[AR] welk tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSannn

welk tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:55

Hoi, ik heb een 3,5 jarige haarlem(kwpn) merrie waar vanaf moeders kant holsteiner bloed inzit. Aangezien ze een vrij stevige dame is met een aardige borst zou de mogelijkheid tot mennen heel goed kunnen.
Sinds een weekje heeft ze een te gek nieuw maatje gevonden waar ze het zo goed mee kan vinden dat ze zich volledig aanpast op wat dat andere paard doet(4,5)Nu is het andere paard een echte tuiger die tot nu toe alleen nog dressuurmatig gereden is. Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. Nu was mijn vraag, aangezien ze niet zoveel verschillen kwa hoogte. Wat voor tuig is geschikt, mijn moeder heeft liever niet een tuig waar er een stang in de mond hangt want ik wil haar ook nog gaan gebruiken voor springwedstrijden en dan wil ik niet dat ze een harde mond heeft. Bestaat er ook een tuig waarbij het paard het karretje door middel van zijn borst naar voren moet duwen? dat ze niet moeten trekken via de mond? of hebben jullie andere geschikte opties, want heb niet zoveel verstand hiervan

Alvast bedankt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:01

xSannn schreef:
Hoi, ik heb een 3,5 jarige haarlem(kwpn) merrie waar vanaf moeders kant holsteiner bloed inzit. Aangezien ze een vrij stevige dame is met een aardige borst zou de mogelijkheid tot mennen heel goed kunnen.
Sinds een weekje heeft ze een te gek nieuw maatje gevonden waar ze het zo goed mee kan vinden dat ze zich volledig aanpast op wat dat andere paard doet(4,5)Nu is het andere paard een echte tuiger die tot nu toe alleen nog dressuurmatig gereden is. Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. Nu was mijn vraag, aangezien ze niet zoveel verschillen kwa hoogte. Wat voor tuig is geschikt, mijn moeder heeft liever niet een tuig waar er een stang in de mond hangt want ik wil haar ook nog gaan gebruiken voor springwedstrijden en dan wil ik niet dat ze een harde mond heeft. Bestaat er ook een tuig waarbij het paard het karretje door middel van zijn borst naar voren moet duwen? dat ze niet moeten trekken via de mond? of hebben jullie andere geschikte opties, want heb niet zoveel verstand hiervan

Alvast bedankt

Oké...... gezien je beginpost weet je qua mennen dus eigenlijk 0,0 denk ik? Een paard trekt namelijk nóoit een kar via de mond, weet mij god niet waar je dat vandaan hebt maar denk dat je nog wel het 1 en ander dan te leren hebt ;)
En ja, er bestaan zelfs tuigen waarmee het paard de wagen via de borst trekt, sterker nog, dat is vrijwel altijd zo.

Een tuig zonder stang........ tsja, je koopt een tuig en je koopt een bit. Dus welk tuig je koopt maakt niets uit voor het bit. Dat een paard hard in de mond wordt door het gebruik van een stang is klinklare onzin, als jij normaal met een stang omgaat, wordt het paard echt niet harder in de mond.
De hardheid in de mond heb je als menner helemaal zelf in de hand.

Conclusie; ik zou me eerst eens goed gaan verdiepen in het mennen, voor je vanalles qua tuig gaat aanschaffen, want wie denkt dat een paard met via de mond een wagen trekt, heeft in mijn ogen nog een hóooop te leren.

Er zijn vele topics op AR te vinden met dergelijke informatie; je zou eens in de FAQ kunnen kijken, de wiki, en de zoekfunctie gebruiken.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:05

JoyCiej007 schreef:
xSannn schreef:

Alvast bedankt

Oké...... gezien je beginpost weet je qua mennen dus eigenlijk 0,0 denk ik? Een paard trekt namelijk nóoit een kar via de mond, weet mij god niet waar je dat vandaan hebt maar denk dat je nog wel het 1 en ander dan te leren hebt ;)
En ja, er bestaan zelfs tuigen waarmee het paard de wagen via de borst trekt, sterker nog, dat is vrijwel altijd zo.

