lopen? Bovendien kan ik me niet herinneren dat andere menners die met een dergelijk bitloos systeem rijden, ook geen keelriem gebruiken.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:21

Nou ja het was maar en gedachte die ik erover had omdat de kaakkoorden nu over de keelriem lopen vandaar dat ik het hier neer had gezet om de meningen erover te vragen.

10 weten immers meer dan 1

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:38

waarom doe je ze niet onder de keelriem?
ik vind zo'n cross-systeem eigenlijk sowieso 'ruis' geven. als je aan de linker leidsel 'trekt', trek je hem aan de rechter kant aan het kopstuk (als het goed is. ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt). niet zo logisch na mijn idee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:42

Persoonlijk rij ik wel bitloos, mennen doe ik met bit, maar ieder het zijne.

Waar ik met dit cross systeem mee zat met rijden, is dat het traag is, blijft hangen en dus niet heel direct communiceert.

Zelfs op de foto van het hoofd van je paard hier, waar er geen eens leidsels aanzitten (die ook nog wat wegen) lijkt het of de touwtjes niet geheel los zijn gegaan.

Dat was de reden waarom ik dit systeem met rijden zeer onpraktisch vond.

Hoe heb jij eigenlijk de touwtjes dan zitten langs je keelriem?
Je kan ze gewoon onder kopstuk doorsteken dan heb je absoluut geen last van keelriem.. zie foto..
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Sj0nK ... %20005.JPG

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:51

Hallo,

Ik begrijp wat je bedoelt met het koordje over de keelriem. Lijkt me inderdaad niet prettig en wat onduidelijk voor je paard. Hoe zit dat koordje verder eigenlijk vast? Loopt dat over het kopstuk door, zodat het uit 1 deel bestaat, of zijn het twee koordjes die met de uiteinden ergens aan het hoofdstel vast zitten? In het laatste geval zou je misschien kunnen kijken of je ze voor je keelriem vast kunt maken, en in het eerste geval zou het wellicht mogelijk zijn om de touwtjes gewoon onder de riem te doen in plaats van zoals nu over de keelriem.

Voor wat de keelriem an sich betreft ga ik mee met de rest: Hij zit er niet voor niets. Natuurlijk heb je (net als ik) het allerbraafste en fijnste paard ter wereld voor de kar, en gaat het altijd prima. Maar de keelriem voorkomt dat je paard zn hoofdstel af krijgt, en daarmee dus niet meer te controleren is. Onder de man (vrouw) kun je met je benen, zit en eventueel handen nog hulpen geven op de rug, flank en hals van het paard. Maar vanaf de wagen heb je niets meer behalve je stem en een gebed dat hij alsjeblieft alsjeblieft toch maar wil stoppen. Ik zou daarom niet eens na willen denken over het rijden zonder keelriem.

Ook het bitloos mennen is even iets om over na te denken. Mijn pony is keurig via NH-methodes opgevoed, ingereden en loopt bitloos keurig onder het zadel, aan de lange lijnen, over straat aan de lange lijnen, ja zelfs voor de sleep en (bij sneeuw) in de wei voor de slee. Maar niet meer voor mn wagentje. Want ALS hij gaat omdat hij ergens van schrikt ofzo, dan heb ik helemaal nulkommanulniks meer in te brengen.

Groetjes, Lacuna

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:51

@Sjolvir, zo zitten ze bij mijn rijhoofdstel idd ook.

@ Elien, DUHU dat ik daar niet ff zelf aan gedacht heb, whahahha stom zeg....

Ik vind het wel een fijn hoofdstel, je rijd het paard ermee op de neus maar ook geef je druk op het hoofd.
Werkt volgens het, 'wijken voor druk' idee.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:55

@Lacuna.
Het is 1 stuk, er zit een soort lusje bovenop het kopstuk wat aan de gesp voor de windvangers zit (zo heet die toch he, voordat ik wat stoms zeg)
Het is inderdaad wel verplaatsbaar allemaal.

Tja weet je, met bit remt Jasper niet lekker en blijft hij ook niet braaf stilstaan.
Ook heeft hij copd en als ik met bit rijdt hijgt hij nog meer en erger dan normaal.
Zonder bit remt hij prima, blijft keurig op mijn commando wachten en is zijn ademhaling ook stukken beter.
Teveel redenen dus om het zonder te doen.
Als ze gaan gaan ze toch wat je er ook om, in of tussen hebt hangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:05

Ik hoop dat je dan op zijn minst een geremde wagen hebt, want verder heb je heelweinig te vertellen..
Dit hoofdstel kent 3 drukpunten, neus achter de oren en de kaak, tja of dat nou zo paardvriendelijk is...

