[AR] Ervaringen met dit tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Ervaringen met dit tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:27

Lacuna

Re: Ervaringen met dit tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:44

Ja, ik.
Niet in maat fjord, maar in maat shet.
Voordeel: als je uit de blubber komt, hou je je paard gewoon voor de wagen staan, pakt de tuinslang en spuit in ene moeite paard, wagen en tuig af. Je hoeft er niet op te poetsen zoals je dat met leer wel moet, en alles behalve het schoftje kun je in een stoffen zak in een wasmachine mikken. Wel nadien de gespen drogen ivm roest. Het is met het nylon natuurlijk heel sterk, het zal dus niet zomaar uit elkaar vallen.

Nadeel. ik persoonlijk vind het erg lelijk. En alsof het zo nog niet lelijk genoeg is, ziet het er na 3 keer rijden compleet vaal en versleten uit alsof je er al jaaaaaren mee rijdt. De ringetjes in de gaten voor de gespen lieten bij mij al vrij snel los, en het nylon gaat snel rafelen. (even een vlammetje erbij en het is weer ok, maar het wordt er niet mooier van) Het hoofdstel zat bij hem echt voor geen meter, ben dus al gauw overgestapt op een leren, fijn passend hoofdstel. De kussens van het schoftje vond ik erg vierkant en hard, dat kán niet lekker liggen op het paard. Heb er daarom altijd beschermers onder gehad. Ook het borstdeel schuurde bij mijn pony, dus ook daar lag een beschermer onder.

Om mee te beginnen was het op zich best een geschikt tuigje, zeker voor die prijs kun je het nog eens proberen, en omdat het dus nylon is zal het niet zomaar uit elkaar vallen na 3 ritten ofzo. Maar ik ben nu zelf overgestapt op een mooi leren tuig, en dat ligt op mijn pony veel prettiger. Ok, ben meer tijd kwijt met poetsen, maar ik zelf zou nooit meer terug overstappen naar zo'n nylon tuig.
(en dat terwijl mijn bak een grote blubberzooi is, en ik elke keer nadat ik gemend heb, mn hele tuig moet poetsen)

Groetjes, Lacuna

mariellekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:00

Ik denk dat je beter kan kijken voor een goed gebruikt tuig dan voor een nylon tuig....

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:39

zijn genoeg mooie en goed nylon of kunstsof tuigen te verkrijgen. Voor nog geen €100 kun je natuurlijk ook niets verwachten. Zal ook wel geen super kwaliteit zijn lijkt mij voor die prijs.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:02

Ik zit er aan te denken dit tuig wel te gaan kopen, maar dan alleen voor het leren en slepen. Hiervoor zou het toch wel geschikt zijn lijkt me?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:07

Denisee11 schreef:
Ik zit er aan te denken dit tuig wel te gaan kopen, maar dan alleen voor het leren en slepen. Hiervoor zou het toch wel geschikt zijn lijkt me?

Je kan daarvoor ook voor een kleine 50 euro een tweedehands tuig kopen..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:09

ZusJacobs schreef:
Denisee11 schreef:

Je kan daarvoor ook voor een kleine 50 euro een tweedehands tuig kopen..

Ja, maar dan weet je natuurlijk nooit zeker of het past, en of er niks aan mankeert..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:52

Als je er een dicht bij jou past?
En tuigen passen op veel verschillende maten, daarbij is bij het trekken/slepen eigenlijk alleen een borst tuig nodig dus als de broek niet heel goed past is dat niet ernstig.
Groetjes

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:06

Ik zou juist met het beleren een degelijk en goed tuig gebruiken, mocht er wat 'gedanst en gesprongen' worden hoef je niet bang te zijn dat er wat knapt. Moet er toch niet aan denken dat het tuig het dan laat afweten, paardje meteen verpest.
Ik ken dit tuig niet, maar voor dat geld..?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:44

sumic schreef:
Ik zou juist met het beleren een degelijk en goed tuig gebruiken, mocht er wat 'gedanst en gesprongen' worden hoef je niet bang te zijn dat er wat knapt. Moet er toch niet aan denken dat het tuig het dan laat afweten, paardje meteen verpest.
Ik ken dit tuig niet, maar voor dat geld..?

Een tweedehands tuig kan ook van uitstekende kwaliteit zijn :)
Als je alles goed controleert, het is goed bijgehouden etc.? Waarom niet?
Maar oke, daar gaat het hier niet om.
Succes met het vinden van een tuig ts.

Groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:25

van dit tuig weet je ook niet of het past...
Wat me op valt is de enkele riem aan de borst... Lijkt me dat de borst zo niet lekker op zn plek blijft

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:40

stef schreef:
van dit tuig weet je ook niet of het past...
Wat me op valt is de enkele riem aan de borst... Lijkt me dat de borst zo niet lekker op zn plek blijft

Klopt maar dit kan je terug sturen.

Maar ik heb inmiddels tuig gevonden dus deze kan opslot :)