Bit of halster maakt niet echt uit, halster is vriendelijker omdat je niet in de mond zit en een bit is makkelijk als je wilt bijzetten. Ligt er dus aan wat je wilt doen.
Mabotje
Geplaatst: 20-11-09 23:36
Je hebt ook helemaal geen verlengstukje nodig.... nergens goed voor. Koop eens een dvd van Lammert Haanstra of ga eens naar een clinic. Héél leerzaam én effectief én je krijgt veel verschillende mogelijkheden om je paard te longeren.
het is meer gewoon een beetje beweging geven, trainen kan ik het niet noemen
horse_girl
Geplaatst: 20-11-09 23:39
Zo'n longeerstukje vind ik altijd onhandig, dat gaat klapperen. Ik longeer meestal met de longeerlijn 1 slag om de binnenste bitring en dan vastmaken aan de buitenste bitring (Lammert Haanstra). Kan ook de lijn door beide ringen heen halen en weer aan de lijn zelf bevestigen, dan moet je wel even een knoopje in je lijn maken zodat de lijn het bit niet kan samenknellen.
Kan met een longeersingel en daar bijzetteugels aan, zijn verschillende varianten van. Ga daar niet zelf mee knoeien, vraag het aan iemand die er ervaring mee heeft!
Eerst instructrice vragen hoe je ermee moet omgaan en hoe het moet toepassen bij jou paard, is per paard verschillend en je kan er veel schade mee doen als je er niet goed mee omgaat.
Het longeerstukje geeft iedere keer stoten op het bit. Ik doe de longeerlijn door de binnen bitring naar de longeersingel, je hebt dan een rustige verbinding in de mond. Maar aan een halster longeren heeft geen nut, het is een beetje beweging voor het paard maar daar houd het wel mee op. Het paard word er niet door getraind.
Mabotje
Geplaatst: 21-11-09 00:00
Lijn door binnenste bitring & neusriem en dan weer de klip aan de lijn vastmaken. Is heel simpel om mee te beginnen en dan kan er eigenlijk niet veel fout gaan. Met dubbele longeerlijn kun je uitstekend trainen (écht trainen), maar dat is niet iets om zomaar zelf mee te gaan klooien. Verder vindt ik een goede longeersingel met staartstuk onontbeerlijk en ik werk ook heel vaak hiermee met een simpel touwtje. Een paard wat snel te diep loopt kun je dan wat hoger instellen en andersom. Zolang je niet met dubbele lijn etc. longeert kun je heel veel van de dvd (én het boek) van Haanstra leren. Wil je met dubbele lijn gaan longeren zou ik toch iemand zoeken die hier veel ervaring mee heeft en niet zomaar zelf beginnen. Ook niet te vergeten: een longeerzweep (liefst een hele lichte, die je gemakkelijk lange tijd kunt vasthouden) met lijn die lang genoeg is om net bij je paard te komen (en de zweep is niet bedoeld om mee te slaan... )