Een tuig zonder stang........ tsja, je koopt een tuig en je koopt een bit. Dus welk tuig je koopt maakt niets uit voor het bit. Dat een paard hard in de mond wordt door het gebruik van een stang is klinklare onzin, als jij normaal met een stang omgaat, wordt het paard echt niet harder in de mond.
De hardheid in de mond heb je als menner helemaal zelf in de hand.

Conclusie; ik zou me eerst eens goed gaan verdiepen in het mennen, voor je vanalles qua tuig gaat aanschaffen, want wie denkt dat een paard met via de mond een wagen trekt, heeft in mijn ogen nog een hóooop te leren.

Er zijn vele topics op AR te vinden met dergelijke informatie; je zou eens in de FAQ kunnen kijken, de wiki, en de zoekfunctie gebruiken.

Mee eens. Paard wordt hard in de mond door de handen van de menner als deze er niet mee om kan gaan. Info zoeken vind ik ook een hele goeie om mee te beginnen, of zoek iemand waar je een keer bij mee mag rijden

JoyCiej007

Re: welk tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:08

En daarbij genomen snap ik uit de beginpost dat je dus graag wilt mennen met beide paarden? Direct in 2span of dat niet?

Voordat je uberhaupt een tuig koopt, ga inderdaad eerst eens mee bij een ervaren menner op de wagen, kijk of het wat voor jou en je moeder is. Ga dan een mencursus volgen en haal je koetsiersbewijs.
Ga dán, met 'alle' kennis die je dan hebt, eens rustig beslissen of het mennen wat voor jullie en jullie paarden is. Dan kun je op zoek gaan naar een degelijk goed tuig en een mooie wagen.

Tuig kopen, op 't paard gooien en rijden maar; zo simpel is het helaas niet. Je zal het eerst zelf moeten leren dmv. een cursus en daarna zal je paard waarschijnlijk nog beleerd moeten worden door iemand die daar voldoende ervaring in heeft, daar gaat wel wat tijd over heen ;)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:10

Als jij wil gaan mennen en je weet nog niet eens waar een paard de kar mee voort trekt, dan is mijn advies: ga eerst eens een mendiploma halen of een tijd bij iemand in de leers die wel verstand van zaken heeft.

xSannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:52

JoyCiej007 schreef:
En daarbij genomen snap ik uit de beginpost dat je dus graag wilt mennen met beide paarden? Direct in 2span of dat niet?

Voordat je uberhaupt een tuig koopt, ga inderdaad eerst eens mee bij een ervaren menner op de wagen, kijk of het wat voor jou en je moeder is. Ga dan een mencursus volgen en haal je koetsiersbewijs.
Ga dán, met 'alle' kennis die je dan hebt, eens rustig beslissen of het mennen wat voor jullie en jullie paarden is. Dan kun je op zoek gaan naar een degelijk goed tuig en een mooie wagen.

Tuig kopen, op 't paard gooien en rijden maar; zo simpel is het helaas niet. Je zal het eerst zelf moeten leren dmv. een cursus en daarna zal je paard waarschijnlijk nog beleerd moeten worden door iemand die daar voldoende ervaring in heeft, daar gaat wel wat tijd over heen ;)

eigenlyk wil ik er eerst achter komen of mijn paard wel geschikt is, aangezien we al weten dat de andere al geschikt is, mijn moeder heeft al eens een mencursus gevolgd maar heeft geen koetsierbewijs
ik ken helaas geen menners.

Zou iemand weten of mijn paard er geschikt voor zou zijn, ik wil het namelijk doen voor de hobby niet voor de sport ofzo
of zou ik gewoon eens aan iemand met een kar vragen of ze er eens tussen mag staan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:16

Ik weet echt niet wat jij je allemaal in je hoofd haalt, maar 'zomaar' even je paard tussen andermans paarden voor de wagen mikken, dat kan maar zo niet.....

Of een paard geschikt is voor het mennen of niet, zal alleen een ervaren en kundig menner kunnen beoordelen die het paard dus ook heeft meegemaakt....

