Longeren: pony valt mij aan (ookal heb ik een zweep)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leentje89

Longeren: pony valt mij aan (ookal heb ik een zweep)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 13:42

Hallo allemaal,
gisteren heb ik mijn verzorgpony gelongeert maar dit pakte niet goed uit. Ik heb haar gelongeerd met een los elastiek. Ze had nog geen rondje gelopen of ze keerde resoluut om, en wanneer ik daar iets van 'zei' of haar met mijn lichaamstaal in de juiste richting probeerde te 'drijven' viel ze mij aan. Zweep erbij gepakt, en toen werd het zelfs nog erger. Zonder de zweep te gebruiken steigerde ze naar me en probeerde ze naar me uit te halen. Ik heb zelf al behoorlijk veel ervaring met longeren en join ups, maar heb dit nog nooit meegemaakt. Zodra ik de zweep weer weglegde ging het iets beter, maar de pony deed echt waar ze zelf zin in had. Zodra ze het genoeg vond stopte ze en zodra ik haar weer aan de gang probeerde te krijgen viel ze me weer aan (met of zonder zweep) en gericht naar mij trappen. Ze is 16 jaar oud en haar baasje heeft ook wel eens problemen met het longeren, en ze begrijpt mijn hulpen ook echt wel, maar ze luistert totaal niet en valt gewoon aan. Help?

p.s. mijzelf groot maken, drijvende bewegingen maken of op haar af lopen helpt ook echt niet. Ik heb geprobeerd om ipv in het midden te blijven staan in de richting van haar achterhand te blijven lopen, ook dit had geen resultaat.

Stravero

Re: Longeren: pony valt mij aan (ookal heb ik een zweep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:48

Heb je al eens aan Lammert Haanstra gedacht??

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:51

Of gewoon niet enkel dreigen met de zweep, maar ook gewoon een goed uithalen? Dat er met jou niet te spotten valt en dat ze gewoon effe lekker moet kappen en normaal doen .

Doet er verder niks pijn bij haar ofzo ?

leentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 13:54

Voor zover ik weet heeft ze geen medische problemen. Ik heb ook uitgehaald met de zweep, want natuurlijk was ik het zelf ook goed zat, maar daar werdt het probleem nog groter van. Ik zal me wel eens gaan verdiepen in Lammert Haanstra inderdaad, had er zelf ook al aan gedacht. Pony heeft met rijden ook verder geen moeite met voltes of iets dergelijks en ze kan het ook wel, maar alleen als ze er zelf zin in heeft.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:56

vertrouwt het paard je wel als je er naast staat? het lijkt me een soort angst. begin met heel veel grondwerk, niet alleen aan de longe.

probeer dan eens helemaal op nieuw te beginnen.
net doen alsof ze nog nooit aan de longe is geweest. eerst aan de hand rondstappen, dan de lijn telkens wat losser laten en alles op stemhulp doen. als ze heftiger reageert op de zweep, leer haar dan zonder zweep op de stem- en lichaamshulpen te reageren.
succes!

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:58

Weet je iets van haar verleden?
Dit doet mijn ponu nl ook heel erg. Toen ben ik in haar verleden gaan kijken en bleek dat ze vroeger mishandeld is met een longeerzweep en ook tijdens longeren. Hierdoor ishet nu onmogelijk om haar te longeren. Miss wel handig om in je achterhoofd te houden voordat je haar ontzettend op er donder geeft of iets dergelijks

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:02

Mijn merrie heeft exact hetzelfde als jouw pony. Wanneer ik haar longeer gaat ze zo ineens tegeover me staan en wordt dan echt link. De zweep alleen al iets optillen lijdt tot woede bij mijn pony. Terwijl er verder nooit iets aan de hand is. In de wei loopt ze de hele tijd achter me aan luisterd ze goed.

Nu longeer ik altijd met dubbele lijnen zodat ik haar kan sturen en dan heeft ze geen mogelijkheid en had ze snel door dat ze me niet kon pakken. Nu doet ze niet meer zo moeilijk. Ik ben wel bij lammert geweest met mijn pony's ( via school curses gehad en 2 van mijn pony's meegenomen ) Hij zei dat het bij die van mij puur dominantie was, ze ws gewoon vreselijk vervelend en moest een flinke lel hebben, hoewel ze ook over lammert heen denderde. Ze heeft wel een paar flinke tikken gehad en even ging het beter.

