Longeervraagje....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luffie

Longeervraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:47

Hoi Bokkers!

Ik heb niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden in dit forum, vandaar dat ik een nieuw topic start.
Ik verzorg een fries, Jelle. Jelle is een onwijs leuk, maar drammerig dier.

Nu heb ik jaren geleden een verzorgpony gehad die ik regelmatig aan de dubbele longe longeerde. Bij die pony gingen de longeerlijnen vanaf het bit door de ringetjes aan de zijkant van de singel en op het moment dat ik van hand veranderde kon ik de lijnen vrij makkelijk over zijn kont "slingeren" laat maar zeggen.
Nu, Jelle laat dat dus niet toe. Op het moment dat ik van hand verander en de lijn over zijn kont wil "slingeren" duikt hij in elkaar en wil er vandoor. Toen heb ik geprobeerd de lijn achter zijn kont te laten gaan, maar dat accepteert hij ook niet, hij gaat dan echt racen en gooit zijn gewicht in de strijd.
Uiteindelijk heb ik de lijnen vanaf het bit naar de ringetjes aan de bovenkant van de singel bij de schoft laten lopen. Hierdoor hoefde ik bij het hand veranderen niet de lijnen over zijn kont te gooien. Dit ging eigenlijk best goed, alleen had ik het gevoel dat het stuur niet lekker werkte laat maar zeggen. Hij ging dan elke keer met zijn hoofd heel hoog lopen en kropte vreselijk op, ook al stond er geen spanning op de lijnen.........

Hebben jullie nog tips voor mij en Jelle??

ZusJacobs

Re: Longeervraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:49

Misschien even door blijven gaan met rustig wisselen eerst en tussendoor oefenen met de lijnen achter/op zijn bibs?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:19

Ja, natuurlijk blijf ik met hem oefenen, hoe dan ook :D . Maar ik vroeg me af of ik misschien iets fout doe of dat er nog andere manieren zijn om met hem te werken aan de dubbele longe?? :?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:56

als de longeerlijn vanaf het bit naar de schoft en dan naar je hand gaat is het logisch dat je minder goed kan sturen. je hebt geen goede verbinding met de mond van het paard. ookal lijkt dit een goed oplossing het is het niet. je hebt het al ondervonden het paard drukt zich weg en gaat zijn spieren niet op de juiste manier gebruiken. straks went hij hieraan en dent hij dat dit goed is. Misschien eerst schriktraining doen? soms zijn paarden bang voor dingen die ze niet kunnen zien bij hun kont. Soms kan het helpen door hem eerst aan de lange lijnen te trainen en richting aangespannen werk te trainen. dan went hij veel meer aan 2 lange lijnen en dan als dat goed gaat langzaam naar dubbele longe werken.

Andere manier is een het paard leren met een pessoa te leren lopen aan de longe. dan ervaart hij ook druk op de achterhand.
goedkope oplossing hiervoor is een bandage deze bind je op de juiste hoogte aan de longeersingel. je laat hem achterlangslopen en bind de bandage aan de andere kant vast.

snap je iets niet ofzo PB maar

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:11

je zou kunnen oefenen met een touw langs zijn kontglijden :)
dan wend hij er aan endan kan jij fijn longeren :D

Succes nog !

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:28

EmmieEmm schreef:
je zou kunnen oefenen met een touw langs zijn kontglijden :)
dan wend hij er aan endan kan jij fijn longeren :D

Succes nog !

ben ik het mee eens :D

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:40

Bedankt allemaal voor de tips, daar ga ik zeker mee aan de slag!! Die bandage vind ik wel een slimme oplossing :D . Ik ga nu misschien een hele domme vraag stellen :o? ......Maar wat is het verschil tussen het werken met lange lijnen en de dubbele longe??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:48

luffie schreef:
Bedankt allemaal voor de tips, daar ga ik zeker mee aan de slag!! Die bandage vind ik wel een slimme oplossing :D . Ik ga nu misschien een hele domme vraag stellen :o? ......Maar wat is het verschil tussen het werken met lange lijnen en de dubbele longe??

Bij Lange Lijnen of Lange Teugel loop je zelf met je paard mee en gebruik je de gehele rijbak (Google op: Piet Bakker). Met dubbele longe sta je op het midden van de volte (google op Lammert Haanstra) .

Een Lange Teugel maak ik altijd van mijn longeerlijn (de gewone) met een extra musketonhaak aan het handvat. Ik doe dit regelmatig (eens per week) met mijn Fries Jippe en dat gaat steeds beter. Zoek hier op Bokt maar eens op Lange Lijnen of Lange Teugel en je vind er vanzelf topics over.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:55

jep dat is precies het veschil de plek waar jij je bevind en hoe jij dus inwerkt op je paard.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:00

Zilfstar: Bedankt voor je uitleg! Het verschil is me nu duidelijk gelukkig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:02

luffie schreef:
Zilfstar: Bedankt voor je uitleg! Het verschil is me nu duidelijk gelukkig.

Ja het is een heeel verschil hahaha. Bij de ene wordt je niet moe en bij de andere wel, vooral als je Fries nog niet zo zachies kan draven en je dus flink mee moet rennen/ doorstappen. Ik zie het altijd als een goed work-out voor mijzelf :D :D :D Ach er moeten toch wat kilootjes af. Bij paard en eigenaar. Wij zijn beiden euh... barok gebouwd hihi

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:06

Hahaha, die barokke bouw, die heb ik ook ;) . Denk daarom dat ik toch maar wat vaker met de lange teugel ga werken.....

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:22

Je hoeft ze niet over z'n kont te slingeren, het is denk ik best logisch dat een paar daarvan schrikt als hij het niet kent ;)
Je kan ook de lijn gewoon achter z'n kont laten, zoals bij de Dubbele lange lijnen gebeurd.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:19

Love_Sanne schreef:
Je hoeft ze niet over z'n kont te slingeren, het is denk ik best logisch dat een paar daarvan schrikt als hij het niet kent ;)
Je kan ook de lijn gewoon achter z'n kont laten, zoals bij de Dubbele lange lijnen gebeurd.

Bedankt voor je reactie, maar Jelle vind het maar niets, die lijn achter zijn kont langs. Hij kent dat ook niet en schrikt daar ook van. Ga er wel aan werken om hem daar aan te laten wennen.