Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
illie_1990 schreef:dit probleem heb ik ook met mijn paard..
maar de mijne heeft ook problemen met de galop..
is dit dan ook te verhelpen door middel van longeren met de pessoa?
Peetje schreef:Ik denk dat niet iets is wat te maken heeft met het feit dat je paard een draver is of dat ze wel of niet gekoerst heeft. Mijn draver heeft tot en met zijn 12e gekoerst en is sinds 2 jaar rijpaard. Sinds kort pakken wij de dressuur wat serieuzer op en ik merk echt dat hij nu zijn achterhand steeds beter begint te gebruiken en zijn rug loslaat en ook echt goed gebruikt. Toevallig stond er gisteren in de nieuwsbrief van Horses.nl een interessant stukje over. Hier is de link: http://www.horses.nl/dressuur/artikelen ... ber%202009
Mijn instructrice laat mij eerst mijn paard rechtstellen in stap, zodat hij allebei zijn achterbenen goed onder de massa probeert te plaatsen. Dan pas gaan wij werken aan de draf. Als hij op de rechte stukken netjes loopt, ga ik doorvragen en meer stelling vragen. Overigens oefen ik de lengtebuiging ook als ik er gewoon naast sta. Ik laat hem 'omkijken' door middel van een snoepje. Ja ja, meneer doet alles voor snoepjes. Ik merk dat hem dat steeds makkelijker af gaat.
Uiteraard heb ik dit allemaal pas gedaan nadat hij helemaal was nagekeken door een osteopaat, die wat kleinere blokkades heeft opgelost. Ik merk echt vooruitgang, maar de stapjes zijn klein...
Redbull__ schreef:Als ik jou was zou ik eerst een osteopaat laten kijken naar haar rug, als er niets te vinden is zou ik inderdaad beginnen met oefeningen.
Veel overgangen rijden, voltes en gebroken lijnen. Veel voltes sluiten en openen.
Wat ook wil helpen is het bit instabiel maken waardoor ze geen steun meer kan zoeken op het bit en op haar voorhand gaat sukkelen.
Dit doe je door te spelen met het bit. Gaat haar linkerschouder naar voren, knijp dan in de linker teugel, gaat haar rechterschouder naar voren, knijp dan in de rechter teugel. Niet trekken natuurlijk.
Begin eerst in stap, als dat goed gaat kan je het oefenen in draf. Zo leert hij jou + zijn gewicht netjes te verdelen en zijn eigen evenwicht te zoeken.
Succes!
illie_1990 schreef:Redbull__ schreef:Als ik jou was zou ik eerst een osteopaat laten kijken naar haar rug, als er niets te vinden is zou ik inderdaad beginnen met oefeningen.
Veel overgangen rijden, voltes en gebroken lijnen. Veel voltes sluiten en openen.
Wat ook wil helpen is het bit instabiel maken waardoor ze geen steun meer kan zoeken op het bit en op haar voorhand gaat sukkelen.
Dit doe je door te spelen met het bit. Gaat haar linkerschouder naar voren, knijp dan in de linker teugel, gaat haar rechterschouder naar voren, knijp dan in de rechter teugel. Niet trekken natuurlijk.
Begin eerst in stap, als dat goed gaat kan je het oefenen in draf. Zo leert hij jou + zijn gewicht netjes te verdelen en zijn eigen evenwicht te zoeken.
Succes!
thanks!
RianneH schreef:Vergeet niet dat een fysio of osteo je paard een heel eind op weg kan helpen, maar dat jij het echte werk moet leveren. Jij moet in de training je paard leren wennen aan de juiste rechte manier van lopen. Behandeling is goed, maar je hebt er niets aan als de training niet wordt aangepast.