draver gebruikt rug/achterhand niet (goed)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soy

draver gebruikt rug/achterhand niet (goed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 23:06

Mijn verzorgpony is een draver, merrie.
Ze heeft nooit op de baan gelopen (ik weet niet of jullie hier iets aan hebben)
Als ik met haar een volte rijd, en ik wil haar in de stelling laten lopen buigt ze alleen
haar nek. Ze kan haar rug/zij niet buigen ofzo. Ook als ik haar laat nageven,
buigt ze in een false knik en gebruikt ze haar rug ook niet. Terwijl dat wel beter is.
Weten jullie misschien nog trucjes, oefeningen of tips zodat ze dit wel of in ieder
geval beter gaat doen?

TY!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:07

Heb je haar al eens door een osteopaat laten nakijken? Het kan zijn dat ze een blokkade heeft en daarom niet fijn in kan buigen. Na een bahendeling kan dat soms een stuk makkelijker gaan. Heb je ook les?

Marrit13

Re: draver gebruikt rug/achterhand niet (goed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:15

Inderdaad eerst pijntjes/blokkades e.d. uitsluiten. Mijn Draver kon dit in het begin ook niet, was een jong groen paard. hij had alleen rechtuit rechtaan gelopen in het bos.

D.m.v. goed les, longeren met bijv. een pessoa, balkjes lopen, overgangen etc. Is dat later allemaal goed gekomen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:45

volg dit even...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:48

Dit komt me heeeeel erg bekend voor!
Ik heb een draver die maar kort op de baan heeft gelopen. Met het doorrijden merkte ik ook dat ze moeite had met inbuigen en zodra ik meer van haar vroeg ging ze protesteren.
Ik heb haar na laten kijken door een osteopaat en het bleek dat ze behoorlijk vast zat. Ze is toen 2 keer behandeld en daarna liep ze al een stuk beter. Ik heb haar nog een keer laten nakijken 4 maanden later en toen bleek dat ze weer aan een kant vast zat. Is weer behandeld en sinds toen loopt ze prima! Inbuigen is geen enkel probleem meer en ik krijg eigenlijk nergens meer protest van haar!

Mijn enige tip dus: vraag aan de eigenaar of je er een osteopaat bij mag halen

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:10

dit probleem heb ik ook met mijn paard..
maar de mijne heeft ook problemen met de galop..
is dit dan ook te verhelpen door middel van longeren met de pessoa?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:15

In dit geval zou ik ook een osteo of fysio langs laten komen. Die kan na een behandeling ook tips geven om mee verder te trainen.
Daarnaast zou ik gaan lessen en daarin met de juiste begeleiding het paard sterker maken.
Oftewel, investeren...

illie_1990 schreef:

Als je de pessoa goed gebruikt kan dit de rugspieren en achterhand sterker maken. Wanneer die sterker zijn zal het aanspringen en galoperen makkelijker zijn. Ik doe het liever zonder pessoa.
Maar, als het paard vast zit in zijn lichaam, kan je dit het beste en snelste verhelpen door een behandeling en daarna een juiste manier van trainen.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:16

Ik denk dat niet iets is wat te maken heeft met het feit dat je paard een draver is of dat ze wel of niet gekoerst heeft. Mijn draver heeft tot en met zijn 12e gekoerst en is sinds 2 jaar rijpaard. Sinds kort pakken wij de dressuur wat serieuzer op en ik merk echt dat hij nu zijn achterhand steeds beter begint te gebruiken en zijn rug loslaat en ook echt goed gebruikt. Toevallig stond er gisteren in de nieuwsbrief van Horses.nl een interessant stukje over. Hier is de link: http://www.horses.nl/dressuur/artikelen ... ber%202009

Mijn instructrice laat mij eerst mijn paard rechtstellen in stap, zodat hij allebei zijn achterbenen goed onder de massa probeert te plaatsen. Dan pas gaan wij werken aan de draf. Als hij op de rechte stukken netjes loopt, ga ik doorvragen en meer stelling vragen. Overigens oefen ik de lengtebuiging ook als ik er gewoon naast sta. Ik laat hem 'omkijken' door middel van een snoepje. Ja ja, meneer doet alles voor snoepjes. Ik merk dat hem dat steeds makkelijker af gaat.

Uiteraard heb ik dit allemaal pas gedaan nadat hij helemaal was nagekeken door een osteopaat, die wat kleinere blokkades heeft opgelost. Ik merk echt vooruitgang, maar de stapjes zijn klein...

