[AR] kunststof tuigen voor span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marieke67

kunststof tuigen voor span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:51

Ik ben me aan het orienteren op nieuw tuig voor mijn (in het voorjaar) nog te vormen span. Ik wil zelf graag kunsstof ivm. het onderhoud. Op paard & koets heb ik een aantal tuigen naast elkaar gezien. Ik vind zelf ideal er wat minder uitzien, picasso ook niet echt mooi en Zilco wel erg mooi. Hebben jullie ervaring met een bepaald merk???
Of moet ik gewoon leer gaan nemen en dan maar wat vaker poetsavondje inlassen? ;) Voor mijn enkelspan heb ik een idealtuig wat erg netjes blijft na 5 jaar gebruik.

Maisie

Re: kunststof tuigen voor span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:19

ik ben ook aan het rondkijken. Picasso vind ik echt bagger. Ideal is nog in ontwikkeling wat ik van parree begreep vond het ook niet zo heel mooi.

Zilco is wel mooi maar best duur. Heb je ook al naar kieffer en imperial riding gekeken die hebben ook mooie tuigen in kunststof. Leer kan ook ik neig zelf nu naar het leathertech van ideal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:29

Ik heb kunststof/nylon van Paul Claessen, bevalt super, mijn staleigenaar heeft ze in tweespan uitvoering, is er ook erg tevreden over!

Leathertech van Ideal is leer, webtech is kunststof...

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:35

Ja die van Paul Claessen vond ik ook niet verkeerd. En ook een redelijke prijs. Daar kan je tenminste ook tuig kopen zonder verplicht het hoofdstel te nemen. Ik heb twee dezelfde hoodstellen namelijk, dus zonde als je dan nog twee hoofdstellen moet kopen. Weet ook echt niet waar ik dan alles moet laten :o

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:42

Ben zelf niet zo van het kunststof (heb zelf beleerd met een Ideal webtech, dat is wel degelijk, maar snel lelijk), maar ik vond het Kieffer kunststof tuig erg mooi en heel prettig aanvoelen. Ik vond het mooier dan bijv. Zilco.
Picasso vind ik prut, IR moet ook mooi zijn.

Mocht ik ooit over gaan op kunststof, dan zou ik zelf neigen naar de Kieffer.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:08

Wij hebben een mooi kunsstof tuig bij de Lemerij gekocht, 2 kleurig, bruin met zwart, het merk is Arden, het borsttuig is anatomisch gevormd.
Op de website staat een voorbeeld in het zwart, prijs moet je zelf navragen, wij hebben het samen met een koets gekocht.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:11

@ mammaslamma
Bedankt voor de tip. Ga gauw eens op de website kijken...Hebben jullie het tuig al lang en houd het zich ook goed? En misschien nog wel het allerbelangrijkste geeft het geen schuurplekken op de ponies? Gebruik je er onderleggers onder? Ik zit vol vragen ineens...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:39

marieke67 schreef:
Ja die van Paul Claessen vond ik ook niet verkeerd. En ook een redelijke prijs. Daar kan je tenminste ook tuig kopen zonder verplicht het hoofdstel te nemen. Ik heb twee dezelfde hoodstellen namelijk, dus zonde als je dan nog twee hoofdstellen moet kopen. Weet ook echt niet waar ik dan alles moet laten :o

wij hebben die van ons inderdaad toen ook zonder hoofdstellen gekocht, ik had de mazzel van een gebruikte, maar nieuw zijn ze dan ook helemaal niet zo idioot duur, en wel op maat gemaakt...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:42

ik heb een Zilco Classic tuig, en ben er helemaal tevreden over. supermateriaal !
Echt makkelijk met schoonmaken en het blijft tot nu toe erg mooi !

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:46

ben ik wel heel benieuwd wat zo'n tuig voor 2-span van paul claessen ongeveer zou moeten kosten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:18

Ik heb een imperial Riding kunststoftuig sinds september en het bevalt me supergoed. Het ziet er bijna uit als leer, totaal geen plastic-look. Mooie pasvorm, stevig, onderkant van schoftje en binnenkant borst is met klitteband bevestigd waardoor het vervangbaar is, RVS materiaal (wel zo fijn als je de boel af spoelt en het roest niet), anti-slip leidsels. Compleet met broeken en/of strengdragers (ik gebruik alleen de strengdragers niet de omloop), hoofdstellen met gecombineerde neusriem. Afspoelen na het rijden en klaar. Echter, moddervlekken moet je er nog steeds afpoetsen. Beetje autoshampoo in het water en het gaat als een speer. Voor de extra glans: beetje cockpitspray
Voor mijn shetten had ik wel maat pony nodig en die heb ik laten aanpassen door een tuigenmaker. Mijn pony's hebben een wat vreemde maat. Maat pony was 1500 euro
Afbeelding

Hier was het nog niet aangepast en zat de windriem nog niet door de frontriem heen
http://i276.photobucket.com/albums/kk28/spiritcrosser/Paarden4Daags%20Zorgvlied%202009/IMG_9374.jpg

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:43

marieke67 schreef:
@ mammaslamma
Bedankt voor de tip. Ga gauw eens op de website kijken...Hebben jullie het tuig al lang en houd het zich ook goed? En misschien nog wel het allerbelangrijkste geeft het geen schuurplekken op de ponies? Gebruik je er onderleggers onder? Ik zit vol vragen
ineens...

Kan nog niets beantwoorden, hebben het pas zondag meegenomen vanaf paard en koets, het is wel helemaal opgemeten van te voren, dus was het al op maat.
Onderleggers wil mijn man niet, dus dat zal niet gaan gebeuren, of het moet nodig zijn,dat zal blijken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:01

Hebben ook een nylon tuig van Paul Claassens. Geweldig mooi en goed passend. Toch wat onderhoud aan. De Zilco tuigen vind ik te kitsch. Kunt goed zien dat het kunststof is. Hebben nu voor onze hengsten zowel de B als de C dekhengst een kunstoftuig van de firma Lessing uit Duitsland. Bevalt super. Licht, mooi en makkelijk schoon te maken.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:16

Ik geloof dat het tuig van Claessen zonder hoofdstellen rond de 1800 euro zou uitkomen. Daar zitten dan geen broeken bij maar wel een culeron en strengenophouders. Bedankt voor jullie reacties tot zover....fijn om ook de ervaringen over de tuigen te horen.

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:32

Heb zelf ook een zilco tuig, heb het nu zo'n twee jaar en gebruik
het behoorlijk intensief en het ziet er nog erg goed uit ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:33

marieke67 schreef:
Ik geloof dat het tuig van Claessen zonder hoofdstellen rond de 1800 euro zou uitkomen. Daar zitten dan geen broeken bij maar wel een culeron en strengenophouders. Bedankt voor jullie reacties tot zover....fijn om ook de ervaringen over de tuigen te horen.

dat zou goed kunnen, enkelspan kwam zonder hoofdstel en leidsels rond de 900,- uit...