Ik wordt ook wel eens natural genoemd, maar zelf plaats ik mijzelf (en anderen) niet graag in hokjes
Mijn paard loopt inderdaad lekker dag en nacht buiten in zijn paddock met schuilstal en loopt zonder ijzers en leeft op 95% ruwvoer.. Maar of dat nu zo "die-hard natural" is?? Is toch al lang bewezen dat (recreatief gereden) paarden op die manier het beste functioneren, en ik ken ook zat dressuurruiters die de paarden zo hebben staan
Ik rijd trouwens gewoon met bit (zo'n grote ook nog

) maar zonder boom, niet omdat ik tegen boomzadels ben (merendeel van de 'naturals' rijdt gewoon met boom hoor), maar omdat een barefoot gewoon t beste ligt op mijn ronde tink
Maargoed, ik heb dus inderdaad nog meer dieren. We hebben een kat, die mag altijd naar buiten, maar sinds we verhuisd zijn (en hij dus zijn territorium kwijt is) blijft hij eigenlijk liever binnen. Soms scharrelt hij even wat buiten, beetje naar de vogeltjes toe sluipen, en schiet meteen weer naar binnen als hij iets engs hoort. Nou ja, prima, want katachtigen zijn dieren die 20 uur per dag slapen, en als hij niet slaapt dan zit hij voor de raam (lekker veilig) naar de mensen en katten buiten te kijken of jaagt ie op zijn speelgoed en rent wat door het huis. Hij krijgt gewoon harde brokjes, maar wel van een goed merk. Het gaat mij erom dat dieren gewoon een goed leven hebben, gelukkig zijn, en zo weinig mogelijk lichamelijke klachten krijgen. Dat doe je door goede voeding te geven en bij een paard hoort daar veel beweging, sociaal contact en grazen bij, bij een kat hoort daar veel rust en veel spelen/jagen erbij.
Verder heb ik twee konijnen (lekker met z'n tweeën, konijnen hebben gezelschap nodig), krijgen een piepklein bakje voer per dag en verder onbeperkt hooi, af en toe een beetje groente of fruit, en veel bewegingsruimte (grote ren van 2 bij 3 meter met een dubbeldekker-nachthok er aan vast). Net als m'n paard eigenlijk
En ik heb voor kerst een aquarium gekocht, groot ding van 50 liter, en daar komen 6 kleine goudvisjes/sluierstaarten in te zitten, die hebben dus ook lekker de ruimte
Natural of niet.. Ik hou van dieren, beste gezelschap wat je kan hebben

Maar ze moeten zich goed voelen, veel ruimte hebben, en de kans hebben om zich zo natuurlijk mogelijk te gedragen, dan pas voelt een dier zich op zijn best.