[VHD] Problemen met stilstaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

[VHD] Problemen met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:25

Ik heb even gezocht naar een topic hierover maar kon niets vinden.

Ik ben al een tijdje aan het VHD'en met mijn pony en ze doet het super!
Ze kan al 'voetje geven', achteruit en komen. Wat echter niet lukt om te leren is het blijven staan.
Ze is zo gefocust op de snoepjes in mijn zak, dat ze, wanneer ik een stapje richting haar billen doe, als een bezetene in zijn achteruit meeloopt. Wanneer ik voor haar uit weg loop en 'blijf' zeg, blijft ze veel makkelijker staan, omdat ze me dan nog kan zien/in de gaten kan houden.

Wat ik nu doe, is dat als ze blijft staan, al verzet ik maar 1 stap of verleg ik slechts mijn hand, ik haar beloon met mijn stem. Met een snoepje gaat moeilijk want dan gaat ze weer lopen. Na ongeveer 5 tot 10 keer beloont te hebben met mijn stem krijgt ze wel iets, voor het 'lange' stilstaan. Ik ben van plan dit gewoon steeds iets langer te laten worden, zodat ze uiteindelijk netjes stil kan staan.

Ben ik zo goed bezig/hoe moet ik dit anders aanleren?

Joscaa

Re: [VHD] Problemen met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:07

Ik denk, dat je gewoon een keer zonder ook maar enkel snoepje in de buurt aan de slag moet gaan. Dat je je snoepjes geven moet afbouwen, een paard hoort een beloning van "Braaf", een klopje op de hals of een knuffel te accepteren. Eten hoeft niet perse mee te doen in het spel.

Ik denk dat je inderdaad gewoon bij haar hoofd moet gaan staan, en als ze zeurt om een snoepje; omdraaien met je rug naar haar toe, en dan gewoon negeren. Dan, met je hoofd naar haar hoofd gericht, 1 stapje achteruit zetten. Als ze blijft staan;
aai over dr hals, klopje oid. Klaar. Dan weer een stapje naar achter. En zo opbouwen denk ik, en als je dan uiteindelijk naast haar buik / flank kan staan, weer even knuffelen & een rondje lopen, en dan weer beginnen, dat ze niet te lang hoeft stil te staan.
(ivm eventuele vervelingen).

Zo zou ik het proberen, succes :)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 17:45

Ik ga het zo meteen wel even proberen - bedankt :D!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:44

Misschien kan je overgaan met een clicker Natalie?
Dit heeft met mijn vorige verzorgpaard goed gewerkt, ze focusde zich niet meer op het snoep maar deed echt dr best voor een (clicker) beloning.

Hoe ik het denk ik zou oplossen (alhoewel het altijd anders gaat als je er echt mee bezig bent) is eerst het ''commando'' stil staan oefenen.
Laat haar stil staan, sta voor haar en ga steeds een stapje verder weg/naar achteren, na een tijdje zonder touw. (Dit verspreid over dagen/weken oefenen, hangt er net van af hoe snel Snor het leert.)
Als ze dit kent en snapt kan je dit oefenen als jij ergens anders staan, in jou geval naast haar.
Als je haar elke keer beloont met je stem/aai of de clicker zal ze zich misschien niet meer focussen op het lekkers.
Maar elk paard is anders, houd daar rekening mee.
En ik ben ook geen expert he! :P

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:01

Aims, ik heb het geprobeerd, maar zit alweer met een probleem :'):
Wanneer ik geen snoepjes gebruik als beloning - doet ze het simpelweg niet. Ze luistert wel naar me maar doet vervolgens niets. En ik kan haar niet dwingen natuurlijk...

Stilstaan gaat dan dus wel goed, maar de andere kunstjes doet ze niet meer.
Clicker heb ik nog niet geprobeerd, is misschien wel een goed idee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:08

Ga eerst eens met je paard stappen aan een halstertouw. Zodra je 'ho' zegt (of een ander commando) stop je zelf ook en laat je je paard ook stoppen. Staat ze stil, dan beloon je haar. Herhaal dit net zolang tot je denkt dat ze het doorheeft.Dan ga je centimeter voor centimeter naar achteren. Blijft je paard stilstaan? direct belonen! elke centimeter is er een! Deze kunst is voor je paard best moeilijk omdat ze zichzelf moet beheersen.

Dan zet je haar stil en loop je naar haar kont. Loopt ze mee? dan zeg je duidelijk 'nee' en zet je haar weer terug op haar plaats. Dan probeer je het weer. Loopt ze weer mee? Dan zeg je weer duidelijk Nee! en zet je haar weer terug op de plaats. Want het moet duidelijk zijn dat 'ho' ook ECHT ho is! Blijf consequent. Geduld is heel belangrijk. Het kan lang duren voor je paard 't doorheeft maar zolang je consequent bent zal het wel goed gaan denk ik! :)

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:05

hallo,

ik heb het mijn paard ook net aangeleerd
wanneer ze bij moet stilstaan laat ik het touw/leidsel naar grond hangen
dit doe ik bij het borstelen, opzadelen enz
werkt erg goed
wanneer ik het touw weer om de hals leg, weet ze dat ze weer 'vrij' is om te lopen

misschien ook een idee vor jou en je paard

ook Sayda (mn paard) wilde continu een snoepje, zelfs voor dingen die ze al kan
ik ben hiermee gestopt en ook gaan belonen met (overdreven) veel stemgeluid

succes, patricia

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:05

Bedankt dames, ik ga ermee aan het werk :)!