vraagje over grondwerk. Druk bij je weg! Inge teblick

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

vraagje over grondwerk. Druk bij je weg! Inge teblick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 14:01

Beste bokkers.

Ik zit een beetje in de knoop en wil daarbij jullie tips en ervaringingen graag horen.
Ik heb een haflinger merrie van ouder dan 2,5, ik heb haar gekocht toen ze 1,5 was als een verwent en denk dat alles kan en mag paard. Ik heb daarom gekozen voor de opfok zodat ze even tot rust kon komen en opvoeding. Na een jaar opfok heb ik besloten haar terug te halen en had ik de perfecte mogelijkheid voor haar hier in de randstad. Ze staat de heledag in de weide met een kleine kudde shetlanders, haflingers en nog wat paardjes. En in de avond op stal. Ze vermaakt zich uiteraard super en het doet haar erg goed allemaal.
Haar kudde bestaat uit verschillende leeftijden van jong tot ouder.
Nu zijn we begonnen met grondwerk ik krijg hier uiteraard hulp bij van iemand die de regeltjes kent, en heb het boek van Inge Teblick deze methode willen wij dus aanhouden. Alleen is mijn haflinger erg assertief en blijft dus constant in mijn ruimte. Als ik in de ring stap komt ze direct naar me toe volgt me overal ook in draf en zodra ik op de noodrem sta doet zij dat ook ze wijkt zich niet af van mij. Heel leuk allemaal natuurlijk :D maar niet zodra er ruimte tussen ons moet onstaan. En al helemaal niet als je dit moet waarmaken met zo weinig mogelijk druk. Ik krijg mijn pony met geen mogelijkheid uit mijn ruimte omdat ze dus constant bij mij wilt blijven (haar veilige omgeving) De gene die met mij werkt komt volgende week zaterdag pas weer en ik zou toch heel graag gewoon wat tips en ervaringen willen lezen van jullie.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat er dus ruimte tussen ons ontstaat en zei dus ook op afstand blijft terwijl ik met mijn lichaamshouding haar vertel dat ze in beweging moet blijven?

BTW ik vraag niet om opmerkingen van haal er iemand bij en oefen dan pas , die iemand is er al alleen vind ik het fijn om tips en ervaringen te lezen om ze misschien toe tepassen na overleg.

Alvast bedankt ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:18

Ik ga bij zo'n paarden elke keer opnieuw vragen om uit die ruimte te gaan. Ten eerst verleng ik mijn armen door een zweepje te gebruiken in plaats van mijn armen (dus niet gemeen mee doen of zwaaien maar exact als je arm gebruiken), en zeker als ik met voer werk: bij elke keer voeren, voer bij de borst geven en paard zo een stap weg uit je ruimte laten maken.

Veel leidoefeningen doen waarbij je je zelf in eerste leidpositie blijft plaatsen (dus VOOR haar), komt ze te dicht, dan draai jij in een bocht van 90 graden om, gebruik je zweep of je touw om haar af te remmen als het echt moet.

Verder kun je veel oefeningen doen waarbij je haar wegstuurt: zoals als je ervoor staat paard de schouder laten wegwijken zodat ze langs je heen stapt.
Paard achterwaarts laten gaan (wel geen te moeilijke dingen, is ze te jong voor).
Haar naar een target op afstand laten gaan.
Je kunt haar ook een achtje voor je uit laten stappen. Dus jij staat stil, paard komt van rechts en passeert net voor jou naar links, op dat moment stuur je haar weg en maakt ze linksom een kleine volte. Zo passeert ze jou weer van links naar rechts, weer schuin laten oversteken en achtje afmaken. Jij hoeft hierbij je niet te verplaatsen. Hier loopt ze dus telkens van je weg maar mag ze ook heel snel terug.

En verder: oefenen op stilstaan en steeds beetje verder wegggaan.

Hiermee kun je al wel wat denk ik.

