Moeite met halthouden tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Moeite met halthouden tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:00

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard moeite met halthouden tijdens het longeren.
Ik wil graag tips om dit makkelijker aan te leren.

Ze is inmiddels 6 en heeft er altijd moeite mee gehad. Ze kent het comando halt en ze doet het wel, maar nooit gelijk. Ik moet erbij zeggen dat halthouden zowiezo geen hobby van haar is, onder het zadel heeft ze er ook een handje van om door te drammen.
Soms staat ze in 1x stil, soms duurt het een paar passen en soms doet ze het gewoon niet. Ze kent het commando halt en vaak doe ik dan een stapje naar voren, zodat ik voor de schouder kom. Op dit laatste reageert ze soms heel goed en soms absoluut niet. Als ze uiteindelijk dus niet stopt trek ik aan de longeerlijn (ophoudingen)die is vast erg boktgevoelig :o , maar eigenlijk vind ik dat niet de manier, want soms blijf ik trekken (om maar in deze termen te blijven). Ik zou dit natuurlijk graag anders zien.

Dus graag tips om dit goed aan te leren.

Sita_

Re: Moeite met halthouden tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:44

Wat bij Shania goed werkte is dat ik 'ho' aangeleerd heb tijdens het grondwerken..

Dus gewoon er naast aan het halster, volgen en ho.. Stopte ze niet gelijk dan een paar passen naar achter en weer opnieuw beginnen.. Wanneer ze het goed doen ook goed belonen..

Echt goed en consequent bij je commando blijven..
Bij Shaan zit HO er zo goed ingeprogrammeerd dat als ik aan het rijden ben en iemand zegt HO dat ze ook stopt.. :+ Inmiddels is dit niet meer zo erg, maar vooral tijdens het inrijden had ze daar erg last van..

Wanneer ze dus echt het Ho-commando door gaan krijgen adh gaan ze zowel ohz als aan de longe heel fijn er op reageren.. :)

Succes!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:33

Ik gebruik in principe altijd hetzelfde comando, halt. Zowel aan de hand als onder het zadel als tijdens het longeren. Ho is meer het commando voor langzamer. Maar ik ga zeker ook eens gewoon aan de hand oefenen, misschien dat dit helpt.

In ieder geval bedankt voor je reactie Siet.

Zul je zien dat ze het gisteren ineens juist weer heel netjes deed.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:59

Heeft verder echt niemand tips voor mij???

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:59

Mijn verzorgfries kan ook redelijk drammerig zijn, ook tijdens het longeren begrijpt hij me ineens niet meer als ik HALT zeg...... :+ .
Ik ben inderdaad met hem gaan oefenen aan de hand tijdens het wandelen bijvoorbeeld en dat heeft het al wel verbeterd. Maar tijdens het longeren doe ik het wel eens als volgt: Ik geef het commando HALT en als hij dan niet reageert zeg ik het nog een keer. Als hij dan vervolgens weer niet reageerd dan stap ik snel richting zijn hoofd en steek mijn linkerarm in de lucht. Hierdoor staat hij vaak ineens stil, alsof hij me dan pas begrijpt. Als ik dan verder longeer dan gaat het vaak erg goed.
Maar echt, blijven oefenen!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:14

Ok, bedankt voor de tips. Ga er mee aan de slag.