[AR] Beleren voor de kar; hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Beleren voor de kar; hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:13

Alhoewel het waarschijnlijk een tien-jaren plan wordt, zou ik het toch leuk vinden om Ruby voor de kar te zetten.
Maar laat het nou net zijn dat ik totaal geen ervaring met aangespannen rijden heb, vandaar dit 'oriëntatietopic'.

Het gaat om een shetlander, zover mij bekend is nog nooit voor de kar gestaan.
Koel in zn hoofd, bomproof kan je het ook wel noemen.

Ik heb verder ook totaal geen verstand van wagens.
Het is me wel opgevallen dat je bij een shetlander vaak een sulky tegen komt, maar wat zijn daar nou de voor en nadelen van, en is dit de beste keus?
En wat natuurlijk ook heel belangrijk is; hoe pak ik het beleren aan?

Dit is uiteraard niet iets wat ik 'zomaar eventjes' ga/wil doen, ik begrijp zeker dat dit goed moet gebeuren en dat Ruby er ook open voor moet staan, want als hij er niks aan vind ga ik het hem ook niet opdringen. ;)
Zoals ik al zei is dit een tien-jaren plan, toch vind ik het wel fijn om me al even te oriënteren op het gebied, aangezien ik er niks van af weet. ;)

Alvast bedankt!

gr. Astrid :)

lienepien610

Re: Beleren voor de kar; hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:06

Allereerst, leuk dat je wil gaan mennen!

Echter zijn hier al vele topics over geopend, kijk eens bij de zoekfunctie, de wiki en lees diverse boeken.
Het koetsiersbewijs leert je de basis van het mennen, maar het is dan bij lange na nog niet verstandig om een pony te beleren, ook al is het 'maar' een shetlander. Ga hiervoor naar een deskundig persoon.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:13

Allereerst zou ik als ik jou was eerst zelf gaan leren mennen en dan door een ervaren iemand je pony laten beleren.
Dit heb ik ook gedaan en het is mij goed bevallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:31

Ik heb mijn shet net beleerd/zijn bezig met beleren. Ik heb eerst veel gelongeerd, ze is al wat ouder dus de stem en teugelhulpen zaten er al in. Daarna heb ik hulp gezocht en zijn we eerst met de dubbele longe begonnen. Daarna stukken erachter lopen. Toen dat er goed in zat zijn we begonnen met het tuig op doen met longeren. Daarna stuurde ik haar rond en ging de begeleider aan de strengen hangen en ermee wiebelen. Dat vond ze ook prima en daarna hebben we de vierwieler erachter gehangen. Ik wil je aanraden om goede hulp te zoeken. Zo iemand kan toch beter inspringen mocht er iets niet helemaal goed gaan.

Ik had eerst ook een sulky. Voordeel is dat hij lekker licht is, makkelijk te vervoeren is en niet veel ruimte inneemt. Nadeel vond ik wel om hem in balans te krijgen. Verder vond ik het erg wiebelen in draf. Ik ben dus erg blij met mijn recreatiewagentje.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:35