Als je dan persee bitloos wil rijden zorg dan dat je materiaal wat je erop legt en erachter hangt geheel up to date is en dus veilig..
Met een dresseerkar zit je al niet recht achter je paard maar schuin op 1 van de bankjes...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:38

Zie dus geen spoken :+
Weet je wat het is, als je op je paard zit heb je zoveel meer rechtstreekse communicatie. Je hele lijf, je denken, je houding, je eigen spanning, het is net alsof er een telepatisch lijntje zit als je erop zit. Dan is bitloos gewoon een logische stap. Dus ik begrijp het ook wel, dat je dan graag bitloos zou willen gaan mennen. Alleen...je hebt alleen maar je lijnen en je stem, en da's een stuk minder communicatie dan je hele lijf en gevoel. Dat idee dat de crosslink wat langzaam doorkomt heb ik dus ook, en vandaar dat die bij het stelling nemen soms ook tegen werkt.
Maar als ik zie dat de gemiddelde menner vaak met een liverpoolstangetje rijdt en de gemiddelde onder het zadel rijden met een lichte watertrens denk ik toch niet dat dat zomaar voor niets is. Als je een keer hebt gevoeld wat voor kracht een paard heeft aan de dubbele lijnen als hij er vandoor wil gaan (bitloos) dan weet je dat je hem simpelweg niet houdt als hij wil gaan gaat hij. En als je erop zit is dat toch anders. Ik ben het er niet mee eens hoor dat als ze gaan, ze gaan. Natuurlijk heb je wel eens een paar passen dat je denkt o jee, maar je krijgt ze wel weer terug en met een bit of een scherpere bitloze (als je dat toch wilt) heb je meer te vertellen.
Ik denk dat als ik je argumenten hoor waarom je bitloos wilt, het wellicht een idee is om met een scherpere vorm van bitloos te rijden, desnoods een extra lijntje op de neus of zoiets, die je in geval van nood kunt aantrekken.
Maar ik hoop dat we spoken blijven zien en ze niet bij je langskomen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 23:09

VHU
Ben het helemaal met je eens dat je erop zoveel meer hebt waarmee je ho kunt zeggen als dat je erachter zit.

Ik heb wel een menbitje voor Jap hoor een bokkebitje, maar ondanks dat het een dun iets gebogen bitje is loopt hij te kwijlen en toch erger te hijgen, jakkes
Ik vind het gewoon naar om aan de leidsels te zitten als hij dat ding in zijn mond heeft.
Ja ik weet het, het zit tussen mijn oren, maar echt ik voel me er niet lekker bij.
Hmm dat extra lijntje kan idd een oplossing zijn voor geval van 'nood'
Dat zou ik zo af kunnen stellen dat bij 'trekken' het ding ff meedoet.
Ik ga het ff uitdokteren.

Idd spoken doen ze maar fijn bij iemand anders hoor!!;)

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:30

Ik snap de redenen waarom je bitloos wilt rijden, maar voor de wagen is toch een heel ander verhaal. En het ligt echt aan de hand van de menner of het paard last heeft van zijn mond. Ik heb ook een heel gevoelige pony voor de wagen maar die rijd ik gewoon zonder problemen met een stand, je moet gewoon niet te hard inwerken. Maar het is wel zo veilig want als er wat gebeurd dan reageren ze wil super op een stang. Echt je wil niet weten wat er gebeurd als je met paard en wagen op hol slaat. Ik heb het een paar keer zien gebeuren. Je bent wel een bestuurder in het verkeer op de openbare weg. Als je op een paard zit rijd je toch vaak meer aan de kant en in de berm en zo. Sorry maar ik vind het onverantwoord als je met een paard gaat mennen zonder bit en dat je daar toch wel heel makkelijk over denkt om het wel zonder te doen. Wat denk je dat je je paard voor trauma bezorgd als je bitloos gaat mennen en hij slaat door iets op hol? Met een beetje pech krijg je hem nooit meer voor de wagen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:41

Tja Sas weet je er zijn al veel mensen die het onverantwoord vinden om ohz bitloos te rijden, ik weet onder de hand niet beter!
Ik denk persoonlijk dat als ze goed aan de kletter gaan en je zit ook nog te rukken en te trekken in die gevoelige mond, dat ze door die pijn nog meer kunnen flippen.