Dat je geen menners kent wil niet zeggen dat het onmogelijk is; vraag eens rond bij jou in de buurt, bel de plaatselijke menvereniging eens op of plaats een advertentie.

Ga vooral niet zelf lopen aanprutsen want ik denk dat dat, helemaal in jou geval, totaal niet verstandig is.
Edit; daarbij is het niet meer dan een normale volgorde dat je eerst zelf na gaat door te doen, of het mennen wat voor je zelf is. Dán ga je pas kijken of het wat voor je paard is.
Als jou moeder ooit eens een mencursus heeft gedaan, hoe kom jij of komen jullie dan op het idee dat het paard een wagen trekt met zijn mond.....?
Ik zou dan allebei eerst maar eens het KB gaan halen, want mennen is véel meer dan een paard voor een wagen knuppen en leidsels in de handjes vast houden....

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:29

weer een voorbeeld van mensen met paarden. Jeetje echt onvoorstelbaar dit denk niveau

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Toch altijd goed tegen een slecht humeur een avondje rondneuzelen op bokt. :D :D
Wat je allemaal voorbij ziet komen en dan denken liever hier dan onderweg......
Hebben jullie nooit neiging te vragen waar en wanneer ze gaan rijden zodat wij dan binnen blijven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

patrick76 schreef:
weer een voorbeeld van mensen met paarden. Jeetje echt onvoorstelbaar dit denk niveau

Ik denk het, jij zegt het.... :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:34

Echwel schreef:
Toch altijd goed tegen een slecht humeur een avondje rondneuzelen op bokt. :D :D
Wat je allemaal voorbij ziet komen en dan denken liever hier dan onderweg......
Hebben jullie nooit neiging te vragen waar en wanneer ze gaan rijden zodat wij dan binnen blijven

:') _O-

Even serieus; ja echt die neiging kan ik maar moeilijk onderdrukken soms.... je zou dat maar op de weg aantreffen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:35

_O- *raapt zichzelf weer bij elkaar*

waar ga jij aan beoordelen of je paard geschikt is, als je niet over de kennis beschikt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:36

xElienx schreef:
_O- *raapt zichzelf weer bij elkaar*

waar ga jij aan beoordelen of je paard geschikt is, als je niet over de kennis beschikt?

Hej, da's een slimme :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:36

Jep rammelkarren, onopgevoede paarden en mensen die niet beter weten domineren tegenwoordig de weg..
En dan heel boos een topic openen omdat jij passeer en zij hun paard niet kunnen houden..

Oeeee effe mijn frustraties kwijt..

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:37

Ik heb denk ik een goede tip voor je.

Als je zo graag je paard voor de kar wil hebben, breng het weg naar een prof.
Niet om banketstaaf te doen maar als je denkt dat je paard de kar met zijn mond moet trekken lijkt dat mij echt een beter idee.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:38

Lady1969 schreef:

Niet om banketstaaf te doen maar als je denkt dat je paard de kar met zijn mond moet trekken lijkt dat mij echt een beter idee.....

Is dat niet zo dan :D :D

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:40

Echwel schreef:
Lady1969 schreef:

Is dat niet zo dan :D :D

Miss. geen gek idee, proberen waard toch ;) ?

Nee maar ff serieus, wat ik al zei, lekker weg brengen dat paard, als je er zo weinig vanaf weet, verdiep je er eerst ff in, heb ik ook gedaan!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:43

Lady1969 schreef:

*in shock* dat meen je niet?! ik dacht dat het zo hoorde :oo

ik moest lachen om deze reactie:
xSannn schreef:
......Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. ....

:')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:48

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:49

Citaat:
paarden achter de wagen spannen
d.w.z. de zaak verkeerd aanpakken;

:+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:52

Je zou je paard eens naar Bob van Asselt (mencentrum Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek) kunnen brengen. Hij kan snel genoeg beoordelen of je paard geschikt zou zijn voor het aangespannen werk als hij er even mee aan het werk gegaan is. Maar houd er rekening mee dat zelfs als je paard geschikt blijkt te zijn, hij daar toch echt minimaal 1 maand in training zal moeten. Een paard beleer je namelijk niet in 1 dag.

