Tips gezocht voor beginnend vrijheidsdressuur met Haf !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Tips gezocht voor beginnend vrijheidsdressuur met Haf !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:19

Hoi !

Ik heb een vrolijke, eigenwijze maar ook héle slimme Haflingerruin van 16 jaar, zeer zwaar gebouwd type. Ik rij met hem lekker recreatief, buitenritjes van een halfuurtje tot wel 3 uur of langer. 1x per week heb ik dressuurles (B-niveau). Hij is niet zo heel soepel in zijn lijf, wss door zijn bouw. Hij vindt vooral de stelling en buiging moeilijk, nageeflijkheid is geen probleem en dat leert hij ook al aardig.

Vandaag had ik hem even lekker los laten lopen met een ander paard, even lekker de beentjes strekken. Daar is natuurlijk geen vrijheidsdressuur oid aan, gewoon even beweging geven. Daarna ben ik met hem alleen verder gegaan met wat vrijheidsdressuur. Ik had het nog nooit eerder met hem gedaan, en ik dacht eigenlijk dat hij teveel op het eten gericht zou zijn en er vervelend door zou worden. Ik had stukjes wortel in mijn zak die ik hem gaf als hij het goed deed. Ik vond hem braver dan ik verwacht had !! Hij zat wel erg achter de worteltjes aan natuurlijk, en hij probeerde door achteruit te lopen en lief te hinniken (het is een ontzettende kletskous) natuurlijk de worteltjes te krijgen. Hij heeft ze niet uit m'n handen of jaszak geprobeerd te halen ofzo. Ik heb een paar kleine oefeningetjes gedaan om hem wat losser te krijgen in zijn hals, door hem naar links en naar rechts te laten buigen en met het worteltje tussen zijn voorbenen (compliment). Eerst wilde hij steeds omdraaien en achteruit lopen toen hij de bedoeling nog niet helemaal snapte, maar al heel snel had hij het door en deed hij het al een stuk beter. Bij het compliment was het alleen lastig dat hij het worteltje niet kon zien, dus moest ik er steeds voor zorgen dat hij het rook en door hem daar met mijn andere hand naartoe te leiden. Hij wilde met het compliment ook steeds een stapje achteruit doen, maar later boog hij ook echt al een beetje met zijn voorbenen terwijl hij met zijn neus tussen de voorbenen was. Ook heb ik hem een paar keer gevraagd een beentje (naar voren) te geven, dit heeft hij ooit (meer dan 7 jaar geleden wss) eens geleerd en hij deed het ook, maar hij tilde hem niet zo goed op. Het leek meer dat hij zijn been optilde uit ongeduldigheid en er dan een beetje mee zwaaien vlak boven de grond.

Ik merkte dat Max het heel leuk vond en hij was ook echt geconcentreerd, maar hij was ook wel een beetje afgeleid door de worteltjes... Maar hij deed wel echt zijn best !! Het was ook opvallend dat hij vanaf het begin al schachtte (= piemel eruit), dat is een teken van ontspanning. Hij was erg op mij gericht. Ook wel logisch, want ik had lekkers... Ik wil iig de oefeningen voor zijn hals zéker vaker gaan doen, zodat hij makkelijker buigt en soepeler wordt in zijn hals. Iemand anders hier op stal heeft een ruin van 22 (groot paard) die dagelijks die buigoefeningen en het compliment doet, en zij merkt ook dat hij hier echt soepeler van wordt. Hij komt ong. halverwege zijn ribbenkas of iets verder. Een normaal, gezond paard moet makkelijk de laatste rib kunnen raken, heeft de fysiotherapeut (of zoiets) gezegd die voor haar paard komt. Van diegene heeft ze ook deze oefeningen.

Wat ik me wel afvraag is wat voor beginoefeningen er nog meer zijn en met welke oefeningen je ook echt de soepelheid en de buiging in het hele lichaam goed traint. Ik weet er nog niet zo veel van omdat ik me er nog niet zo in verdiept heb, maar ik ben benieuwd of jullie leuke tips hebben. Ik ben ook benieuwd hoe jullie er bijv. mee omgaan als een paard ongeduldig of brutaal wordt door het voer waarmee je traint, als het paard de oefeningen al uit zichzelf gaat doen zonder dat je het vraagt of dat je na een tijdje bijv. stopt met trainen met snoepjes en hoe je die overgang maakt (als ze het eenmaal geleerd hebben) en of je vaste commando's bij elke oefening gebruikt en evt. ook hulpmiddelen. Ik ben benieuwd !!

Groetjes Anne-Sophie

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:51

Haai,,

Als je echt beginnen wil bij het begin met vrijheidsdressuur zou ik beginnen bij de basis. Stappen draven halt houden achterwaards en blijven en komen. Qua spier oefeningen is de hals oefening die je nu doet en erg fijne ik doe dit ook vaak met mijn merrie, aan de longeerlijn zou je ook kunnen trainen voor soepelere spieren bijv door pessoa of touwtjes. Zorg wel dat je lang en laag goed insteld en dat je pony het prettig blijft vinden en kan ontspannen. Ook veel overgangen en figuren zijn fijne oefeningen. Ik kan je 3 boeken zeker aanraden.

Voor longeer werk:
Longeren met lammert haanstra

Voor grond werk:
Grondwerk met paarden - inge teblick

Vrijheidsdressuur:
vrijheisdressuur - Miriam Nieuwe Weme

Voor ongeduld of brutaliteit met voer kan je op meerdere manieren oplossen het is maar net wat voor jou en je paardje het beste werkt. Je kan misschien overwegen met clicker te trainen kan erg simpel klik = snoepje - geen klik = Geen snoepje, naar mate hoe je oefend begrijpt hij vanzelf wanneer hij wel of geen lekkers krijgt. Blijf ook duidelijk en consequent. Geef je paard nooit iets uit de hand als het er om vraagt alleen wanneer jij het hem aanbied.

Nou suc