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:48

Peetje schreef:
Ik denk dat niet iets is wat te maken heeft met het feit dat je paard een draver is of dat ze wel of niet gekoerst heeft. Mijn draver heeft tot en met zijn 12e gekoerst en is sinds 2 jaar rijpaard. Sinds kort pakken wij de dressuur wat serieuzer op en ik merk echt dat hij nu zijn achterhand steeds beter begint te gebruiken en zijn rug loslaat en ook echt goed gebruikt. Toevallig stond er gisteren in de nieuwsbrief van Horses.nl een interessant stukje over. Hier is de link: http://www.horses.nl/dressuur/artikelen ... ber%202009

Mijn instructrice laat mij eerst mijn paard rechtstellen in stap, zodat hij allebei zijn achterbenen goed onder de massa probeert te plaatsen. Dan pas gaan wij werken aan de draf. Als hij op de rechte stukken netjes loopt, ga ik doorvragen en meer stelling vragen. Overigens oefen ik de lengtebuiging ook als ik er gewoon naast sta. Ik laat hem 'omkijken' door middel van een snoepje. Ja ja, meneer doet alles voor snoepjes. Ik merk dat hem dat steeds makkelijker af gaat.

Uiteraard heb ik dit allemaal pas gedaan nadat hij helemaal was nagekeken door een osteopaat, die wat kleinere blokkades heeft opgelost. Ik merk echt vooruitgang, maar de stapjes zijn klein...

zijn idd tips waar ik wat mee kan idd..
mare een osteopaat wat doet die of kan die allemaal eigenlijk??

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:01

Als ik jou was zou ik eerst een osteopaat laten kijken naar haar rug, als er niets te vinden is zou ik inderdaad beginnen met oefeningen.
Veel overgangen rijden, voltes en gebroken lijnen. Veel voltes sluiten en openen.
Wat ook wil helpen is het bit instabiel maken waardoor ze geen steun meer kan zoeken op het bit en op haar voorhand gaat sukkelen.
Dit doe je door te spelen met het bit. Gaat haar linkerschouder naar voren, knijp dan in de linker teugel, gaat haar rechterschouder naar voren, knijp dan in de rechter teugel. Niet trekken natuurlijk.
Begin eerst in stap, als dat goed gaat kan je het oefenen in draf. Zo leert hij jou + zijn gewicht netjes te verdelen en zijn eigen evenwicht te zoeken.
Succes!

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:05

Redbull__ schreef:
Als ik jou was zou ik eerst een osteopaat laten kijken naar haar rug, als er niets te vinden is zou ik inderdaad beginnen met oefeningen.
Veel overgangen rijden, voltes en gebroken lijnen. Veel voltes sluiten en openen.
Wat ook wil helpen is het bit instabiel maken waardoor ze geen steun meer kan zoeken op het bit en op haar voorhand gaat sukkelen.
Dit doe je door te spelen met het bit. Gaat haar linkerschouder naar voren, knijp dan in de linker teugel, gaat haar rechterschouder naar voren, knijp dan in de rechter teugel. Niet trekken natuurlijk.
Begin eerst in stap, als dat goed gaat kan je het oefenen in draf. Zo leert hij jou + zijn gewicht netjes te verdelen en zijn eigen evenwicht te zoeken.
Succes!

thanks!

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:25

illie_1990 schreef:
Redbull__ schreef:
Succes!

thanks!

Ja idd bedankt :D

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:04

haha en ik wilde al precies hetzelfde zeggen, maar toen zag ik dat dat al was gezegd! maar zou ipv osteopaat , eerst een fysio laten komen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:06

illie_1990 schreef:

laat je paard dan eerst een xtje nakijken door een fysio!

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:29

play_coy schreef:
haha en ik wilde al precies hetzelfde zeggen, maar toen zag ik dat dat al was gezegd! maar zou ipv osteopaat , eerst een fysio laten komen.

waarom een fysio ipv een osteopaat?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:42

Vergeet niet dat een fysio of osteo je paard een heel eind op weg kan helpen, maar dat jij het echte werk moet leveren. Jij moet in de training je paard leren wennen aan de juiste rechte manier van lopen. Behandeling is goed, maar je hebt er niets aan als de training niet wordt aangepast.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:14

RianneH schreef:
Vergeet niet dat een fysio of osteo je paard een heel eind op weg kan helpen, maar dat jij het echte werk moet leveren. Jij moet in de training je paard leren wennen aan de juiste rechte manier van lopen. Behandeling is goed, maar je hebt er niets aan als de training niet wordt aangepast.

in wat voor opzichte zou ik dan allemaal rekening moeten houden met het aanpassen van de training?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:34

Tja, dat is lastig als ik je paard niet gezien heb. Meestal kan een fysio je wel wijzen op de punten die je moet verbeteren.
Houdt je paard zijn rug bijv. erg vast, dan kan je de fysio hem los laten masseren. Ga je erna weer aan het werk, moet je zorgen dat de rug goed gebruikt wordt en jij niet bijv. iedere drafpas in het zadel klapt.
Het gaat wat dieper dan zoals hierboven, maar dan heb je een beetje een idee.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:17

Misschien is les nemen ook een goed plan? Het heeft mij heel erg geholpen in ieder geval! :-)