Daarnaast vraag ik me af of - gezien je minieme kennis van het aangespannen rijden - het wel verstandig is om te gaan mennen met een niet of nauwelijks beleerd paard. Je kan beter beginnen met een paard dat al enkele jaren voor de wagen loopt; een paard dat jou wat kan leren dus, aangezien jij jouw paard nog niets kunt leren.

Wat betreft het bit: van je veronderstelling dat het paard de wagen aan het bit voorttrekt schrok ik ook wel even, dat is dus absoluut niet zo! En wat betreft het gebruik van een stang: ik rijd mijn paarden zowel aangespannen (met stang, op 1 na) als onder het zadel (met zacht trnsje) en dit levert geen enkel probleem op. Een bit is zo scherp als de hand van de menner sterk is, dus zolang je niet gaat rukken en plukken aan een dergelijk bit is er niets aan de hand.

Tot slot zul je - voordat je met je paard gaat mennen - toch echt minimaal je koetsiersbewijs moeten halen. Zonder deze basiskennis is het echt niet verantwoord om er aan te beginnen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:54

ooh jeetje is dit echt serieus :+ :+
jij denkt dat een paard met zijn mond de kar trekt :(:)
en je denkt je paard zo even bij iemand voor het karretje te spannen om effe te kijken of het lukt :=
ik denk dat het verstandig is eerst eens op menles te gaan en daar iets meer te leren en dan een ervaren menner jou paard te beleren
en jou daarna te ondersteunen met het rijden met je eigen paard
want dit gaat echt niet goedkomen een paard zet je niet even voor een kar om te kijken of hij er geschikt voor is
gaat wel iets meer aan vooraf door een ervaren menner
en je paard word niet hard in zijn mond door een stang ligt toch echt aan de menner je kan een paard zo hard maken in zijn mond door je eigen rijstijl
ik kan die van mij op mijn pinken rijden zowel met de kar met liverpool (stang) en onder het zadel met trensje ook
niks hard in zijn mond dan ben je echt niet goed bezig als hij een bek van beton krijgt :Y)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:15

JoyCiej007 schreef:
Ik weet echt niet wat jij je allemaal in je hoofd haalt, maar 'zomaar' even je paard tussen andermans paarden voor de wagen mikken, dat kan maar zo niet.....

Of een paard geschikt is voor het mennen of niet, zal alleen een ervaren en kundig menner kunnen beoordelen die het paard dus ook heeft meegemaakt....

Dat je geen menners kent wil niet zeggen dat het onmogelijk is; vraag eens rond bij jou in de buurt, bel de plaatselijke menvereniging eens op of plaats een advertentie.

Ga vooral niet zelf lopen aanprutsen want ik denk dat dat, helemaal in jou geval, totaal niet verstandig is.
Edit; daarbij is het niet meer dan een normale volgorde dat je eerst zelf na gaat door te doen, of het mennen wat voor je zelf is. Dán ga je pas kijken of het wat voor je paard is.
Als jou moeder ooit eens een mencursus heeft gedaan, hoe kom jij of komen jullie dan op het idee dat het paard een wagen trekt met zijn mond.....?
Ik zou dan allebei eerst maar eens het KB gaan halen, want mennen is véel meer dan een paard voor een wagen knuppen en leidsels in de handjes vast houden....

Mag ik opmerken dat ik de toon wel wat onvriendelijk vind hier?
Er lopen vele aanspanningen rond die feitelijk bijna geen strengen meer nodig hebben (ook die van jou wel eens meen ik me te herinneren).
Natuurlijk moet TS zich nog veel meer verdiepen in het mennen maar met een dergelijke reactie wordt de eerste aanzet al snel de grond in geboord.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:39

Er blijft een slotje op dit topic wegens het aanmaken onder een schaduwaccount.

Moderatoropmerking:
Tevens willen we benadrukken dat het niet de bedoeling is dat er door andere gebruikers op deze manier gereageerd wordt. Hiermee worden de flauwe reacties bedoeld die er gegeven zijn.
Als er iets opmerkelijks is willen we vragen dit door middel van TEM te melden.