grondwerken met een shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

grondwerken met een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:48

Hallo,
Ik wil graag wat gaan grondwerken met mijn verzorgpony.
Dus ik ging wat informatie opzoeken over leuke oefeningen, en kwam er achter dat ook dit een vorm van Natural Horsemanship.
Maar mijn verzorgpony is dus een Shetlander.
Ik weet dat Grondwerken geen vervanging is voor het rijden.
Dus heeft het buiten versterking voor de band dan nog wel voordelen??

En ik kan alleen maar op zaterdag/zondag heen. Dus kan het dadn nog wel aangeleert word? Om dat ik niet elke dag een paar min. kan oefenen met hem..
Zijn er eventueel nog andere dingen die ik met hem kan doen (buiten VD uiteraard)

Xx Leonie
edit: uiteindelijk heb ik wel een doel. Dat we 'samen' door de wei kunnen rennen dat hij mij volgt zeg maar :D Ik wil dit niet aan gaan leren met snoepjes e.d. daar word hij te happerig van denk ik.
D.m.v. druk op een leadrope lijkt mij een geschiktere manier.. Tips?

tamary

Re: grondwerken met een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:22

Boek grondwerk met paarden van Inge Teblick.
(Parelli heeft helemaal mijn voorkeur, maar ik denk dat dat boven je budget is.)
Ga dus op zoek naar eerder genoemd boek en blijf daar even bij.
Later kan je dan ook eens kijken naar Gedrag en training van paarden van Linda Tellington-Jones en voor de VD naar Vrijheidsdressuur van Miriam Nieuwe Weme.

Verder kan je met goed grondwerk een flink stuk conditie en spieropbouw trainen, al ga je dan wel een stuk verder dan alleen op de tweebener letten en positie vast houden (wat je je gewenste meerennen geeft).

En verder is het bij druk belangrijk om op het juiste moment los te laten, hoe beter je timing daarvan is, hoe makkelijker alles wordt. 2. ga NOOIT terugtrekken, doe een aanbindpaal na, niet meer en niet minder spanning, pony haalt druk er zelf af. Het is heel verleidelijk om op dat moment juist meteen weer druk te geven, niet doen. eventjes rust (= de bevestiging en beloning dat dit het gewenste antwoord/gedrag is) Pas daarna kan je de vraag opnieuw stellen.
En over vragen gesproken, je paard geeft altijd het juiste antwoord. Krijg je een antwoord wat je niet verwacht heb je de verkeerde vraag gesteld.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 01:08

Ik grondwerk met mijn shet en werk met haar aan de hand (academische rijkunst) om haar lichaam zo goed mogelijk te trainen. Ik volg het Parelli programma nu al een hele tijd met haar en ik moet zeggen dat onze band zéker versterkt is. Het is inderdaad een investering maar op marktplaats bieden ze al snel een alternatief. Het is trouwens niet iets wat je aanleert, het is een proces wat jullie beide doormaken en jij hebt nog meer te leren dan jouw paard. Die snapt het namelijk allemaal al het is alleen aan jou om het duidelijk uit te leggen, het leuk te houden, en vooral met veel liefde en plezier een band creëren en behouden.

irisworkum

Re: grondwerken met een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:49

Ik heb zelf het boek van inge teblick, en ik krijg soms les in grondwerk als ik vastloop. Ik doe het met een shetlander en een ezel en het heeft veel voordelen. Natuurlijk versterk je de band met je paard maar ik vind het zelf ook gewoon heel handig dat mijn paard allemaal dingetjes kan. Daarbij merk ik dat mijn shet het ook erg leuk vind om te doen. Ik zelf kom er ook maar 1 keer in de week, door school en werk en stage heb ik verder niet erg veel tijd en ik spreek daarnaast natuurlijk ook nog af met vriendinnen. Maar toch merk ik dat ze het goed onthouden, wel belangrijk is het dan om de tijd te nemen voor een oefening, daarbij moet je ook opletten dat je niet te lang aan het trainen bent, anders is het voor je paard niet meer leuk.

Wat betreft dat doel, ik denk niet dat druk zetten op het touw veel nut heeft, je pony zal meer terug gaan trekken. Daarbij is het meer een wijken voor druk oefening dan een volgoefening. Misschien kan je wel gaan werken aan het wijken voor druk, er staat wel een uitleg op www.paardnatuurlijk.nl. Ik denk dat als je wil dat je paard je echt volgt je gewoon zal moeten werken aan je band. Dan volgt hij je vanzelf wel omdat jij de leider bent. Als je het echt heel graag sneller wil kan je het wel doen door hem te leren targetten. Heb je meteen een grondwerkoefening erbij haha ;) . Zal ik je anders even de uitleg van hoe je dit aanleert in een PB sturen, anders word dit bericht wel een beetje lang. (A)