[AR] Karren voor grote paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Karren voor grote paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:58

Aangezien ik regelmatig niet kan rijden vanwege rugklachten ben ik erover aan het nadenken om mijn paard voor een kar te laten beleren zodat we er dan met de kar op uit kunnen trekken. Nu ben ik zoal eens aan het rondkijken op kapaza en marktplaats e.d. naar gerief maar ik vind precies alleen maar karren voor pony's?? Worden karren voor grotere paarden (mijn paard zit qua schofthoogte ergens rond 1.60 à 1.65) misschien minder aangeboden? Of moet ik dan opzoek naar bepaalde modellen ofzo? (tweedehands wel ivm het budget)
En waar kan je het beste mee starten, een tweewieler of een vierwieler?

En dan nog een vraagje ... ik rijdt mijn paard al sinds ? bitloos, maar ik neem aan dat dit voor de kar niet zo'n goed idee is? Alleen vind ik de menbitten die ik op internet tegenkom er nogal 'eng' uitzien, kan je ook met een normaal dubbelgebroken bit mennen? Of met wat voor bit mennen jullie? Of zijn er misschien toch die bitloos mennen??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:58

Je moet dan gewoon een paardenmaat enkelspanwagen hebben, die zijn er wel hoor!
Je kunt even rondkijken op sites van dealers en wagenbouwers of eens ergens langs gaan en je laten informeren.

Aangespannen rijden kun je met alles soorten bitten doen, zolang je maar controle hebt en het veilig is...

Maisie

Re: Karren voor grote paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:34

je kan ook naar cob maat karren kijken die zijn meestal ook passend voor een paard van 1,60.

En ja je kan met een dubbelgebroken bit rijden. Moet je gewoon zelf uitvinden. En een bit is zo scherp als de hand van de menner. Je kunt bijv een liverpool op zo veel verschillende manieren instellen. Ik vind dat vooral met buitenrijden het toch wel erg fijn is als je paard ergens van schrikt dat je nog wat te vertellen hebt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:39

Hoi Natasha,
Je hebt in ieder geval een paard dat het voor de wagen goed zou moeten doen.
Misschien kun je het beste eerst een paar lessen nemen voor je een kar aanschaft? Dan kun je eerst ervaren of je mennen wel leuk vindt voor je kosten maakt. Het lijkt me zowiezo een goed idee als je zelf wat ervaring opdoet voor je met jouw onervaren paard gaat mennen. En laat je je paard door een goede deskundige beleren? Daarmee kun je veel ellende voorkomen!
Mennen kan met elk bit en zelfs bitloos. Alleen wordt wel gezegd dat je met een bitloos hoofdstel minder controle hebt en dat vind ik voor mezelf in het verkeer in ieder geval niet zo'n veilig idee.
Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

Als je last heb van je rug, is de vering van jouw koets erg belangrijk. Je zou op een wedstrijd in de buurt eens moeten gaan kijken naar de diverse mogelijkheden aan vering. En vragen of je een stukje mee kan rijden om te voelen wat voor jou het meest comfortabel is.
Wij hebben bijv. een luchtgeveerde wagen, die je op verschillende vering kan instellen. Verder ook een geveerde bokstoel: erg comfortabel.
Verder is de keuze van koets ook afhankelijk van jouw plannen voor de toekomst: wedstrijden? marathon of alleen dressuur? Recreatie? Hoeveel mensen wil je mee kunnen op de koets?
Beetje zonde als je gezin bestaat uit 4 personen en je koopt een tweepersoons koets. Kortom eerst weten wat je wil en dan een wagen zoeken die daarbij past.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:17

Mijn paardje zou het in principe goed moeten doen voor de kar, daar is ze immers in eerste instantie voor gefokt, maar het lot heeft daar anders over beslist, tenminste tot hiertoe. ;)

Ik ga inderdaad eerst zelf eerst nog menlessen nemen om te zien of het wel wat voor me is. Als ik er dan mee door ga ga ik het ook niet op eigen houtje doen hoor.
Weten jullie trouwens geen goede instructeur in de omgeving van Essen/Roosendaal (grens B/NL)?

Lady1969

Re: Karren voor grote paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:08

Ik ben ook druk op zoek naar een geschikte kar voor mijn paard, die is 178 hoog!
Maar ze zijn er wel hoor, zat, tweedehands en nieuw.

Ik heb mezelf laten informeren voor Hagendoorn-Linde.

Bokhoogte miinimaal 120 cm, zit je met je ogen op zo'n 190 a 200 cm, hoogte van je kar niet meer dan de breedte van je kar ivm omslaan/topzwaar.

Nou dan is er heus genoeg te koop!

SUcces!!