Gelukkig heb ik een paard wat, als hij echt heel erg schrikt, verstijfd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:41

Bitloos of met bit als ze gaan dan gaan ze echt!
Mij beide paarden zijn met bit aan de race gegaan en bij de en moest ik loslaten, er hing een liverpool in maar arme dier was zo in paniek dat ik niks te vertellen had(hing een sleep achter) en het kostte hem bijna zijn leven.

Mijn fjord is met kar en al aan de haal gegaan incl bokkebit en ik had heel hel weinig te zeggen, ps toen hij over het draad sprong kon ik hem 'omytrekken ' en stonden we stil.

Ik zie bij beide geen problemen in gebruik en bit moet gewoon goed passen en in een stille hand aanwezig zijn.
Bokkebitje past misschien niet goed, misschien heeft paard meer tongvrijheid nodig of een iets ander material/vorm. Tuurlijk kan het ook zijn dat er gewoon geen bit inpast.

Ik rijd(mennen dus) zelf gewoon met bit, he hierbij toch het gevoel iets meer te vertellen als er iets aan de hand is, je hebt wel 500kg voor je lopen en veratwoording voorjezelf en ook voor je medeweggebruikers.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:27

Cowgirl schreef:
Bitloos of met bit als ze gaan dan gaan ze echt!
Mij beide paarden zijn met bit aan de race gegaan en bij de en moest ik loslaten, er hing een liverpool in maar arme dier was zo in paniek dat ik niks te vertellen had(hing een sleep achter) en het kostte hem bijna zijn leven.

Mijn fjord is met kar en al aan de haal gegaan incl bokkebit en ik had heel hel weinig te zeggen, ps toen hij over het draad sprong kon ik hem 'omytrekken ' en stonden we stil.

Grappig, eerst schrijf je bovenstaande en vervolgens:
Citaat:
Ik rijd(mennen dus) zelf gewoon met bit, he hierbij toch het gevoel iets meer te vertellen als er iets aan de hand is, je hebt wel 500kg voor je lopen en veratwoording voorjezelf en ook voor je medeweggebruikers.

Dan krijg ik toch het idee dat je met bit ook niks te vertellen had op bovenstaande ogenblikken en dat dat meer veilige gevoel wat je erbij hebt tussen je oren zit.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:36

Hier het zelfde meegemaat ik rij bitloos zowel aangespannen als onder het zadel.
Ik heb een paardje die het gewent is om bitloos te rijden en ingespannen te lopen. Mijn
menhoofdstel is in stukken gevlogen en weg was mijn paard..
Hij ging door het lint (zowel letterlijk als figuurlijk) moest dit nu met bit gebeurd zijn ging het resultaat het zelfde zijn.

Nee, ik stap daarom niet af van het bitloos mennen, maar wel van dat type hoofdstel. Die touwtjes trekken op niets!
Wij zijn nu zelf een bitloos hoofdstel aan het ontwerpen die we graag zouden laten maken.eff off topic: Moest iemand tips hebben om het
zelfde systeem de cross rib, maar van heel degelijk materiaal te kunnen maken of hoe ik het best het laat stikken zijn alle tip's welkom!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:41

Is het geen idee om een lederen FRA hoofdstel , zoals waar ik mee ohz rij van oogkleppen te voorzien??

Zal ff foto zoeken.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:43

Afbeelding
Dit is ook een ala dr cook systeem wat werkt met druk op kaak, kopstuk en neus

Afbeelding

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:09

Zou ik persoonlijk niet doen! Een gewoon hoofdstel om onder het zadel te rijden is niet sterk genoeg ik noodsituaties. En eerlijkgezegd het Ideaal systeem is ook niet stevig. Als je te hard trekt in nood gaat het ofwel suk aan het leer (genaaid deel) ofwel stropt het jouw paard zijn hals dicht en dan gaat het paard nog meer paniekeren. Ik ben u al ruim een half jaar aan het uitvissen wat het veiligste is om mee bitloos te rijden. We zijn er bijna uit. het cross rib systeem blijft het zelfde, maar we hebben de 'opbouw' en veranderd en het verstevigd. Nu nog laten maken..

groetjes