Maar gelukkig wordt het bij mijn merrie al een heel stuk minder en loopt ze ( met dubbele longe ) heel netjes en doet ze het keurig.

Succes!

leentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 14:09

duChambre schreef:
vertrouwt het paard je wel als je er naast staat? het lijkt me een soort angst. begin met heel veel grondwerk, niet alleen aan de longe.

probeer dan eens helemaal op nieuw te beginnen.
net doen alsof ze nog nooit aan de longe is geweest. eerst aan de hand rondstappen, dan de lijn telkens wat losser laten en alles op stemhulp doen. als ze heftiger reageert op de zweep, leer haar dan zonder zweep op de stem- en lichaamshulpen te reageren.
succes!

Ja ze vertrouwt me wel. Met poetsen en dergelijke, ik mag alles gewoon aanraken en verder is het een heel lieve pony. Tijdens het rijden is ze ook lief, wat schikkerig en niet altijd even voorwaarts. Ik kan gewoon met haar rondlopen en verder vertoont ze in mijn ogen geen tekenen van angst. Helaas reageert ze dus ook heftig tijdens het longeren zonder zweep, maar met zweep is het erger. Punt is, dat ik haar echt niet heel hard durf te slaan als ze op me af komt, omdat ik dus al heb gemerkt dat dit het probleem alleen maar groter maakt. Uiteindelijk heb ik het na een uur opgegeven, toen besloot de pony namelijk helemaal niet meer op mijn stemhulpen te reageren en alleen te willen stappen en/of omdraaien en stil te staan. Het schijnt overigens dat ze ook ontzettend dominant naar andere paarden is bijvoorbeeld op het weiland, wellicht dat dit iets met het probleem te maken kan hebben?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:13

ik denk toch dat het iets met haar achtergrond te maken heeft
mijn vriendin had een verzorgshet en die deed het zelfde wat bleek dus dat de vorige verzorgster hem heeft geslagen met de zweep enz

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:35

het kan inderdaad wat uit het verleden zijn. Als ik het verhaal zo lees, en je pony dus op andere moment gewoon super is, dit gedrag alleen vertoont in de longeercirkel en ook nog eens zo heftig op zweep, lijkt het mij dat ze niet altijd even eerlijk is behandeld. Ik zou een combi proberen. Proberen te achterhalen of er wat is gebeurd en longeren met dubbele lijnen. Op het moment dat ze dan naar je wilt keren kan je haar van je weg laten draaien. Succes hier mee. Het blijft altijd vervelend om tegen dit soort dingen aan te lopen. :(:)

oh ja nog 1 tip. Begin met 10 minuten longeren, helemaal met dit gedrag. Als ze 1 rondje heeft gelopen zonder problemen, meteen belonen. Desnoods meteen stoppen. Je wilt namelijk deze oefening goed af ronden... :D

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:43

ylrebmik_dg schreef:
het kan inderdaad wat uit het verleden zijn. Als ik het verhaal zo lees, en je pony dus op andere moment gewoon super is, dit gedrag alleen vertoont in de longeercirkel en ook nog eens zo heftig op zweep, lijkt het mij dat ze niet altijd even eerlijk is behandeld. Ik zou een combi proberen. Proberen te achterhalen of er wat is gebeurd en longeren met dubbele lijnen. Op het moment dat ze dan naar je wilt keren kan je haar van je weg laten draaien. Succes hier mee. Het blijft altijd vervelend om tegen dit soort dingen aan te lopen. :(:)

oh ja nog 1 tip. Begin met 10 minuten longeren, helemaal met dit gedrag. Als ze 1 rondje heeft gelopen zonder problemen, meteen belonen. Desnoods meteen stoppen. Je wilt namelijk deze oefening goed af ronden... :D

Ben het helemaal met hierbovenstaande eens. Zou het misschien ook mogelijk zijn om met twee mensen te longeren? Jij die de longeerlijnen vast houdt en een ander die ernaast loopt. Ik denk dat je in dit geval meer bereikt zonder harde hand ("het eens hard uithalen" zoals iemand anders dat opperde...) dan met en dat je verder komt op basis van vertrouwen kweken. Langzaam opbouwen is hierbij een sleutelwoord.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 02:03

oh ja nog 1 tip. Begin met 10 minuten longeren, helemaal met dit gedrag. Als ze 1 rondje heeft gelopen zonder problemen, meteen belonen. Desnoods meteen stoppen. Je wilt namelijk deze oefening goed af ronden...

