Paard vind druk op neus niet fijn, kaakgekruisd bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Paard vind druk op neus niet fijn, kaakgekruisd bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 20:12

Hoi!

Zoals jullie in mijn onderschrift kunnen lezen kan mijn paard niet goed tegen druk op de neus. Als ik met alleen mijn aansnoerneusriem rijd loopt ze er dwars doorheen. Deze neusriem is heel dik en zacht, misschien is het niet duidelijk genoeg?

Ik reed laatst ook met mijn CRB buiten, en ze was heel heet. Normaal is ze dat niet als ik gewoon met bit reed. Ik had het idee dat ze met dat dunne touwtje op haar neus niet fijn vond.

Ik reed ook laatst met mijn stalhalster buiten, met neusbontje. Ging opzich prima, halthouden en sturen etc. Alleen toen ging ik draven. Ik kon geen ophouding maken, ze liep er alleen maar meer tegenin. Ik ben maar blijven stappen daarna.

Ik ga denk ik van het weekend een kaakgekruisd systeem maken van twee touwtjes en mijn aansnoer, kijken hoe dat gaat.

Maar ik dacht, is 6 mm niet heel erg dun voor achter de oren? Zal ik er niet een leertje onder doen ofzo?

Het touwtje zal, als het goed gaat, een tijdelijk oplossing zijn. Dan pas ga ik een dure aanschaffen. (Niet dat ik perse een dure wil, maar ik ben er nog geen een onder de 50 tegen gekomen ;) )

Dankjulliewel en groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:20

Ik gooi er een bitje in als een paard niet van druk op de neus houdt ;) kan hoor, meer paarden hebben dat ;)

Overigens moet je een bij een ophouding je handen alleen even sluiten, heeft ze daar ook een hekel aan als je dat doet? Is dat al teveel op haar neus?

Heb je al eens een bosal geprobeerd, dat neusstuk is wat breder zeg maar ;)

Ik persoonlijk vind 6 mm heel erg dun voor achter de oren, ja, zeker als je hoofdstel daar ook echt inwerkt. Zou er dan idd echt even een leertje onder doen, of een klein bontje oid.

Succes!

TurdusMerula

Re: Paard vind druk op neus niet fijn, kaakgekruisd bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 03:19

Ws loopt ie makkelijker tegen je stalhalster in omdat die breder is, en hij dus meer oppervlak heeft om tegenaan te leunen; het werkt minder pittig in.
Hoe gebruik je je CRB nu als ik vragen mag?
Een CRB is namelijk niet gemaakt voor een constante aanleuning. :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 04:54

Waarom rij je dan niet met bit als je paard dat prettiger vindt? Je ging toch vast ook over op bitloos om het voor je paard fijner te maken? Nou hij vindt het niet fijn. Lijkt me duidelijk dan toch? Ik begrijp het niet zo. Als je perse zonder bit wilt, probeer de neckrope dan eens. Maar alleen in de bak hoor!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 05:12

Loopt ze wel gewoon fijn met een bit? Dan is het probleem makkelijk opgelost. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:17

Probeer eens een touwhalster en ga rijden op je zit. Een touwhalster hangt heel licht en los om het hoofd. Mocht het zo zijn dat je een noodstop moet maken gebruik je de one rein stop en buig je het hoofd in en komt er geen druk op de neus te staan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:35

ff lezen Arabesk, rijden op CRB ging laatst niet goed. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:36

Was het een touwhalster CRB dan? Verder ligt het er ook aan hoeveel je aan de teugels zit. Mijn arabiertje wordt ook heet als ik teveel aan de teugels zit. Hij blijft het rustigst als ik met waslijnen rijdt :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:42

Ik geloof wel dat dat de bekendste zijn, dus nam dat voor het gemak toch even aan...
Ik denk persoonlijk toch niet dat als je wat dressuur wilt trainen (als je volledig bitloos wilt) je het altijd red met waslijnen.
Sommige optomingen zijn niet zo geschikt voor een constante aanleuning. Daarbij is een klein oppervlak (zoals de neusriem van een touwhalster) relatief scherp.
Wellicht sluit de manier van rijden niet aan op je tuig (of andersom :P).
Misschien is een sidepull met een neusriem die niet te dik en niet te dun is een optie - maar ik ben eerst wel benieuwd naar je reactie. :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 10:41