Soms respecteren paarden wel je ruimte, maar zien ze hem te klein in. Ik probeer dat dus niet heel bruusk aan te passen, gewoon veel meenemen in de oefeningen en beetje bij beetje duidelijk maken dat de 'werkafstand' anders is dan wanneer je haar even binnen laat om te knuffelen of zoiets, dat moet echt een beloning zijn.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:25

Haai,

Bedankt poes.
Het commando stappen draven halthouden en achterwaarts kent ze los en vast. Verder oefenen we heel veel wandelen over het erf en blijft ze naast of achter mij.

Heel erg bedankt voor je nutige tips,, alleen begrijp ik die figuur 8 niet helemaal hoe jij hem beschrijft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 04:13

Dat had ik al gevreesd en ik ben een drama met Paint, maar ik ga een hele leuke poging voor je doen :j

Dussss.....

Afbeelding

Jij bent het poppetje :j Lichtblauw is het touw (leadrope pakken, anders te kort), blauw en rood zijn de weg die je paard aflegt.
Jij blijft op je plaats.

Van waar het paard staat:

Jij neemt het uiteinde van het touw in je rechterhand, je linkerhand zet je ernaast, dichter naar het paard toe. Laat het paard stappen terwijl je je linkerhand over het touw richting paard schuift zodat je het touw steeds korter neemt. Wanneer het paard dicht bij jou is, gebruik je je linkerhand via het touw om het paard zijn neus op de diagonaal van de acht te zetten, met je rechterhand begrens je de schouder. Wanneer het paard de diagonaal opstapt laat je het touw vieren, dus je schuift je linkerhand terug naar je rechterhand. Terwijl je paard net iets voor het blauwe stukje zit, verplaats je je linkerhand: die leg je nu op het uiteinde zodat je rechterhand dichter bij het paardenhoofd zit.

Je herhaalt nu de beweging van daarnet: rechterhand schuift richting hoofd, stuurt paard de diagonaal op etc.

Zo duidelijk? :)

Prissey

Re: vraagje over grondwerk. Druk bij je weg! Inge teblick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 13:05

Jaa zo is het idd een heel duidelijk verhaal onwijs bedankt voor de moeite! Ik zal haar dan eerst moeten leren afstand te nemen van mij, want de afstand tussen paard en poppentje is te groot voor haar. Maar daar ga ik morgen direct mee aan de slag als ze weet enige afstand te houden ga ik gelijk hiermee beginnen lijkt me een intresante oefening en ook erg leerzaam voor mens en paard

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:15

Ik vind hem idd voor zowel mens als paard heel boeiend :j Eens je het door hebt gaat het heel vlot, maar ik heb best even gesukkeld met de coördinatie van het touw :D

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 14:29

ik vind dat je super knap werk heb geleverd met paint. En het moet goed komen. nogmaals bedankt ik laat wel weten hoe het werkt..

edit: meer tips welkom

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:03

mijn paard reageerde eerder ook niet op afstand houden. hij wilde net als wat jij zegt zo dicht mogelijk bij je blijven. dit heb ik afgeleerd door een longeerzweep bij mij te hebben in m'n linker hand. rechts het lange touw. eerst heb je het touw kort. en sta je met je gezicht naar je paard. je zet een stap naar achteren. je geeft wat meer touw en zegt 'ho' en doet je hand omhoog (dit was bij mij het stopteken) reageert ze niet, dan doe je je zweep omhoog. in het begin is dit erg moeilijk. maar uiteindelijk als er ruimte is, kan je je omdraaien en weg lopen. probeer dan net zo snel als je paard te lopen. zodat de zelfde ruimte er tussen blijft. Zodra je je omdraaid, je hand omhoog doet en 'ho' zegt moet hij weer stil staan, op dezelfde afstand. in het begin is het erg moeilijk. maar het is heel erg belangrijk dat de aandacht constant op jou is gericht. ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!