Mee eens!

Ik kan de situatie niet goed inschatten, maar....
Ze loopt aan de longeerlijn en draait zich om?
Ik zal zeggen: Niet de kans geven om om te draaien en een tik geven!
Dit als het paard eigenwijs is en het donders goed weet!

Niet als het paard paniekerig en bang is!
Dat kan ik niet zien vanaf hier...
Kan je iemand een filmpje laten maken?

leentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:32

Ja ik zat zelf ook aan een filmpje te denken, zal binnenkort mijn moeder eens meevragen. Ik ga volgende keer stoppen zodra ze het een paar rondjes goed heeft gedaan. Ze kan het ook echt wel want ze begrijpt mijn stemhulpen en ze is al 16 dus ze is al echt wel vaker gelongeerd, maar op een gegeven moment heeft ze geen zin meer, draait ze uit het niets om en wanneer ik dan boos roep dan komt ze dus op me af. Of wanneer ik haar met mijn lichaamstaal weer de juiste richting op probeer te sturen ook.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:41

wat gebeurd er als je het elastiek er af haalt, of als je haar zonder zadel en hoofdstel longeerd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:06

Blijkbaar heeft ze een hekel aan longeren . Een paard doet niet iets om de mens dwars te zitten of te pesten en dominantie is een zwaar overschat probleem. Als ze werkelijk dominant was, was ze dat altijd.

Hekel dus aan longeren.
En daar zal ze best reden voor hebben. De eigenaar kon haar ook al niet goed longeren, begreep ik dus lijkt het mij een kwestie van slechte ervaringen/onduidelijkheid wat haar frustreert of soortgelijke problemen.

Van begin af aan beginnen op een vriendelijke manier lijkt me het leukste, Leg haar het longeerverhaal met geduld en begrip uit en verlang in het begin niet meer dan een paar passen. Braaf gedrag is stoppen en belonen. Vandaaruit heel langzaam opbouwen en nooit teveel vragen,.
Niet meer longeren is ook een optie.
Leuke oefeningen op de grond kun je ook doen met grondwerk en lange teugelwerk.
Zorg er iig dat alles duidelijk is en dat ze het leuk vind.

Slaan nodigt uit tot een gevecht en lost niets op in deze.

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:14

Alves schreef:
oh ja nog 1 tip. Begin met 10 minuten longeren, helemaal met dit gedrag. Als ze 1 rondje heeft gelopen zonder problemen, meteen belonen. Desnoods meteen stoppen. Je wilt namelijk deze oefening goed af ronden...

Mee eens!

Ik kan de situatie niet goed inschatten, maar....
Ze loopt aan de longeerlijn en draait zich om?
Ik zal zeggen: Niet de kans geven om om te draaien en een tik geven!
Dit als het paard eigenwijs is en het donders goed weet!

Niet als het paard paniekerig en bang is!
Dat kan ik niet zien vanaf hier...
Kan je iemand een filmpje laten maken?

Ik ben het eens met de tip, zodra ze een rondje goed heeft gedaan goed belonen en desnoods stoppen.

Niet de kans geven om om te draaien en een tik geven, is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb ook een haflinger gehad die dat deed en op een of andere manier lukte het hem altijd (overigens deed hij het niet altijd, maar alleen als hij echt geen zin had). Wat ik deed als hij weer eens zo'n bui had, dan bleef ik hem corrigeren zodra hij weer eens omdraaide en omhoog kwam, ik liep naar hem toe pakte hem en zette hem weer netjes op de volte. En dit bleef ik doen totdat hij een ronde goed had gedaan en daarna stopte ik.
Dus als het te maken heeft met pure protest dan moet je consequent blijven en duidelijk (ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan).

In ieder geval succes en alles komt goed.