Bedankt voor de reacties. :)

Voor de mensen die vinden dat ik er een bit in moet hangen: Dat zou ik zelf een beetje raar vinden, ik heb pas 3 hoofdstellen geprobeerd die officieel niet eens hoofdstellen zijn. Ik kan toch wel verder kijken dan mijn neus lang is? :)

Een touw halster zou wel kunnen, als ik idd met losse teugels rijd. Dan gaan we eerst oefenen in de bak want langs de weg durf ik nog niet met alleen een touwhalster :)

Ik las op de site van Emiel Voest (?) dat het kaakgekruisde hoofdstel het meest geschikt was om dressuur mee te rijden. Ik denk dat ik er vanmiddag eentje ga uitproberen, met mijn aansnoerneusriem en dan een touwtje door de ringen, staat ergens op een site om uit te proberen. :)

Wel een bontje achter de oren, want anders wordt het wel erg scherp denk ik? Als ik zo'n 6 mm touwtje neem? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:22

Je zoekt het nu in de soort en de scherpte van een hoofdstel. Maar hoe is jullie basis? Hebben jullie alle stappen en onderdelen van grondwerk doorlopen? Daar zou je mee kunnen beginnen. Want als dat niet voor elkaar is, kun je steeds een ander hoofdstel proberen en steeds scherper willen, maar waar eindig je dan?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:46

Misschien begrijp je me verkeerd, JoviBan? :)

Ik zoek naar een zo zacht mogelijk bitlooshoofdstel die fijn is voor mijn paard. Niet naar een scherp bitloos hoofdstel. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:51

In principe wordt kaakgekruist vaak als scherper gezien, dit omdat er meer druk op het hoofd komt.

Bij luckyleather hebben ze touwhalster met een veel bredere neusriem, nadeel is alleen wel dat je dit niet even uit kan proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:10

@xDonja: sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar mijn advies om te gaan grondwerken, blijft staan ;) (aangezien je paard dus niet op je zit te stoppen is?).

@siskeh: dat is niet correct wat je zegt. Hoe meer drukverdeling, hoe minder scherp. Kaakgekruist zou dus een prima oplossing kunnen zijn in dit geval: minder scherp, betere drukverdeling over het gehele hoofd en dus minder druk op de neus.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:33

Ik heb net met mijn aansnoer met touwtjes gereden, het ging super goed. Stap, draf, galop en halt deed ze super, ik kon niet merken dan ze het onprettig vond.

Ik ga nu dus opzoek naar een leren kaakgekruisd bitlooshoofdstel zoeken. Ik zag op de site van JoviBan dat een kaakgekruisde 1,8 kilo over het hele hoofd verdeeld, tegenover minimaal 21,3 kilo over een stuk ijzer. Voor mij is de keuze snel gemaakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:10

xDonja schreef:
Ik heb net met mijn aansnoer met touwtjes gereden, het ging super goed. Stap, draf, galop en halt deed ze super, ik kon niet merken dan ze het onprettig vond.

Ik ga nu dus opzoek naar een leren kaakgekruisd bitlooshoofdstel zoeken. Ik zag op de site van JoviBan dat een kaakgekruisde 1,8 kilo over het hele hoofd verdeeld, tegenover minimaal 21,3 kilo over een stuk ijzer. Voor mij is de keuze snel gemaakt :D

21,3 kilo over een stuk ijzer? waar komt dat vandaan?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:29

Kijk eens naar een nurtural bitloos hoofdstel..Deze zijn erg fijn en werkt beter dan kaakgekruisd wat paarden niet altijd fijn vinden..Ik heb veel geprobeerd maar dit was een van de fijnste..Nu rij ik ook vaak met touwhalster met losse teugels of een kaptoom met zachte breede neusriem..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:30

Dit topic is 3 jaar oud mensen...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:31

Hahaha foutje!