Haai,,
Als je echt beginnen wil bij het begin met vrijheidsdressuur zou ik beginnen bij de basis. Stappen draven halt houden achterwaards en blijven en komen. Qua spier oefeningen is de hals oefening die je nu doet en erg fijne ik doe dit ook vaak met mijn merrie, aan de longeerlijn zou je ook kunnen trainen voor soepelere spieren bijv door pessoa of touwtjes. Zorg wel dat je lang en laag goed insteld en dat je pony het prettig blijft vinden en kan ontspannen. Ook veel overgangen en figuren zijn fijne oefeningen. Ik kan je 3 boeken zeker aanraden.
Voor longeer werk:
Longeren met lammert haanstra
Voor grond werk:
Grondwerk met paarden - inge teblick
Vrijheidsdressuur:
vrijheisdressuur - Miriam Nieuwe Weme
Voor ongeduld of brutaliteit met voer kan je op meerdere manieren oplossen het is maar net wat voor jou en je paardje het beste werkt. Je kan misschien overwegen met clicker te trainen kan erg simpel klik = snoepje - geen klik = Geen snoepje, naar mate hoe je oefend begrijpt hij vanzelf wanneer hij wel of geen lekkers krijgt. Blijf ook duidelijk en consequent. Geef je paard nooit iets uit de hand als het er om vraagt alleen wanneer jij het hem aanbied.
Nou suc